Aluminium topbox monteren?

26 feb 2010 21:39 #21 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Aluminium topbox monteren?

Jep, ik begin het (eindelijk) te snappen :P
Heb mijn schets klaar, met de maten erbij. Dit is nog niet een definitieve versie hoor ;D
Ik wil nog even kijken wat voor "knoppen" ik er op wil gaan zetten, die van het Givi rek zijn erg klein.
De schets is van onderaf gezien, dus je kijkt als het ware tegen de bodem van de koffer aan ::)
De "knoppen" komen dan op de bodemplaat die op de Varadero wordt gemonteerd, en de plaat met de uitsparing komt aan de onderzijde van de koffer. (zeg ik het zo goed Niko ??? Ik zou er zelf voor kiezen om het andersom te doen >:D Anders moet ik tussen de kofferbodem en de kofferplaat busjes gaan plaatsen voor de "knoppen". De bodem van de kist is ook maar 1 mm :-\ dus niet al te stevig om met busjes te werken. Liever een massief geheel ervan maken.
-Nog niets gehoord van mijn koffers, 1 week geleden besteld en direct bevestiging ontvangen-
Wordt vervolgt

Bijna goed begrepen......
knoppen idd zoals jij ook zou doen  schrijft onder de koffer. Ik had dan ook een zijaanzicht getekend van de plaat welke je onder je topkoffer mag schroeven :)  dus proppies naar beneden. En NIET monteren op de bagageplaat. ( ik schreef al dat die dan mooi vlak bleef in tegenstelling van de mijne)
Givi knoppen zijn idd een beetje klein dus daar moeten we dan even custom made propjes voor draaien van kunststof/alu/rvs.

je ontwerp is een beetje saai ;) meende dat je je eigenste logo erin wilde hebben ?

Nou slaap er nog meer eens een nachtje over......

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 21:50 #22 door Nikotech

Niko,
Moeten die sleutelgat gaten niet 180 graden omgekeerd staan?
In rijrichting het kleine gat voor, is ook makkelijk met plaatsen  ::)

BBB
Zo als jij voorstelt had ik ze in eerste instantie ook getekend maar op allerlaatste moment toch omgedraaid.
Je zou er hele theorie omheen kunnen bouwen. Maar denk gerust even mee.

Mijn idee was uiteindelijk dat wanneer er iemand of bagage achter op zit/ligt de koffer naar achteren gedrukt wordt. Mocht onverhoopt de vergrendeling dan niet werken dan komt de koffer dus los.
Aan de andere kant zou dat nu weer hetzelfde nadeel kunnen zijn bij plotseling hard afremmen dat de koffer naar voren wil.
(nu verwacht ik meer dat Bill Keihard naar voren rijd en weinig remt  8) )
Ergo wat is wijsheid ?  ....... Zowiezo zorgen dat de vergrendeling in orde is dat de boel niet verschuift. Of mogelijk wat langere slotgaten maken dat wanneer die wil schuiven er niet direct uit flikkert :)

Maar goed had al aan Bill geschreven er nog een nachtje over te slapen. Doe joe dat ook maar even ........ lig ik er wel wakker van :)  :-\

Bijlage:

26 feb 2010 22:10 #23 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Aluminium topbox monteren?
Denk dat langere sleuven idd een goede optie zou zijn. Anderzijds zou ik een extra borging op de uiterste punten aan de achterzijde ook wensen.
Overigens zag ik dat William schreef dat de bodem maar 1 mm alu was. Zou op z'n minst bij de bevestigingspunten een versteviging aanbrengen. Een centrale sluiting ala Givi ben ik niet zo kapot van. Koffer is vrij breed en hoog je wilt niet weten wat daar voor spanning bij een noodstop op komt staan. Haal je hoofdsteunen maar eens uit je auto en zet maar eens een paar wc rollen op de hoedenplank en voer vervolgens maar eens een noodstop uit. Ik hoor lees hier wel wat je ervaring is  ::) >:D Als je de bagage plaat met sleuven maakt dan zou ik voor de zekerheid er een spanbandje aan wagen.

26 feb 2010 22:32 #24 door Nikotech

Denk dat langere sleuven idd een goede optie zou zijn. Anderzijds zou ik een extra borging op de uiterste punten aan de achterzijde ook wensen.
Overigens zag ik dat William schreef dat de bodem maar 1 mm alu was. Zou op z'n minst bij de bevestigingspunten een versteviging aanbrengen. Een centrale sluiting ala Givi ben ik niet zo kapot van. Koffer is vrij breed en hoog je wilt niet weten wat daar voor spanning bij een noodstop op komt staan. Haal je hoofdsteunen maar eens uit je auto en zet maar eens een paar wc rollen op de hoedenplank en voer vervolgens maar eens een noodstop uit. Ik hoor lees hier wel wat je ervaring is  ::) >:D Als je de bagage plaat met sleuven maakt dan zou ik voor de zekerheid er een spanbandje aan wagen.

Yep, we zijn lekker aan het brain waven.
't was dan ook maar een eerste opzet en door het hier ff neer te poten kan iedereen even meedenken.

Ervaring met één parige versnellende bagage heb ik ooit al eens op gedaan in mijn bestelbus vond het tussenschot niet zo leuk :(
Wellicht toch slotsleuven anderom. Zie dat de org. givi dat ook doet. Kennelijk eerder hard remmen dan optrekken. Mietjes  ;D 
Zeker een extra borging is op zijn plaats maar spanbandje is natuurlijk GEEN optie over zo'n mooie koffer.
We gaan niet aan houtje touwtje doen :)   

Bijlage:

26 feb 2010 22:48 #25 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Aluminium topbox monteren?

.......Zeker een extra borging is op zijn plaats maar spanbandje is natuurlijk GEEN optie over zo'n mooie koffer. We gaan niet aan houtje touwtje doen :) 

Ik wil niemand beledigen en zeker William niet maar kan jij met droge ogen zeggen dat een topkoffer op een motor mooi is???? M.i. een praktisch doch noodzakelijk kwaad om je zut van A naar B te krijgen maar daarna rap d'r af dat ding  :-* Weet je hoeveel tijd een designer heeft besteed aan de looks van je motor. Als het èèèèèècht mooi en estisch verantwoord was dan had Honda wel een Varadero Pacific of een Varadero Coast uitgebracht  8)

26 feb 2010 22:59 - 26 feb 2010 23:02 #26 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Aluminium topbox monteren?
uhm...., toch nog even een mening over palletjes en toestanden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de tekeningen e.d. niet goed heb bekeken, maar als ik de discussie lees over sleuven en zo, dan zou ik zeggen dat het veel eenvoudiger kan.

Aan de plaat die op de motor bevestigd zit, komt een opstaand randje aan de zadelkant. (Heeft Bram volgens mij ook).
Daarin zitten een paar sleuven, en daarin schuif je een paar randjes die aan je koffer zitten. (Koffer schuift in ieder geval niet meer verder naar voren en kan er naar boven toe niet uit)
Aan de achterkant maak je een palletje (paaltje, of noem maar op) die dan in een (nog te maken gat) valt bij het plaatsen van de koffer. Daarmee is het verder schuiven (van voor naar achter, van links naar rechts.....  :angel: ) ook verder voorkomen.

En als je dat palletje dan via de onderkant kunt borgen kan ie ook niet meer los springen.

Of misschien nog beter, je hebt ook twee sleuven aan de achterkant. Als je daar nu twee (platte) ogen door steekt (zitten dan het koffer) dan kun je daartussen aan de onderkant een stang vast zetten. Daarmee heb je dan ook direct een mogelijkheid om het geheel met een slotje af te sluiten. Nadeel is wel dat de onderkant van het koffer dan niet meer vlak is  :-\

(Ach, ik moet me er ook niet mee bemoeien... dus ik slaap wel lekker :) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

04 mrt 2010 22:31 #27 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Aluminium topbox monteren?
Gepaeck-adapter  ->  polo.de  voor weinig

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

04 mrt 2010 23:13 #28 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Aluminium topbox monteren?

Gepaeck-adapter  ->  polo.de  voor weinig

Had ik al gevonden  ;)
Maar is te klein en van kunststof. Ik heb wel mijn eerste ontwerp daarvan afgeleid.
Heb eindelijk bericht dat mijn koffers onderweg zijn. Geld is ook afgeschreven dus nu is het wachten op de bode ;D ;D ;D

04 mrt 2010 23:20 #29 door Sandra
koffer zal er best mooi uit zien, verbazend mooi spul voor het geld :P
Ik ben heel tevreden!!

05 mrt 2010 21:28 #30 door Bill

koffer zal er best mooi uit zien, verbazend mooi spul voor het geld :P
Ik ben heel tevreden!!

Heb jij ze al binnen dan ??? Ik zit nog steeds te wachten >:( Hoop dat ze morgen binnen zijn. :-\

05 mrt 2010 23:37 #31 door Sandra
Ja, ik had ze vorige week woensdagavond besteld en betaald met Visa en zaterdag waren ze al bezorgd bij mijn schoonzus in Goch. Binnen duitsland zal de aflevering wel wat sneller verlopen.
Komt goed....(rufen Sie mal an!)

06 mrt 2010 18:26 #32 door Bill
Joehgeee ze zijn binnen  ;D ;D ;D en precies zoals ik had verwacht. Heb ook steunen voor aan de beugels erbij moet ik allen nog monteren aan de koffers ::) Nu nog even werk maken voor de topbox bevestiging :P
Bijlagen:

10 mrt 2010 23:29 #33 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Aluminium topbox monteren?
Mogge,
nog een ander idee voor de montage:
twee vierkante of rechthoekige alu platen met opstaande randen van ca. 15 mm, die precies in elkaar passen.
de ene gemonteerd op de motorsteun en de andere onder de koffer. Een rechthoekige plaat vangt ook eventueel de zwakte van de 1 mm bodem op. Door de over elkaar vallende randen kan de koffer naar geen enkele kant schuiven. Voor afsluiting een pen door de opstaande randen, waardoorheen een slot gestoken kan worden.
Heel mooi af te werken door een derde gestileerde plaat voor als de koffer thuis wordt gelaten.
het klinkt wellicht wat moeilijk, maar het idee is super simpel. stuur anders maar een PM, dan maak ik een tekening en scan die naar je. Succes

11 mrt 2010 12:31 #34 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Aluminium topbox monteren?

Goede tip van Mense.

Ook voor Varadero verkrijgbaar. Meestal wel goed spul daar bij Touratech.

Duursma is niet meer. Nu nu SiMaKo geworden.
Je kunt je Touratech spullen toch ook via onze huisdealer Pharaobikes bestellen? Of anders via www.rallyadventureshop.nl/nl/

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

11 mrt 2010 12:37 #35 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Aluminium topbox monteren?

Joehgeee ze zijn binnen  ;D ;D ;D en precies zoals ik had verwacht. Heb ook steunen voor aan de beugels erbij moet ik allen nog monteren aan de koffers ::) Nu nog even werk maken voor de topbox bevestiging :P

Poeh, ga je op wereldreis? Wat een koffer joh. Toch niet alleen voor je tandenborstel en schone onderbroek?
Maar hij staat er wel lekker stevig op zo te zien :-\

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

11 mrt 2010 15:44 #36 door MadMan
Beantwoord door MadMan in topic Aluminium topbox monteren?
Dikke koffers hoor  ;)

11 mrt 2010 19:08 #37 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Aluminium topbox monteren?
Vind het erg mooi staan. Beetje al la GSA (vloek ik nou in de kerk  :angel: )

Varadero &#039;99 52.000km

11 mrt 2010 19:52 #38 door Bill

Mogge,
nog een ander idee voor de montage:
twee vierkante of rechthoekige alu platen met opstaande randen van ca. 15 mm, die precies in elkaar passen.
de ene gemonteerd op de motorsteun en de andere onder de koffer. Een rechthoekige plaat vangt ook eventueel de zwakte van de 1 mm bodem op. Door de over elkaar vallende randen kan de koffer naar geen enkele kant schuiven. Voor afsluiting een pen door de opstaande randen, waardoorheen een slot gestoken kan worden.
Heel mooi af te werken door een derde gestileerde plaat voor als de koffer thuis wordt gelaten.
het klinkt wellicht wat moeilijk, maar het idee is super simpel. stuur anders maar een PM, dan maak ik een tekening en scan die naar je. Succes

Bedankt Mense :-* Ik snap wat je bedoelt. Ik ben inmiddels druk in de weer met tekeningen en maatvoeringen te overleggen met Nikotech Niko. De grondplaat is eigenlijk zo goed als ontworpen, nu nog de kofferplaat precies intekenen en dan is het in principe productie klaar ;D
Vandaag de bevestiging van de zijkoffers gemonteerd en de boel op gehangen met de topkoffer er los op gezet. Ziet er best wel stoer uit vindt ik :o . Kan ik zeker een wereldreis mee gaan maken ;)
Bijlagen:

11 mrt 2010 20:21 #39 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Aluminium topbox monteren?
Ziet er strak uit!

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

01 apr 2010 18:18 #40 door Bill
Inmiddels zo beetje in de laatste fase aangekomen. Nikotech heeft mijn ontwerp vertaald naar een proefmodel. Na dit te hebben gemonteerd toch wat kleinigheden gevonden die ik fout bedacht had ::) Niko denkt gelukkig mee ;D En nu zijn we zover dat we het eindresultaat eerdaags kunnen laten zien.
De bagage plaat kan ik straks gebruiken voor zowel de alu koffer als de Givi koffer :o
Waarom ??? Alu koffer is 47 liter en dat heb ik niet dagelijks bij me. Givi is 36 liter dus kleiner en vangt minder wind. Scheelt weer in verbruik ;)
Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden