Klassiek remklauwprobleem: vaste dopjes

26 nov 2022 10:53 #1 door Jef__vb
Klassiek remklauwprobleem: vaste dopjes werd gestart door Jef__vb
Hallo iedereen,

Aan het uiteinde van de remklauw zitten de welgekendr zwarte "dopjes" als afdekkapje voor de pen-met-imbuskop die door de remblokken gaan.

Ondanks het feit fat ik de draad van die dopjes telkens insmeer met keramisch vet en ze niet strak vast zet (zo dácht ik toch), zijn die krengen muurvast komen te zitten.

In mijn ijverigheid en frustratie ben ik blijven doorgaan met proberen ze los te krijgen met een schroevendraaier, waardoor de kopjes al flink zijn beschadigd. Ik had beter van in't begin een slagschroevendraaier gebruikt ofzo. Maar goed - gedane zaken...

Wie o wie heeft de gouden tip om deze krengen toch nog los te krijgen?


TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2022 10:57 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Klassiek remklauwprobleem: vaste dopjes
Alsnog slagschroevendraaier met goed passende bit en niet te bang zijn.
Dus een goede mep geven - als je te zacht slaat, wipt het bitje alsnog uit de groef en ben je verder van huis.
De klauw kan best veel hebben maar als je twijfelt kun je 'm ook demonteren en op een blok hout ondersteunen.
Op deze manier heb ik tot nu toe deze situaties altijd kunnen oplossen.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2022 11:52 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Klassiek remklauwprobleem: vaste dopjes
Als de foto aan geeft wat de staat van het boutje nu is, dan wat Garfield al zegt.

Als je echt geen grip meer kunt krijgen, dan wordt het even prutsen, maar wel met de slag schroevendraaier. Als het past, met de dremel de insparing breder, maar recht maken en een dikker bitje er in.
Ik offer ook nog wel eens een bitje op door deze vast te slaan in de uitsparing (maar dat is vaak bij een kruiskop of imbus waar ik dan een torx bit in sla), en dan de slag schroevendraaier er op.

Zelf probeer ik altijd eerst even 1x of de schroevendraaier wil, maar als dat niet meteen werkt, dan gaat meteen de slagschroevendraaier er op.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2022 14:29 #4 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Klassiek remklauwprobleem: vaste dopjes
Bedankt Rob en Garfield. Ik ga van de week langs bij een vriend met een slagschroevendraaier. Fingers crossed!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden