Lekkend thermostaathuis

14 mei 2026 20:12 #1 door Simon
Lekkend thermostaathuis werd gestart door Simon
Hallo allemaal,
Bij het demonteren van het luchtfilterhuis kwam ik lekkage van van de thermostaat tegen. Kwestie van leeg laten lopen, demonteren, schoonmaken, nieuwe o-ring? Of beter (preventief) de thermostaat vervangen? Koelsysteem en ventilator werken verder naar behoren, vorig jaar ofzo de radiatoren en slangen vervangen.

Groet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2026 12:09 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Lekkend thermostaathuis
Weet je wel zeker dat de lekkage uit het huis zelf komt en niet uit een slang? Ik zou starten met het schoonmaken het de slangen/thermosstaat huis en de slangen klemmen nog eens goed aandraaien.
Dan eens stevig in de slangen knijpen om te bezien of je ergens nieuwe sporen aan treft die op een lekkage duiden.
Een klein druppeltje in combinatie met rijwind kan een spoor opleveren dat je op het verkeerde ben kan zetten.

Als je bij koude motor niets ziet, dan dit herhalen met een motor die op bedrijfstemperatuur is. Dan wel ff handschoenen aantrekken :mrgreen:

16 mei 2026 12:22 #3 door Simon
Beantwoord door Simon in topic Lekkend thermostaathuis
Dank je voor je input. Zelden weet ik iets zeker :P ik zal het inderdaad eerst eens schoon maken en opnieuw aandraaien en zien of het terug komt.

16 mei 2026 16:38 #4 door Simon
Als ik nog eens kritisch naar die eerste foto kijk zie ik wel een klein randje licht tussen de klem en de slang. Dus je kan zomaar eens gelijk hebben V-Twin. Zou wel weer werk schelen

18 mei 2026 21:58 #5 door V-Twin
Ik ben benieuwd. Laat je hier svp ook ff het resultaat weten?

18 mei 2026 22:11 #6 door Simon
Zeker, voor de vorm de klemmen vervangen want die hadden hun beste tijd wel gehad. Nu afwachten maar inderdaad lijkt het alsof het langs de slangen heeft gezweet
Bijlagen:

19 mei 2026 16:07 #7 door V-Twin
Verstandige actie!

20 mei 2026 21:25 #8 door Simon
Je had inderdaad gelijk, het zweet langs de slangen. Gek genoeg nog steeds nu met nieuwe slangklemmen. Na een hele dag (koud) staan hangt er een druppeltje aan de onderkant van het thermostaathuis.
Klemmen nog strakker aandraaien? Kon nergens specifieke waardes vinden maar de soort van consensus leek 4Nm dus op dat moment heb ik ze aangedraaid. En daarmee knijpen ze toch behoorlijk in de slangen...
Of nog grondiger schoonmaken eerst door het hele handeltje los te halen en het huis eruit te halen?

20 mei 2026 23:17 #9 door V-Twin
4Nm is niet echt veel dus ik zou starten met maar eens stevig aandraaien. Ik weet niet hoe je het hebt aangedraaid maar het mooiste doe je dan met een speciale slangenklem 'zeskant draaier' of gewoon met een doppie met een ratel. Kan je vaak net ff wat meer en eenvoudiger kracht zetten.
Als het dan nog lekt zou je kunnen overwegen om de slangen ff helemaal los te maken en de slang aan de binnenzijde en de contra zijde op het thermosstaat- huis goed te reinigen. Ik denk zelf dat je er met stevig aandraaien wel bent.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden