zelf sleutelen

08 apr 2022 13:08 #1 door Riekje
zelf sleutelen werd gestart door Riekje
Hallo Twinners, Transalpers en ander pluimage,

Heb van de week een dag aan mijn Twin kunnen sleutelen bij Ad, onder zijn bezielende leiding en wakend oog van Jacq op de achtergrond en dat was geweldig!
Ik heb mijn motor nog nooit zo kaal gezien en goed kunnen bekijken, heb vooral schroeven in en uit gedraaid, alles weer opbouwen en ik kreeg enorme poetskriebels. Nu kan en durf ik thuis ook spatborden af te schroeven om eens lekker aan de binnenkanten te soppen! en ik weet nu ook veel beter waar naar te kijken en op te letten.

Kunnen we niet als club periodieke sleuteldagen organiseren? Ik zou dat heel tof vinden en wellicht meer met mij .

NB Het belangrijkste zou ik nog vergeten: mijn Twin rijdt weer als een zonnetje en snort helemaal tevreden na al deze aandacht en liefde van Ad en het baasje.

ben sinds ca. een jaar lid omdat ik het leuk vind met Twins en Transalps te rijden. ik ga graag een paar dagen op pad, liefst op de bonnefooi waar ik nog niet geweest ben: Denemarken, (Oost) Duitsland, Tsjechie. Verder merk ik dat onze club nuttige dingen organiseert en leuke ritten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2022 22:02 - 08 apr 2022 22:03 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic zelf sleutelen
Hoi Riekje :)

Fijn dat je genoten hebt van het sleutelen aan je motorfiets! Het geeft veel voldoening als je zelf je onderhoud kunt doen en eventueel (kleine) storingen op kunt lossen B)

In het verleden zijn er wel eens sleuteldagen georganiseerd, ook bij Ad in zijn werkplaats. Het nadeel was dat dat na verloop van tijd nogal uit de klauwen ging lopen en dat er verwacht werd dat er op zo’n dag zo ongeveer complete revisies gedaan konden worden :silly: Met als gevolg dat Ad cs. tot diep in de nacht stonden te klussen om de laatste rijdend de deur uit te krijgen ;)

Dus daar is uiteindelijk van af gestapt en daar zijn de huidige inspectie dagen voor in de plaats gekomen.


Samen sleutelen is best wel leuk natuurlijk, en het kan ook leerzaam zijn eens met iemand mee te kijken naar een klus die je ook ooit eens bij je eigen motorfiets uit wilt voeren.
Je kunt altijd een oproep plaatsen hier op het forum of iemand daar zin in heeft. En dan kun je evt samen bij 1 van de clubdealers afspreken om daar (tegen het geldende tarief) een brug/gereedschap/vakkennis in te huren :)

Maar met grote(re) groepen sleutelen zal er waarschijnlijk niet meer in zitten vermoed ik, wat ook te begrijpen is.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 07:31 #3 door renATus
Beantwoord door renATus in topic zelf sleutelen
Er zijn in NL diverse motorclubs die een eigen clubhuis en werkplaats hebben. Misschien kan je daar eens informeren. Ofschoon de kennis van ons type motorfietsen daar vast niet zo goed is als hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 11:07 #4 door Riekje
Beantwoord door Riekje in topic zelf sleutelen
ja, dat bedoel ik maar .. bedankt voor je reactie

ben sinds ca. een jaar lid omdat ik het leuk vind met Twins en Transalps te rijden. ik ga graag een paar dagen op pad, liefst op de bonnefooi waar ik nog niet geweest ben: Denemarken, (Oost) Duitsland, Tsjechie. Verder merk ik dat onze club nuttige dingen organiseert en leuke ritten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 11:10 #5 door Riekje
Beantwoord door Riekje in topic zelf sleutelen
duidelijk verhaal en begrijpelijk, ik vond het zo leuk dat ik denk mijn beroep gemist te hebben, bedankt voor je reactie

ben sinds ca. een jaar lid omdat ik het leuk vind met Twins en Transalps te rijden. ik ga graag een paar dagen op pad, liefst op de bonnefooi waar ik nog niet geweest ben: Denemarken, (Oost) Duitsland, Tsjechie. Verder merk ik dat onze club nuttige dingen organiseert en leuke ritten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 11:18 - 09 apr 2022 11:19 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zelf sleutelen
ik denk wel dat er ruimte kan zijn om iets klassikaal aan te pakken zonder echt een hele probleem fiets aan te pakken,

praktische zaken waar je echt wat aanhebt

immers je zelf kunnen helpen uit vervelende situaties tot dat je passende hulp kunt krijgen is ook al wat waard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 11:54 #7 door Sergio
Beantwoord door Sergio in topic zelf sleutelen
Onderschat ook de kracht van Youtube niet ...
Vind je soms hele goede handleidingen om dingen zelf te doen.
Met iemand in de praktijk is altijd het beste natuurlijk maar soms heb je niks anders en is YT een prima hulpmiddel.

Handleidingen en manual vallen mij doorgaans tegen omdat die soms van de ene stap springen naar de andere zonder bepaalde dingen te vermelden waar je wel tegen aan loopt die voor een doorsnee dealermonteur logisch zijn, maar als leek loop je snel tegen dingen aan.
Tenminste dat is mijn ervaring ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 14:27 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zelf sleutelen
met alle moderne technieken zoals internet kom je een heel eind.
maar het systeem stort ook in van zodra er geen verbinding en of intermet beschikbaar is.

de meest logische zaken voor een kenner zijn vaak de valkuilen voor een ander die de ervaring hierin mist
en hier kan de technische commissie wel iets in betekenen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 15:00 #9 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic zelf sleutelen

Waffie schreef : ik denk wel dat er ruimte kan zijn om iets klassikaal aan te pakken zonder echt een hele probleem fiets aan te pakken,

praktische zaken waar je echt wat aanhebt

immers je zelf kunnen helpen uit vervelende situaties tot dat je passende hulp kunt krijgen is ook al wat waard


Meer in de vorm van een workshop of zo in plaats van je eigen motor uit elkaar trekken. Analyse van storingen, laadsysteem controleren etc.

Ik zou graag meedoen :-)

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 15:22 - 09 apr 2022 19:10 #10 door Sergio
Beantwoord door Sergio in topic zelf sleutelen
Met de autoclub deden we vaak het 'doorgeven' van kennis.
Dus iemand (bv. Piet) wilde iets vervangen, die ging naar iemand met ervaring en ging onder begeleiding dat doen.
De eerstevolgende keer dat een ander dezelfde procedure wilde doen dan hielp Piet hem, en zo ging dat door.
Voor niet extreem complexe zaken kan dat best en je landelijke dekking vergroot, en hoef je dus niet van Zeeland naar Drenthe voor een klusje, want er was vaak iemand die wat dichter bij was.

Hetzelfde als het fenomeen 'Forum Transport' waarbij iemand wat vervoerd van iemand op het forum.
Bijv. Piet woont in Maastricht en Klaas in Alkmaar. Er zijn altijd forumleden in de buurt van iemand en die haalden dat dus op en gaven zoiets dan door aan een ander lid die bijv in een andere regio werkte. Binnen 1 week zag je soms dat iets dan makkelijk van A naar B ging en mensen leerde elkaar ook een beetje kennen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2022 14:50 #11 door Timy
Beantwoord door Timy in topic zelf sleutelen
Samen sleutelen met een echt kenner.
Zo heb ik alles van "Waffie" geleerd voor hij het echt aanpakte als clubdealer. Tot aan mee eten met het avond eten en tot laat doorgaan. Super gezellig maar gezond om een grens te trekken.

Zou de tip van Headless zeker overwegen. Voortaan al het onderhoud bij een clubdealer tegen zelfsleuteltarief doen. Daarmee steek je onwijs veel kennis over deze motoren op en veel is ook toepasbaar op andere motoren.
Ook zijn dan alle middelen En onderdelen voorhanden mocht je meer ontdekken. En in nood iemand die het kan overnemen.
Gaandeweg ga je het dan helemaal zelf doen.

Overigens qua bedrijfsmatige keuzes ruk... Ik heb zoveel geleerd dat ik eigenlijk niet meer naar een motorzaak hoef :whistle:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden