Koppeling grijpt plotseling later aan

31 jan 2022 22:11 #1 door Craver
Koppeling grijpt plotseling later aan werd gestart door Craver
Ik ben dus afgelopen weekend met een paar vrienden de tet gaan rijden en merkte na een blubber pad waar ik met moeite uitkwam, dat mijn koppeling plotseling een stuk later aangrijpt dan daarvoor. Je moet de koppelingshendel dus bijna tot het eind op laten komen voordat die aangrijpt en de motor vooruit komt. Ik had ook het idee dat ik vlak daarvoor een schrapend geluid hoorde, maar weet niet zeker of dat bij de koppeling was of dat het de modder was tussen de remklauw en remschijven (die maken dan sowieso een schrapend geluid)

Ik heb verder ook niet het idee dat de koppeling slipt aangezien ik met best wat vermogen gewoon weg kan rijden als de koppeling aangrijpt.

Zou het hefboompje die in het blok gaat en naar de koppeling toe gaat versprongen zijn? kan dit uberhaupt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2022 22:51 #2 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
Je kunt de koppelingskabel stellen bij de hendel die het blok in gaat.
Waarschijnlijk heb je toch een stuk van je koppelingsplaten afgeslepen met het rijden in de blubber.

Het slippen van de koppeling heb ik destijds vooral gemerkt bij het invoegen op de snelweg. De koppeling slipte als ik het gas vol open had om van 80 naar 120 km/u te gaan.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2022 08:38 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
Denk ook dat je een paar keer de koppelingsplaten flink op hun donder hebt gegeven in de blubber.

Controleer ook even de kabel op slijtage, maar meestal is dan het effect andersom als deze versleten is.

Wat heel misschien ook, is dat het 'bolletje' van de kabel aan de koppelingskant verschoten is en niet op de juiste manier vast zit.

Test voor slippende koppeling is eenvoudig, 100 kmph in 5e versnelling rijden, en dan vol het gas openen. Als de toerenteller omhoog gaat, maar je nog geen trekkracht hebt, dan slippen je platen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2022 11:12 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
Het meeste is al gezegd.
Bij een kabelbediende koppeling zoals van de TA zou ik, zoals ook al aangegeven, toch ook zeker even naar beide uiteinden kijken.
Zowel bovenaan als onderaan kan de bevestiging verschoven zijn.
Onderaan kun je 'm verstellen, bovenaan hoort er niets te verschuiven en als dat wel gebeurt, is het einde oefening.
Zelf vervang ik de koppelingskabel meestal preventief als ik weer eens een oude klassieke motor erbij koop - je staat verbaasd hoeveel soepeler de koppeling dan ineens werkt en je hebt rust in je hoofd van de zekerheid dat 'ie voorlopig niet stuk gaat.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2022 20:13 #5 door Craver
Beantwoord door Craver in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
de koppelings kabel is bij het blok voor de helft gescheurd, heb gelijk een nieuwe besteld, maar vraag mij af of dit het probleem veroorzaakt. de koppeling slipt wel als ik 80 rijdt in de 5 en dan vol gas, niet heeeel erg, maar wel een beetje. Heb gelijk nieuwe koppelings platen gekocht en heavy duty veren.

Ik ga wel eerst controleren of de oude koppelingsplaten nog oke zijn anders een beetje zonde om ze te vervangen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2022 08:51 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
Dan heb je de koppelingsplaten zeker niet voor niets besteld !
Is het begin van het einde, 1x vast zitten in de blubber en ze branden helemaal door en je kunt vervoer naar huis regelen....

--- been there, done that..... strand bij noordwijk ergens in 2007 denk ik :D ---

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2022 11:17 #7 door Craver
Beantwoord door Craver in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
De platen waarop de koppelingsplaten aangrijpen zijn niet hetzelfde van kleur, Hoort dit of betekend dat ze verbrand zijn en vervangen moeten worden?

zie bijlage voor de foto
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2022 11:21 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
Blauwe verkleuring betekend dat ze erg heet geworden zijn.

Ik heb ze al erger gezien, maar las de boel toch open is zou ik ze gewoon mee vervangen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2022 11:32 #9 door Craver
Beantwoord door Craver in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
oke en waar kan ik ze kopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2022 14:25 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppeling grijpt plotseling later aan
Huhu. Bij Rob natuurlijk tegen clubprijs 🤣🤣😇😇

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden