Africa Twin RD04: Kilometerteller verliest de strijd tegen de zwaartekracht

08 sept 2025 08:48 #1 door Koeno
Gisteren een eerste "Marathon" dagje met de Africa Twin RD04.
(400km snelweg en +/- 300km Luxemburg bochtjes pikken).

In het terugkomen op de snelweg begon na een tijdje de kilometerteller hevig te dansen, om nadien de strijd tegen de zwaartekracht op te geven).
4 mogelijke daders?

1. Dashboard zelf?
2. Kabel?
3. Opnemer van kabel naar het wiel?
4. tandwiel in het wiel?

Wat is volgens jullie de meest plausibele oorzaak?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2025 11:40 #2 door V-Twin
Meest plausibel is de opnemer aan de rechter zijde van het wiel.
Check ook even of de tellerkabel soepelloopt door deze in het geheel even te demonteren.
Vaak voor overtollige olie in de kabel omdat het anders in het km-telleruit terecht komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2025 14:01 - 25 sept 2025 14:39 #3 door Koeno
Dus het witte opnemertje had enkele tandjes/groefjes die weggeschaafd waren.
Nieuwe besteld, als ik deze zonder kabel laat draaien loopt die mooi rond.
als ik de oude kabel erop zet gebeurt er niets.
als ik een nieuwe kabel erop zet dan draait die enkel als ik het wiel "achteruit" draai met de hand.

lijkt mij nochtans niet iets waar ik veel kan aan mis doen?

edit: ik merk wel:
op de cmsnl tekening staan 2 ringen tussen de witte opnemer & de behuizing zit.
toen ik die van mij demonteerde zat er maar 1tje tussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2025 11:53 #4 door robgoesdakar
Waar het (uiteindelijk) grootste probleem zit, is dat de behuizing waarin het stalen wieltje zit gemaakt is van zeer zacht metaal.
Het wieltje slijt in de loop van de tijd in, en wat ik hier vaak zie is dat, zelfs na grondig schoonmaken, nieuw kunstof wieltje, (met de 2 ringetjes), dat alles naar voren nog wel redelijk draait, maar met naar achter draaien de boel vast slaat omdat het stalen wieltje zich vast zet in de behuizing.

Makkelijkste, en meest veilige, is dan toch gewoon de hele (dure) behuizing vervangen. Dan ben je er weer jaren van af.
Anders sta je waarschijnlijk elke 2000km het witte wieltje te vervangen.

(De 3d geprinte versie die ik had paste niet, en nog geen tijd gehad om te kijken of we dat passend krijgen en hoe lang die het vol gaat houden. Maar zou in ieder geval stukken goedkoper zijn om ge-3d-print versie elke 2000km te vervangen)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2025 13:45 #5 door Koeno
Da's jammer nieuws eigenlijk.
maar goed, beter 1 keer door de zure appel heen.

Verder merkte ik dat ik mijn wiel niet goed kan monteren.
gisteren domweg de Africa Twim laten omdonderen in de garage.

als ik het de as vooraan wil vastdraaien aan 64nm dan heb ik nog ruimte tussen de behuizing van de km-teller en de voorpoot.
volgens mij moet dit volledig tegen elkaar zitten...

geen idee of dit te maken heeft met het omvallen van de Africa twin, of dat ik toch iets mis doe :s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2025 16:39 #6 door robgoesdakar
De bus van de as drukt tegen het wormwielhuis aan.
Dan zul je altijd iets aan ruimte zien tussen het wormwielhuis en de vorkpoot zelf.
Zal ca. 5 mm zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2025 09:03 - 27 sept 2025 09:08 #7 door Koeno
Aha, ok.
Ik had er nog nooit opgelet en was quasi overtuigd dat de vorkpoot tegen de behuizing moet zitten.
Maar een afstand als deze is dus relatief normaal?

koenonline.be/jGallery2/cache/albums/bik...7b-088fb2c5297e.jpeg
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2025 11:54 #8 door robgoesdakar

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden