Kuipdeel reparatie/versteviging

20 jan 2010 16:26 - 21 jan 2010 10:31 #1 door robgoesdakar
Kuipdeel reparatie/versteviging werd gestart door robgoesdakar
Nou, het mag wel duidelijk zijn dat ik recentelijk de nodige kuipdelen redelijk stuk heb weten te krijgen.
Helaas spelen de weersomstandigheden niet echt in mijn voordeel om aan reparatie te gaan beginnen omdat ik vrijwel alles buiten moet uit voeren. Maar ik ben inmiddels toch, heel langzaam, begonnen. En wel met 'de blauwe'.

Alle los opgeplakte stikkers had ik al verwijderd, en vandaag heb ik maar eens het linker achter kuipdeel erbij gepakt en flink met het schuurpapier erover heen gegaan. Bedoeling is dat ik de buitenkant van een extra laagje epoxy matje en hars ga voorzien. Ben van plan om het hele proces een beetje bij te houden.

(Zal niet zo spannend worden allemaal, maar toch leuk)

Op de foto's is te zien dat ik flink geschuurd heb, maar nog niet helemaal blank ben gegaan. Zou op zich ook niet hoeven, maar ik bekijk morgen (of zo) nog wel eens of ik hier tevreden mee ben, of dat ik er toch nog meer vanaf ga halen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 20:26 #2 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
staan zo wel lelijke schuurkrassen in.

succes met het strak krijgen :P

weet wat een klus het is 8)

goed topic..

wat voor poly hars ga je gebruiken?

want als je puur polyesther hars pak komt het weer los bij minimale vervorming.

gr danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 22:15 #3 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Misschien is die kennis iets voor de WIKI?

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 22:38 - 21 jan 2010 10:31 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Zodra alles klaar is, kan het zeer zeker ook op de wiki komen. Nemen we dit even als een WIP document.

(WIP=Work In Progress)

Ik wil aan de buitenkant een extra laag epoxymat bevestigen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 22:48 - 20 jan 2010 22:50 #5 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Waarom niet de "Legoblokjes" methode?
Ben bang dat Danny een punt heeft.
Maar volg het toppic met meer dan gemiddelde interesse, moet ook nog wat werk doen. ;)
Heb tot op heden overigens een extreem dure 2 componenten spul (zwart) gebruikt en ben niet helemaal tevreden.
Heeft toch niet helemaal dezelfde soepelheid als de kuip.  :-\

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 23:00 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Ik heb ook al eerder een kleine reparatie gedaan. Eenvoudig met de matjes uit de bouwmarkt. Heb geen enkel issue gehad dat ze bij beweging los gingen laten. Punt is gewoon dat je juist moet zorgen dat er goede hechting op de ondergrond plaats kan vinden, en dus dat het goed ruw opgeschuurd is. (En dat is het nu wel  :)) )

Er worden zelfs complete surf planken gemaakt met dit spul, gewoon laag voor laag, dus het moet goed komen.
Die achter kuipdelen zullen ook het probleem wel niet gaan opleveren. Wacht maar tot je de voorkuip ziet  :o

Zal kijken of ik er morgen mee verder kan, en dan zal ik alvast een fotootje van de rally kuip in huidige staat maken.

De lego blokjes methode is eigenlijk meer voor het toevoegen van materiaal bij bevoorbeeld nokjes zoals die op de transalp zitten. Dan lijm je daadwerkelijk een grote blok aan de kuip. Ik wil over de hele kuip een extra laag.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 00:00 #7 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Kuipdeel reparatie/versteviging

De lego blokjes methode is eigenlijk meer voor het toevoegen van materiaal bij bevoorbeeld nokjes zoals die op de transalp zitten. Dan lijm je daadwerkelijk een grote blok aan de kuip. Ik wil over de hele kuip een extra laag.

Ah goede tip, ik mis wat ophangpuntjes  ;)
Maar ik heb gelezen dat het ook bij scheuren wordt gebruikt, V-vormig uitfreezen. einde van de scheur inboren en vullen met vloeibare legoblokjes. Smelten op een soldeerbout.
De hele kuip van een extra laag voorzien is andere koek. Wel eens gedacht aan het verwerken van blik in de kuip?
Zo heb ik afgebroken ophangdelen terug geplaatst en verstevigt  ;D

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 00:09 - 21 jan 2010 10:32 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging

Wel eens gedacht aan het verwerken van blik in de kuip?


Nee, maar dat had ik wel in gedachten als ik zelf ooit eens een compleet nieuwe eigen kuip zou willen gaan maken.
Mal maken van kippengaas, en dan goed strak van twee kanten bedekken... Als je het spul goed in de epoxy hars zet, plak je zo een (naar mijn idee) zeer stevige, en gewapende kuip in elkaar. Ik vraag me alleen af hoe het eventueel met roest vorming zit....

(Wordt toch nog een interessanter topic als dat ik verwacht had zo !)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 07:59 #9 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Kuipdeel reparatie/versteviging

Nee, maar dat had ik wel in gedachten als ik zelf ooit eens een compleet nieuwe eigen kuip zou willen gaan maken.
Mal maken van kippengaas, en dan goed strak van twee kanten bedekken... Als je het spul goed in de polyester hars zet, plak je zo een (naar mijn idee) zeer stevige, en gewapende kuip in elkaar. Ik vraag me alleen af hoe het eventueel met roest vorming zit....

(Wordt toch nog een interessanter topic als dat ik verwacht had zo !)


Er bestaan allerlei soorten gazen met verschillende maten mazen en materialen.
Zo ook RVS.
(We gebruiken wel eens wat om filters mee te maken in appendages)

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 10:18 - 21 jan 2010 10:40 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Op het plaatje van rob is ook te zien dat hij geen polyester gebruikt maar epoxy , dit is een beter produkt , omdat het elastisch blijf en daardoor minder snel scheurt/breekt .
Polyester wordt keihard en is niet elastisch  kan daardoor ook minder hebben .
Hechting moet ook beter zijn .
Heb het jaren lang gebruikt , voor het maken van surfplanken , eerst polyester af een toe een plank door de midden en gebruikte een laag vezel meer per kant , dus zwaarder , met epoxy dus een laag minder (lichter) en geen planken meer door de midden .
Verwerking van de producten zijn gelijk , met het verschil dat epoxy wat meer tijd nodig heeft om uit te harden (dat was tenminste altijd zo) , de prijs van epoxy is wel wat hoger dan polyester maar voor dit soort werk denk ik verwaardeloosbaar .
Nog een tip met verwerken , als je gaten en scheuren opvult met epoxy/polyester , vul het dan op met glasvezel en verzadig dit met de hars , anders loop je het risico dat de boel zo warm wordt dat je er een gat bij maakt , het spul kan dus echt aan de kook , als de hoeveelheid te groot wordt .
Ook het bekertje waar je het in mengt smelt dus gewoon en het loopt overal overheen , dus pas op waar je de restjes laat , het is bijna niet meer te verwijder behalve met schuren etc .
Is dan toch mooi zonde van je nette eettafel of waar je het hebt laten slingeren .


Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 10:33 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Heb even heel sneaky in al mijn postings polyester vervangen door epoxy  >:D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 10:39 #12 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Ik zal het door de vingers zien 

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 12:24 #13 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Kuipdeel reparatie/versteviging

.......
Is dan toch mooi zonde van je nette eettafel of waar je het hebt laten slingeren .


Olaf

Ervarings deskundige ?  :-[

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 14:41 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Vandaag toch weer een paar graden kouder dan gisteren. En gisteren vond ik het al op het randje.
Dus maar niet buiten gaan schuren. Maar toch even een fotootje gemaakt van de voorkuip zodat jullie de uitdaging begrijpen ;)

Hij was al een keer met polyester gerepareerd, en dat hield op zichzelf al wonderbaarlijk goed (zoals te zien is).
Nu moet ie dan even helemaal goed gerepareerd gaan worden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 17:32 #15 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Kuipdeel reparatie/versteviging

Ervarings deskundige ?  :-[


Jep vraag maar aan mijn moeder , die was het gestink en rommel vroeger behoorlijk zat , ook het personeel vond het niet echt leuk dat ik de kantine gebruikte om de surfplanken te laten uitharden .

Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 18:06 - 21 jan 2010 18:13 #16 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Ik heb onlangs een "complete" rallykuip gemaakt van Polyester. Ik ben hiervoor naar de polyesterboer in Nieuwerkerk gegaan en hem uitgelegd wat en hoe ik wilde. Ik ben een tijd (3weken totaal) aan het klooien geweest maar inmiddels zit alles erop en eraan en is nog flexibel. De polyesterhars die ik heb gebruikt is PolyPol PS-73 lamineerhars het is behoorlijk flexibel, strak en stinkt enorm  :P
Bijlage:
benodigdheden

Bijlage:
resultaat (geplamuurd)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2010 10:30 #17 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
heel niet gek:D

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2010 18:33 - 22 jan 2010 18:41 #18 door at nrg
Beantwoord door at nrg in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Ik heb op deze manier ooit ook een rallykuip gemaakt door een gewoon kuipje open te zagen, uit elkaar te buigen en de ruimte op te vullen met glasvezel gedrenkt in epoxy. Op het oude forum had ik daar een topic met fot's aangewijdt. Het kuipje werkt nog steeds, zelfs na een flinke val! groot voordeel is dat ik mijn GPS boven de tripmaster kan hebben.
Maar inmiddels vorige week een 'échte' rallykuip aangeschaft: allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=2998.0

Wordt een leuk projectje als het iets warmer is in de schuur  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2010 18:38 #19 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Kuipdeel reparatie/versteviging
Door dat topic ben ik van start gegaan  ;D

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2010 20:12 #20 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Kuipdeel reparatie/versteviging


Er bestaan allerlei soorten gazen met verschillende maten mazen en materialen.
Zo ook RVS.
(We gebruiken wel eens wat om filters mee te maken in appendages)


zou alu pakken..

wat lichter..

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden