Aluminium topbox monteren?

24 feb 2010 20:01 #1 door Bill
Aluminium topbox monteren? werd gestart door Bill
Ik heb een aluminium kist besteld en wil daar zelf een bevestigen systeem voor bedenken :-\
De koffer is ongeveer zo groot als een monokey 45L. Heb al wel een idee, maar misschien is het wiel al uit gevonden en hoef ik niet verder te puzzelen :angel: Afbeelding 1 is het idee wat ik heb. Een 4mm dikke grondplaat bevestigd op het Varadero standaardrek. Aan de zadelzijde zijn de "ogen" ongeveer 80 graden naar boven gebogen.
Onder de koffer monteer ik de topplaat die iets ruimer is en aan de beide zijde gebogen U profielen heeft. Dit geheel kan dan op over de topplaat worden geschoven.
De twee "pennen"voorop vallen in de "ogen" en het middelste oog aan beide zijde is om de zaak te borgen.
Lijkt mij uitvoerbaar ;D Of heeft iemand een andere cq beter idee ??? (koffer moet er sowieso makkelijk van af te nemen zijn)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2010 22:12 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Aluminium topbox monteren?
William, bestaan er niet gewoon standaard (universele) 'grondplaten' voor ?
Of zie ik nu dat je een normale zijkoffer als topkoffer wilt gebruiken ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

24 feb 2010 23:13 - 24 feb 2010 23:19 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Aluminium topbox monteren?
Lijkt mij geen verkeerde constructie. Ben alleen bang dat het gaat rammelen.
Je zou tussen die twee platen iets van sterk schuim kunnen plaatsen, bijv. wat gebruikt wordt bij sorteermachines van fruit en groenten. Te koop bij toeleveranciers van tuinbouw bedrijven, of bel even met Greefa in Tricht. Het opsluiten doe je dan onder lichte spanning, indrukken schuim, en het risico op rammelen is weg.
Ik zou overigens aan de achterzijde ook twee borg mogelijkheden maken.

Andere optie is wellicht met twee duimen en 2 hengen (grote scharnieren). Die duimen heb je in verschillende constructies, bij DHZaken zie je vaak een basale versie die groot en lomp is maar bij de betere ijzerwarenzaak heb je ook wat meer elegantere versies. Hengen onder de kist monteren, duimen op het rek (zadelzijde) en je haakt de handel er zo aan. Schuim er onder twee borgpennen aan de achterzijde zoals je nu ook bedacht had.

Maar'eh wat ben je van plan met zo'n kist. Ga je een uitvaartbedrijf beginnen :o

25 feb 2010 00:01 - 25 feb 2010 17:53 #4 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Aluminium topbox monteren?

William, bestaan er niet gewoon standaard (universele) 'grondplaten' voor ?
Of zie ik nu dat je een normale zijkoffer als topkoffer wilt gebruiken ?

"Normale zijkoffer" ??? Dit ding is 58x40x28 lxbxh Netzo als de givi 45L. Het is echter geen standaard motor koffer dus ook niet als zodanig te bevestigen.

25 feb 2010 00:05 - 25 feb 2010 00:07 #5 door Bill

Je zou tussen die twee platen iets van sterk schuim kunnen plaatsen, bijv. wat gebruikt wordt bij sorteermachines van fruit en groenten. Te koop bij toeleveranciers van tuinbouw bedrijven, of bel even met Greefa in Tricht. Het opsluiten doe je dan onder lichte spanning, indrukken schuim, en het risico op rammelen is weg.

Andere optie is wellicht met twee duimen en 2 hengen (grote scharnieren). Die duimen heb je in verschillende constructies, bij DHZaken zie je vaak een basale versie die groot en lomp is maar bij de betere ijzerwarenzaak heb je ook wat meer elegantere versies. Hengen onder de kist monteren, duimen op het rek (zadelzijde) en je haakt de handel er zo aan. Schuim er onder twee borgpennen aan de achterzijde zoals je nu ook bedacht had.

Maar'eh wat ben je van plan met zo'n kist. Ga je een uitvaartbedrijf beginnen :o

Tegen het rammelen had ik bedacht om rubberen plugs te monteren zodat de koffer met enige weerstand geplaats moet worden. :))
Heb even moeten Google om te zien wat Hengen en Duimen zijn :-[ . Snap wat je bedoelt maar wil ook een gewoon achterrek hebben uiteindelijk waarop ik eventueel mijn bagage rol kan vervoeren (voor de wat kleinere uitvaartdienst ;) )
Bijlagen:

25 feb 2010 00:45 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Aluminium topbox monteren?

"Normale zijkoffer" ??? Dit ding is 58x40x38 lxbxh Netzo als de givi 45L. Het is echter geen standaard motor koffer dus ook niet als zodanig te bevestigen.

Het zal wel door de hoekige vormen komen

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

25 feb 2010 17:54 - 25 feb 2010 18:01 #7 door Bill

Trouwens als het goed is gaat het niet rammelen.  ::) Plaat materiaal is 4 mm en het U profiel moet dan ook 4 MM zijn zodat een en ander strak in elkaar glijd. ;D

Jou idee is ook zo gek nog niet :P Ben alleen nog maar die zware hengen en duimen tegen gekomen op Google. Desondanks even aan het schetsen geweest.
We nemen eerst zo mooi rekkie van Nikotech af (uiteraard met mijn eigen logo, en Varadero erop), daaronder monteer ik dan de eerste twee hengen. Op de koffer komen dan de andere twee. Als de boel dan op elkaar komt te staan gaat daar een pen doorheen die ik vervolgens borg. Zo zou ik ook de andere zijde kunnen doen en dan voorzien van een slotje.
Zou dus een oplossing kunnen zijn alleen dan in een luxere uitvoering dan het tuin beslag wat ik nu heb gevonden.
Bijlagen:

25 feb 2010 19:16 #8 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Aluminium topbox monteren?
google eens op de term: "paumelle"

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

25 feb 2010 19:32 #9 door Bill

google eens op de term: "paumelle"

Gevind ;D ;D
Wel wat klein om stevig te monteren denk ik ??? :-\ ???
Bijlagen:

25 feb 2010 20:06 #10 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Aluminium topbox monteren?

Gevind ;D ;D
Wel wat klein om stevig te monteren denk ik ??? :-\ ???

Valt toch wel mee ?

Kijk ook eens naar:
flightcase scharnieren bv http://flightcase-parts.proflite.eu/nl/artinfo.php?grp=113&id=65

of aanlas paumelle : http://www.pimex.nl/pdfs/PIMEX%20348+349%20aanlaspaumelles%20RVS.pdf

Of gewoon zelf wat verzinnen, je bent al aardig warm denk ik. Maar allemaal niet te zwaar.

FF hard op denken
"Tik een oude afgeragde GIVI kopffer op de kop en sloop daar de bodem onderuit schroef die onder je Alu case. Vervolgens heb je hele mooie setjes die je in je Nikotech plaat schroeft en ziet die er zonder koffer ook nog een beetje uit.
Hmm zit je nog wel ff met het slot

Beter wellicht ( door bordurend op het Givi systeem) 
"iets met een pen en slotgaten is misschien beter" Snappie zeg maar drie of vier en paddestoelen (alu/ Rvs/kunstof)  op zijn koponder je Alu case in de onder plaat slotgaten en dan  borging er door heen dat e.e.a. weer niet terugschuift" 

Nou je snapt het vast wel, ik leg het nogwel zo duidelijk uit :)

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

25 feb 2010 20:14 #11 door Bill

Valt toch wel mee ?

Kijk ook eens naar:
flightcase scharnieren bv http://flightcase-parts.proflite.eu/nl/artinfo.php?grp=113&id=65

of aanlas paumelle : http://www.pimex.nl/pdfs/PIMEX%20348+349%20aanlaspaumelles%20RVS.pdf

Of gewoon zelf wat verzinnen, je bent al aardig warm denk ik. Maar allemaal niet te zwaar.

FF hard op denken
"Tik een oude afgeragde GIVI kopffer op de kop en sloop daar de bodem onderuit schroef die onder je Alu case. Vervolgens heb je hele mooie setjes die je in je Nikotech plaat schroeft en ziet die er zonder koffer ook nog een beetje uit.
Hmm zit je nog wel ff met het slot

Beter wellicht ( door bordurend op het Givi systeem) 
"iets met een pen en slotgaten is misschien beter" Snappie zeg maar drie of vier en paddestoelen (alu/ Rvs/kunstof)  op zijn koponder je Alu case in de onder plaat slotgaten en dan  borging er door heen dat e.e.a. weer niet terugschuift" 

Nou je snapt het vast wel, ik leg het nogwel zo duidelijk uit :)

Mijn idee was aan het beging van dit topic als volgt.
Een soort van Nikotech plaat op mijn Varadero en onder mijn koffer een zelfde plaat alleen met pennen aan de kop en gebogen zijkanten in U vorm In elkaar schuiven en borgen met twee borg gaten aan de kop en staart.
Maar het uitneembaar scharnier of die las paumelle zou ook kunnen, maar lijkt mij minder stevig ;D
Bijlagen:

25 feb 2010 20:52 #12 door Nikotech
Bill, je idee is me helemaal duidelijk ( van begin af aan al hoor :) )

Echter de produktietechnische kant maak je zo wel een stuk ( onnodig m.i.) De orginele givi zitten slechts vast met twee M6 boutjes in kunststof paddestoeltjes ( zie http://www.tlm.nl/magazijn/webshop/details/12980/?aid=12980 ) en een slotje.

Heb hier ff geen foto van mijn eigen plaat bij de hand, nogmaals maak het niet te zwaar.

Wellicht is cremeren een betere optie ipv van een lijkkist achterop willen vervoeren :)

Zal morgen een een plaatje tevoorschijn toveren of ff maken ( op het werk )

Bijlage:

25 feb 2010 23:07 #13 door Bill

Bill, je idee is me helemaal duidelijk ( van begin af aan al hoor :) )

Echter de produktietechnische kant maak je zo wel een stuk ( onnodig m.i.) De orginele givi zitten slechts vast met twee M6 boutjes in kunststof paddestoeltjes ( zie http://www.tlm.nl/magazijn/webshop/details/12980/?aid=12980 ) en een slotje.

Heb hier ff geen foto van mijn eigen plaat bij de hand, nogmaals maak het niet te zwaar.

Wellicht is cremeren een betere optie ipv van een lijkkist achterop willen vervoeren :)

Zal morgen een een plaatje tevoorschijn toveren of ff maken ( op het werk )

Oké laat maar eens zien ;)
Kwam al wel dit tegen:
Bijlagen:

26 feb 2010 00:19 #14 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Aluminium topbox monteren?
je kunt ook bij touratech (Duursma Apeldoorn) een "topcase halterung" (eur. 89,= incl) besyellen.
lost het probleem volgens mij in een keer op
succes

ps 4 mm alu is koud niet goed te buigen ( scheurt op de strekzijde en wordt instabiel)

26 feb 2010 00:45 #15 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Aluminium topbox monteren?

ps 4 mm alu is koud niet goed te buigen ( scheurt op de strekzijde en wordt instabiel)

Hang volledig af wat voor alu je hebt, je hebt vele soorten hard en zacht. Het zachte is gewoon te buigen.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

26 feb 2010 08:56 #16 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Aluminium topbox monteren?
Goede tip van Mense.

Ook voor Varadero verkrijgbaar. Meestal wel goed spul daar bij Touratech.

26 feb 2010 14:12 #17 door Bill

je kunt ook bij touratech (Duursma Apeldoorn) een "topcase halterung" (eur. 89,= incl) besyellen.
lost het probleem volgens mij in een keer op
succes

Bedankt Mense, deze had ik al gevonden. Er staat bij; Nicht geeignet für Topcase XL! :'(
De normale gewone maat van de zega is L36xB32xH31 de XL uitvoering is L51xB38xH30 en die ik heb besteld is L58xB39xH28. Ik denk dus te weinig draagkracht :-\
Maar ik denk wel dat zoiets te realiseren moet zijn met het ontwerp wat ik nu heb 8)
Ik laat de U stukken vervallen, de boxplaat (die onder de koffer) moet met de pennen in de uitsparing van de grondplaat vallen. Aan de achterzijde kan ik iets maken zoals de sleuven van Touratech en het borgen houd ik zoals ik bedacht ;D
Het wachten is op de koffers :-\ , heb wel een bevestiging gehad. Maar verders is het erg stil van de kant van Därr >:( Ik ga maar vast een nieuwe schets maken :))

26 feb 2010 15:15 - 26 feb 2010 15:22 #18 door Nikotech

Oké laat maar eens zien ;)

Bij deze..... een voorzichtig opzetje met wat maten ter indicatie.
Deze past zo op een AT of Alp.

Qua vorm kan natuurlijk nog van alles, gaat ff om het idee.

Paddestoeltjes anders dan op de foto dus in de bodenplaat onder je koffer. Blijft je bagageplaat tenminste vlak !

Vergrendeling, had je al een beetje bedacht, lees ik. ???

Kan ook de Touratech versie verbouwen naar Nikotech, dus .... wat steviger !
Vermoed dat de drager niet het probleem is. Bij de AT en Alp zijn de achterhandgrepen welke doorlopen naar de topkoffer plaat van "plastic" vermoed dat dat eerder "de zwakke schakel" is.

Maar goed puzzel ze ..... 

Bijlage:
Bijlagen:

26 feb 2010 17:28 #19 door Bill

Bij deze..... een voorzichtig opzetje met wat maten ter indicatie.
Deze past zo op een AT of Alp.

Qua vorm kan natuurlijk nog van alles, gaat ff om het idee.

Paddestoeltjes anders dan op de foto dus in de bodenplaat onder je koffer. Blijft je bagageplaat tenminste vlak !

Vergrendeling, had je al een beetje bedacht, lees ik. ???

Kan ook de Touratech versie verbouwen naar Nikotech, dus .... wat steviger !
Vermoed dat de drager niet het probleem is. Bij de AT en Alp zijn de achterhandgrepen welke doorlopen naar de topkoffer plaat van "plastic" vermoed dat dat eerder "de zwakke schakel" is.

Maar goed puzzel ze .....

Jep, ik begin het (eindelijk) te snappen :P
Heb mijn schets klaar, met de maten erbij. Dit is nog niet een definitieve versie hoor ;D
Ik wil nog even kijken wat voor "knoppen" ik er op wil gaan zetten, die van het Givi rek zijn erg klein.
De schets is van onderaf gezien, dus je kijkt als het ware tegen de bodem van de koffer aan ::)
De "knoppen" komen dan op de bodemplaat die op de Varadero wordt gemonteerd, en de plaat met de uitsparing komt aan de onderzijde van de koffer. (zeg ik het zo goed Niko ??? Ik zou er zelf voor kiezen om het andersom te doen >:D Anders moet ik tussen de kofferbodem en de kofferplaat busjes gaan plaatsen voor de "knoppen". De bodem van de kist is ook maar 1 mm :-\ dus niet al te stevig om met busjes te werken. Liever een massief geheel ervan maken.
-Nog niets gehoord van mijn koffers, 1 week geleden besteld en direct bevestiging ontvangen-
Wordt vervolgt
Bijlagen:

26 feb 2010 20:22 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Aluminium topbox monteren?
Niko,
Moeten die sleutelgat gaten niet 180 graden omgekeerd staan?
In rijrichting het kleine gat voor, is ook makkelijk met plaatsen  ::)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden