Vraagje aan elektrotechneuten:
Met de regelmaat van de klok verschijnen op dit forum meldingen van defecte spanningsregelaars. Meestal heeft men het over te hoge laadspanningen.
Ik installeerde daarom jaren geleden op mijn TA600 van '94 een voltmetertje op mijn dashboard, zodat ik steeds de spanning kan opvolgen.
Toch had ik onlangs een dode accu na enkele weken stilstand, terwijl de laadspanning altijd correct was.
De accu was nauwelijks enkele maanden oud.
De spanningsregelaar heeft propere aansluitingen.
De afgeleverde laadspanning is tussen 14,00 en 14,5
De 3 dynamospoelen hebben een normale identieke weerstand
Maar dan komt het:
Over de losgekoppelde accu-aansluitingen meet ik een weerstand van 800 Ohm in beide richtingen. (Volgens mij moet dat oneindig zijn, toch al zeker in 1 richting!). Na loskoppelen van de spanningsregelaar, en uitmeten van de weerstand aan de losgekoppelde rood/wit+groen stekker blijkt die de boosdoener, hoewel hij bij draaiende motor een mooie laadspanning aflevert. Die spanningsregelaar is in normale omstandigheden, ook bij sleutelcontact uit, altijd rechtstreeks verbonden met de accu, zodat ik veronderstel dat die spanningsregelaar heel zachtjes mijn accu leeg en dood gezogen heeft tijdens de stilstand.
Mijn vragen:
- Maak ik een denkfout?
- Los ik dit op door een zware diode te plaatsen op de wit/rode aansluiting van de spanningsregelaar, of op de groene?
- Wat is de maximale laadstroom doorheen de wit/rode draad?
- Is het nuttig om op het dashboard een waarschuwingslampje te plaatsen welke gaat branden als bij uitgeschakeld contact nog spanning, en dus stroomverlies, optreedt via de spanningsregelaar?