Transalp stottert boven 3500 toeren.

20 juni 2026 13:39 #1 door Benno
Transalp stottert boven 3500 toeren. werd gestart door Benno
Hallo mede Transalp liefhebbers.

Ik heb een mooie Honda Transalp 600 uit 1998

Nu rijd ik er vanochtend mee weg en in eens begint die zwaar in te houden als ik boven de 3500 toeren kom dan stottert die en dreigt die af te slaan.

Het klinkt mij als een elektronisch probleem als een misfire zegmaar.

Heeft iemand dit ook al eens gehad en enig idee waar ik kan beginnen te zoeken of gaan doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2026 12:47 - 26 juni 2026 12:53 #2 door Thijs
Beantwoord door Thijs in topic Transalp stottert boven 3500 toeren.
Kan 2 kanten op gaan:

Toevoer benzine/lucht
Zou hier voor zaken als het luchtfilter controleren (kan natuurlijk altijd een beest zn holletje van gemaakt hebben)

Carburateur eraf? Kijken of de sproeiers en dergelijke niet vol zitten met prut.
Gescheurd rubber?

Valse lucht? Lekke rubbers? Veranderd het toerental als je remreiniger bij de inlaatrubbersspuit?

Werkt de benzine kraan nog goed? Komt hier een straal benzine uit als je de slang eraf haalt en de vacuum laat zitten tijdens het lopen?

Kijk ook naar de Air cut off valve of die rubbers niet gescheurd zijn, zijkanten van carburateurs.
Kan je als het goed zo open krijgen met alles er nog op.
Pas alleen wel op dat de veer erachter er niet vandoor schiet.

Ontsteking

De 1998 heeft niet de dubbele CDI's die je even om kan pluggen, vaststellen is wat lastiger.
Je zou de bougies kunnen controleren en kijken of deze vonken.
Heb de doppen ervan er wel eens afgetrokken tijdens het lopen en je hoort ze al vonken als je ze er half op doet.

Anekdotisch, zit de vacuüm slang uit de cilinder op de juiste aansluiting van de benzinekraan?
Heb na sleutelen keer vergelijkbaar gehad en had hem toen niet op juiste aansluiting terug gedaan, kraan heeft 2 tuitjes waar die op kan, een is alleen voor ontluchting.

Mis verder een beetje context, wat heb je gedaan voor het rijden?
Sleutelen? Rijdend weggezet en zijn we nu een jaar verder?

TA PD10 1998
Professioneel prutser

28 juni 2026 21:26 #3 door Benno
Beantwoord door Benno in topic Transalp stottert boven 3500 toeren.
Hoi Thijs,

Bedankt voor je bericht en je hulp !

Uiteindelijk heb ik er een nieuw luchtfilter en bougie's in gezet, motoforte in de tank gegooid, olie vervangen en daarna deed die het weer 😬

Ondertussen alweer 200 km +- gereden en hij loopt als een zonnetje.

Wat nou precies het probleem was werd me niet helemaal duidelijk, het luchtfilter was niet erg mooi meer en de bougie's waren ook vrij zwart.

Ik heb ook de stekkers van de CDI en dergelijke eraf gehad en ingespoten met contactspray.

Ik ga jou tips zeker meenemen als ik er weer een probleem mee krijg.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden