Raadsel spanningzoeker

17 jan 2024 17:10 #1 door Theo
Raadsel spanningzoeker werd gestart door Theo
Een raadseltje voor de winterdagen. In ieder geval voor mij.
Mijn idee was om vanaf de bedrading van de remlichtschakelaar een geschakelde plus af te tappen voor het aansluiten van mijn navigatie.
Ik heb de stekker losgehaald, contact aangezet, klemmetje van spanningzoeker op de min van de accu gezet. Wanneer ik met de prikker van de zoeker de twee draden onderzoek en de plusdraad aanraak slaat de zekering door. Kennelijk doe ik iets fout maar wat?
Ik hoor het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 20:41 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Raadsel spanningzoeker
Als een zekering doorslaat loopt er een stroom die groter is dan de zekering aan kan.
Dus jij maakt met je spanningzoeker een circuit waar meer stroom doorheen gaat dan de zekering aan kan.

Is dit zo'n simpele spanningzoeker met zo'n lampje erin ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 20:52 #3 door Theo
Beantwoord door Theo in topic Raadsel spanningzoeker
Ja een hele simpele waarmee je in een draad kunt prikken/steken. Met een draad eraan met knijpertje. Zou die te zwak zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 21:00 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Raadsel spanningzoeker
Nou, er is wel iets vreemds mee aan de hand als je alles doet zoals je hebt beschreven.

Heb je die spanningzoeker recent nog gebruikt, weet je of 'ie goed werkt ?
Want op de één of andere manier gaat er teveel stroom doorheen.

Heb je een multimeter ?

Of heb je een gewoon 12V lampje en een paar draadjes met krokodillenklemmetjes ofzo ?

Met een gewoon 12V lampje en die draadjes zou je ook spanning kunnen zoeken.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 21:06 #5 door Theo
Beantwoord door Theo in topic Raadsel spanningzoeker
Ik zal het op een andere manier proberen te meten. Heb inderdaad ook wel iets anders om dit te doen. Deze had ik het dichtst bij de hand. Ik weet nu wel op welke draad de spanning staat. Maar de hoeveelheid wil ik ook wel weten. Bedankt voor je reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 21:15 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Raadsel spanningzoeker
Ik zie trouwens dat je in Amersfoort woont.

Ik ook, in Schothorst-Zuid.

Je bent van harte welkom om even bij mij langs te komen, ik heb een goedgevulde garage.

Nu is het natuurlijk wel erg koud en ga je niet met de motor op pad, dat snap ik wel.

Ik wil anders ook wel even bij jou langswippen om met je mee te kijken.
Als het toevallig loopafstand is kan dat zelfs nu nog, anders een andere keer.

Laat maar weten ...

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 21:43 #7 door Theo
Beantwoord door Theo in topic Raadsel spanningzoeker
Je hebt een PB.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 22:08 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Raadsel spanningzoeker
En beantwoord !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 22:10 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Raadsel spanningzoeker
Of je checkt werkplaatshandboek en kijkt naar de kleur codering van de draden.

Er staat overigens gewoon 12 volt spanning op die geschakelde plus. Dus kun je gewoon gebruiken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden