Hoe een maagdelijke accu opslaan?

10 aug 2022 12:29 #1 door Remco
Hoe een maagdelijke accu opslaan? werd gestart door Remco
Hallo allemaal,

Aanstaande zondag (14-08) was het de bedoeling dat ik op mijn TA 650 zou stappen richting Turkije, Geogië en Azerbeidjan.
Een mooie trip van een week of acht.
De Transalp is er helemaal klaar voor en ik ook.
Helaas moet ik vanwege prive omstandigheden de reis uitstellen naar volgend voorjaar. Jammer, maar het is niet anders.

Nu heb ik een praktische vraag.
Ik heb een verse accu gekocht en die wil ik graag fris en fruitig houden tot ik volgend jaar kan vertrekken.
Hoe doe ik dat? De accu zit nog in de doos, ik heb hem nog niet gemonteerd.
Is het nu het beste om hem op te laden en daarna met regelmaat op de druppellader te zetten? Zoals je dat normaal met je accu ook doet?
Of moet ik hem gewoon in de doos laten en verder niets doen? Zo gaat het - lijkt mij - ook bij de groothandel/dealer. Daar zullen accu's ook een tijdje opgslagen staan.

Dank jullie wel alvast.
Remco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2022 18:54 - 10 aug 2022 18:54 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Hoe een maagdelijke accu opslaan?
Ben geen expert, maar zelf zou ik, afhankelijk van wat voor soort accu het is, het volgende doen:

- lood/zuur accu:
Als hij nog niet gevuld is met het zuur, dan nog even droog laten staan tot kort voor vertrek.
Als hij al wel gevuld is een goede acculader er op zetten die de accu in conditie houd.

- gel of agm accu:
Goede acculader er op zetten die de accu in conditie houd.

- li ion:
Zou zijn lading wel een half jaar vast moeten kunnen houden. Hooguit na een maand of 3 een x bij laden.

Heb je hier wat aan? :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2022 14:41 #3 door Remco
Beantwoord door Remco in topic Hoe een maagdelijke accu opslaan?
Zeker heb ik daar wat aan. Het is een gel accu.
Dus ik ga hem af en toe op de druppellader zetten.
dank je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2022 20:09 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Hoe een maagdelijke accu opslaan?
Hardstikke goed :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2022 14:22 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Hoe een maagdelijke accu opslaan?
Dat zou ik dus niet doen. Ongebruikte accu's en zeker een gel accu, bewaar je bij een 70% lading en zo wordt de accu ook geleverd. Als je hem zo bewaard is er niets aan de hand. Je zou voor de zekerheid een druppellader kunnen aansluiten die die per maand een uurtje laten laden.
Een gebruikte accu opslaan is een ander verhaal. Een gel accu krijgt met een goede acculader eerst een boost om het chemisch proces opgang te brengen en dat is precies wat je nu niet wilt bewerkstelligen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.077 seconden