Benzinetank geheel of bij leegrijden

21 jan 2026 16:58 #1 door V-Twin
Benzinetank geheel of bij leegrijden werd gestart door V-Twin
Leegrijden tot je stilvalt is slecht, omdat de motor vlak voor het stilvallen niet mooi rond loopt en je werkelijk de laatste druppel door het systeem jaagt.

De benzine in de brandstof tank wordt door stralingswarmte van de motor verwarmd en bij motoren die de brandstof pomp in de tank hebben zitten zoals bij de nieuwe Transalp en de Africa Twin CRF1000/1100 is dat vanwege de hoge druk niet goed voor de brandstofpomp. Het is de hitte en het arme brandstofmengsel die schadelijk zijn. De benzinepomp in de tank wordt gekoeld door de brandstof. Bij langdurig rijden met weinig brandstof komt de koeling van de pomp in gevaar, met extra slijtage tot gevolg.

Een tip is om bij een grote beurt ook eens de benzinepomp te demonteren. Honda monteert een minuscuul klein brandstoffiltertje dat snel vervuild raakt.
Met als effect dat de pomp harder moet werken en je raadt het waarschijnlijk al ..... kapot gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2026 13:20 #2 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Benzinetank geheel of bij leegrijden
Bram,
Ik had er in het begin een zo een gulatech filter omgedaan volgens die Italiaan heb je dan minder kans op het feit dat je originele filtertjes in de brandstofpomp vervuild.

Ps heb weer een ATAS gekocht.

25 jan 2026 13:24 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Benzinetank geheel of bij leegrijden
Inderdaad Frank dat had je me verteld, had dat ook op mijn CRF1000 en er een artikel aan geweid in de Transalper.
Een CRF ipv je BMW in Duitsland of voor er bij en heb je nu meer tijd in NL om er mee op pad te gaan. Ik gebruik jouw ex CRF ATAS goed, staat inmiddels op ongeveer 26.000km. Ben er nog steeds blij mee.

25 jan 2026 14:06 #4 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Benzinetank geheel of bij leegrijden
Die GS heb ik in Nederland in geruild tegen een nieuwe ATAS DCT met 19 inch wiel rijd erg fijn. Kon hem hier in NL kopen zonder bpm en Honda had een aktie voor 2000 euro aan accessoires erbij en 6 jaar garantie. Ik heb hem op Duits kenteken staan Dat plaatje kwam gunstig uit. In DLD zijn ze niet zo scheutig met in ruilen van BMW. Ik hoop dit jaar meer tijd vrij te maken om te rijden zowel in NL als in DLD. Die GS was niet mijn ding qua gevoel maar ook de versnellingsbak vond ik niet erg soepel in vergelijk met een jap. Fijn om te lezen dat je er nog steeds veel plezier van hebt.
Grt Frank

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden