H.I.S.S. HISS probleem / storing

20 mrt 2022 11:04 #1 door Lathum Uit
H.I.S.S. HISS probleem / storing werd gestart door Lathum Uit
In bezit een witte Honda Transalp 650XL uit 2004.
Al vele jaren geheel probleemloos vele kilometers mee gereden, thans 117.000+
Maar gisteren startte de motor plotsklaps niet na het doen van boodschappen.

Accu lampje alsmede het Neutraal lampje ging gewoon branden en ze bleven branden.
Het H.I.S.S. HISS lampje ging niet aan en dus ook niet uit.

Natuurlijk de noodknop geprobeerd, beetje WD40, even bidden, de sleutel erin en eruit...
Geen verandering, nada.

Dus achterop bij de vriendin (TA700) en naar huis v.v. voor de reserve sleutel.
Geen verandering, nada en dus de motor in het desolate Amsterdam Noord achtergelaten...

Natuurlijk heb ik vanmorgen op dit forum gekeken en H.I.S.S. HISS gezocht, maar wat ik nu precies moet doen bleef voor mij onduidelijk.
Mijn vragen zijn:

1) klinkt als H.I.S.S. HISS ??
2) wat te doen?
3) wie bellen?
4) clubmotor dealer?
5) kosdâ?
6) wanneer kan ik rijden?

Alle tips en adviezen voor een snelle start worden bijzonder gewaardeerd, want zonder motor geen leven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2022 11:41 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic H.I.S.S. HISS probleem / storing
Klinkt als HISS.

Ik heb pas sinds vorig jaar ook een motor met HISS maar omdat ik daar in het begin ook wat problemen mee had heb ik me toen flink ingelezen en de boel uit elkaar gehad.

Het mechanische gedeelte van HISS is in wezen niet meer dan een ring (de 'antenne') om je contactslot heen met daaraan vast een paar ienie-mienie dunne draadjes die met een stekkertje met je kabelboom verbonden worden.

Wat ik vorig jaar geleerd heb was dat de meest voorkomende oorzaak van problemen een probleem in die draadjes of de stekker is.
Dus: een draadbreukje of een vieze stekker. Het is een héél klein stroompje dat door dit circuit heen gaat dus er is niet veel vuil voor nodig om eea. te verstoren.

Ik zou dus éérst naar die twee mogelijke oorzaken gaan zoeken.

Je zou de HISS unit (draadjes + antenne) ook moeten kunnen doormeten op weerstand. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoeveel weerstand dit circuit zou moeten hebben maar meer dan een paar Ohm zou het niet moeten zijn. In ieder geval niet oneindig.

Succes ! (en laat je even weten hoe het gaat ?)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2022 11:42 - 20 mrt 2022 11:43 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic H.I.S.S. HISS probleem / storing
als het hiss lampje niet uit gaat is er geen hiss signaal ontvangen.
In de sleutel zit de zender en het signaal wordt opgevangen door de antenne ring die om je contact slot zit en verbonden is met je kabel boom.
dit signaal komt in je cdi unit

ik verdenk dus de antenne
uitwisseling zou een goede start zijn
hoe je dit aanpakt is jouw keus maar een trip naar alphen (club dealer) zou een keus kunnen zijn of je probeert het zelf door de antenne te verwisselen
misschien heb je enkel last van een slechte verbinding
ik heb eventueel een andere antenne voor je

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2022 15:46 #4 door Lathum Uit
Beantwoord door Lathum Uit in topic H.I.S.S. HISS probleem / storing
Beste Waffie en beste Garfield,
Merci voor de reacties.

Het HISS lampje wat normaal gesproken na het omdraaien van de contact sleutel even kort gaat branden,
gaat helemaal niet branden. Gaat niet aan en gaat dan dus ook niet uit.
Dus dat lijkt op geen signaal.

Je schrijft dat een beetje vervuiling het contact kan verbreken.
Dat zou natuurlijk het Sahara zand kunnen zijn van de afgelopen week.

Motor staat stil ergens in Noord waar ik niet woon.
Dus even naar de clubdealer in Alphen rijden wordt een lastig verhaal, tenzij de moto op een trailer gaat...

Helaas ben ik niet heel handig met sleutelen, een makkelijk klusje zou kunnen maar wordt het lastiger dan zal ik toch mijn lokale dealer moeten inschakelen.

Wat ik ga doen is de HISS stekker "analyseren" en de draad volgen en controleren op "los-zitten" of "vervuiling".
En kijken of die vervangen moet worden en of ik dat kan.

Je hebt een HISS stekker ter overname schrijf je.
Of door mijn lokale dealer laten leveren en monteren?

Wat is de prijs van zo'n HISS stekker?
Hoor graag en nogmaals merci voor de reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2022 09:11 #5 door Lathum Uit
Beantwoord door Lathum Uit in topic H.I.S.S. HISS probleem / storing
Tjonge jonge zeg.
Wat heb ik lopen schelden op dat HISS systeem.
Je wilt starten en hij doet het niet, waarom waarom heb ik een HISS??
Maar alles weer OK dankzij een nieuwe HISS van onze onvolprezen clubdealer Ad Mies, merci man.

Maar waarom een HISS dus belangrijk is, bleek afgelopen week toen de TA700 van mijn vriendin werd gejat.
Op camera beelden is prima te zien wat die ratten aan het doen waren.
Stuurslot stuk trappen, klooien aan draadjes, koplamp ging branden maar starten lukte niet.
Dankzij de HISS !!
Dus lopend met de Transalp ervandoor...

Enkele uren later werd de TA achter een flat gevonden en is inmiddels hersteld.
Nieuw stuur, nieuwe gaskabel, slot gerepareerd, gedeeltelijk nieuwe bedrading...
Toch 700 pop kwijt.

Kortom de HISS heeft voor- en nadelen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden