spanningsregelaar - mogelijke defecten

05 sept 2024 09:45 - 05 sept 2024 19:03 #1 door alain
spanningsregelaar - mogelijke defecten werd gestart door alain
Vraagje aan elektrotechneuten:
Met de regelmaat van de klok verschijnen op dit forum meldingen van defecte spanningsregelaars. Meestal heeft men het over te hoge laadspanningen.
Ik installeerde daarom jaren geleden op mijn TA600 van '94 een voltmetertje op mijn dashboard, zodat ik steeds de spanning kan opvolgen.
Toch had ik onlangs een dode accu na enkele weken stilstand, terwijl de laadspanning altijd correct was.
De accu was nauwelijks enkele maanden oud.
De spanningsregelaar heeft propere aansluitingen.
De afgeleverde laadspanning is tussen 14,00 en 14,5
De 3 dynamospoelen hebben een normale identieke weerstand

Maar dan komt het:
Over de losgekoppelde accu-aansluitingen meet ik een weerstand van 800 Ohm in beide richtingen. (Volgens mij moet dat oneindig zijn, toch al zeker in 1 richting!). Na loskoppelen van de spanningsregelaar, en uitmeten van de weerstand aan de losgekoppelde rood/wit+groen stekker blijkt die de boosdoener, hoewel hij bij draaiende motor een mooie laadspanning aflevert. Die spanningsregelaar is in normale omstandigheden, ook bij sleutelcontact uit, altijd rechtstreeks verbonden met de accu, zodat ik veronderstel dat die spanningsregelaar heel zachtjes mijn accu leeg en dood gezogen heeft tijdens de stilstand.

Mijn vragen:
- Maak ik een denkfout?
- Los ik dit op door een zware diode te plaatsen op de wit/rode aansluiting van de spanningsregelaar, of op de groene?
- Wat is de maximale laadstroom doorheen de wit/rode draad?
- Is het nuttig om op het dashboard een waarschuwingslampje te plaatsen welke gaat branden als bij uitgeschakeld contact nog spanning, en dus stroomverlies, optreedt via de spanningsregelaar?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2024 10:18 - 05 sept 2024 10:20 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic spanningsregelaar - mogelijke defecten
Hoi Alain,

ik snap even niet waar jij die 800 Ohm meet.

In mijn ervaring komt het vaak voor dat aan de accu zelf de laadspanning te laag. Als je dan een by-pass maakt vanaf de spanningsregelaar rechtstreeks naar de accu (eigenlijk zoals de Mosfet regelaar werkt), dan is het wel goed.

Bij de oudere motoren is ook de kabelboom erg oud. De spanningsregelaar stuurt de spanning door de kabelboom, en die komt pas tegen het einde bij de accu zelf terecht. Als er dus een blokkade, slechte verbinding in de kabelboom aanwezig is, dan kan het zomaar zijn dat daar alle spanning wordt tegen gehouden.
Heb dit al een keer gezien bij een compleet verkoolde koplamp stekker. De koplamp werkte nog wel, maar de laadspanning was nihil aan de accu polen. Na vervangen van de stekker bij de koplamp was het probleem verholpen.

Het is altijd lastig om daadwerkelijk de oorzaak te vinden, dus vaak pas ik dan de by-pass toe om te zorgen dat de accu ook altijd bijgeladen worden, ongeacht wat er verder in de draadboom gebeurd.

Het zou dus zomaar kunnen zijn dat jij bij je meter nog goede resultaten hebt, maar bij de accu niet meer.


Het meten aan de 3 dynamo draden doe ik met draaiende motor en wisselspanning bij 5000 tpm. Dan moet er ruime 45 volt of nog meer uit komen tussen alle gele draden onderling. (Dus 3x meten tussen de gele draden 1-2 1-3 en 2-3)
Maar ik vermoed dat als jij dus aan de meter 14 volt meet, de dynamo sowieso nog wel in orde is.

Verder kan ook een nieuwe accu nog wel eens defect zijn. Wat voor accu heb je er in gezet ? Ik hoop geen lithium, want dan gaat deze sowieso stuk op de oudere alpjes omdat deze niet tegen de hoge laadspannning kan.



EDIT: met betrekking tot de spanningsregelaar die stroom weg trekt, dat zou potentieel wel kunnen. Maar ik weet nog even niet direct uit mijn hoofd hoe je dat kunt bevestigen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2024 13:19 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic spanningsregelaar - mogelijke defecten
Bedankt Rob,

In eerste instantie heb ik de weerstand over de twee losse accu-aansluitingen gemeten bij contactschakelaar UIT.

Ik mat 800 Ohm.

Ik heb de spanningsregelaar uitgehaald en opnieuw gemeten: 800 Ohm tussen wit/rood en groen; ook bij omwisseling van draden van multimeter.

Dit betekent dat mijn spanningsregelaar bij niet gebruik van de motor 0,015A=0.18W verbruikt, wat verklaart waarom de Transalp bij regelmatig gebruik nooit problemen vertoonde, maar bij langere stilstand een diepe ontlading van de accu kreeg. De accu laadde nadien niet meer op met mijn Optimate. Dode accu.

Ik breng dit probleem op het forum omdat die druppellekkage over de spanningsregelaar niet iets is dat je zomaar eenvoudig opmerkt. Ik heb de Transalp nu meer dan 15 jaar, en ik liet hem vroeger wel eens langer ongebruikt staan. Zelfs in de winter gaf dit nooit problemen. Hoe dan ook, die spanningsregelaar is defect, maar dan slechts deels, want hij levert nog steeds een perfecte laadspanning af bij draaiende motor. Daardoor komt het dat je het euvel slechts opmerkt wanneer het kwaad reeds is geschied, en een voltmetertje is niet voldoende om dit te voorkomen.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2024 14:05 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic spanningsregelaar - mogelijke defecten
Helder....

alain schreef : Bedankt Rob,

De accu laadde nadien niet meer op met mijn Optimate. Dode accu.


Als je nu een andere accu parallel aan de 'dode' accu plaatst en dan probeert te laden kan het zomaar zijn dat je de 'dode' accu weer tot leven wekt. (Geen garantie, maar het lukt vaak wel)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2024 08:49 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic spanningsregelaar - mogelijke defecten

alain schreef : Vraagje aan elektrotechneuten:
- Is het nuttig om op het dashboard een waarschuwingslampje te plaatsen welke gaat branden als bij uitgeschakeld contact nog spanning staat op, en dus mogelijk stroomverlies optreedt via de spanningsregelaar?


Ik heb hier een oplossing voor, analoog aan deze welke hier op dit forum reeds voorgesteld is voor USB-stopcontacten: een relais over de rood/witte draad, die dan enkel geschakeld wordt bij contact AAN. Wel opletten dat ik over deze extra connecties geen verlies heb van laadstroom naar de batterij toe. Ik zal alles solderen.
Even uitproberen...

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.072 seconden