Nieuwe kettingset nodig.

20 juni 2025 00:44 - 20 juni 2025 01:33 #1 door Mr Blue
Nieuwe kettingset nodig. werd gestart door Mr Blue
Heb een vaste schakel in de ketting van mijn 2018 AT CRF1000 Adv. Op Motorforum roept men dat het dan tijd is voor een nieuwe kettingset, omdat als je hier lang mee doorrijdt de ketting kan breken en dat doorijden ronduit ongezond is voor de tandwielen en motor. Nu zit deze set er al op sinds aanschaf toen er 6K op de teller stond, terwijl die nu 51K aangeeft. Heb begrepen dat een ketting zo'n 25.000 á 30.000km meegaat dus tja.. Mag wel een keer een nieuwe op denk ik dan.

Maar welke kettingset kies ik dan? Origineel Honda? Bij Goedhart Motoren voor maar liefst € 324,59 :woohoo: Of toch iets goedkopers?

Ik zie in de MPartz webshop bijvoorbeeld ook een set (€159,00) waar dan weer andere (betere?) tandwielen bij geleverd zouden worden.

Quote;
Let op: wij leveren kettingsets met JT Sprockets tandwielen (in een enkel geval Esjot of AFAM als JT Sprockets niet snel beschikbaar is, maar beide zijn A-kwaliteit). Deze tandwielen zijn harder en van betere kwaliteit dan veel aangeboden goedkope kettingsets. Je hebt bij dergelijke goedkope sets een kwaliteit ketting, maar mindere kwaliteit tandwielen (en dus kortere levensduur). Extra info: DID maakt zelf geen tandwielen.

Bij Jos Smit in Haarlem zie ik ook een leuk setje (€154.28) staan waarbij vermeld wordt dat het voortandwiel voorzien is van een dempingsrubber ('Rubber Cushioned') Is dat niet standaard zo dan? :?
Anyway, de keuze bij MPartz en Jos Smit dus beide een stuk voordeliger dan van Honda zelf. Maar verstandig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2025 07:58 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe kettingset nodig.
Ik gebruik en lever (indien beschikbaar) ook altijd DID ketting met JT tandwielen.
Bij het voortandwiel wordt (opnieuw indien beschikbaar) ook het 'cushioned' tandwiel geleverd. Maar dat is niet altijd standaard.

Bedenk bij het zelf aanschaffen en monteren, dat je een klinkset nodig hebt voor de montage.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

20 juni 2025 18:38 - 20 juni 2025 18:40 #3 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Nieuwe kettingset nodig.
Begrijp uit je woorden dat origineel Honda dan niet echt nodig is.
Kostda trouwens? Over dat aan elkaar klinken maar ik me niet zo druk. Ik heb daar een 'mannetje' uit Alphen voor die dat goed kan. :whistle:

21 juni 2025 12:26 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe kettingset nodig.
Ik moet wel toegeven dat de originele Honda ketting het klaarblijkelijk heel lang vol kan houden.
Maar ook de DID zie ik het toch ook makkelijk 25k uithouden, zo niet langer.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden