Een andere olie discussie

06 okt 2026 12:21 #1 door robgoesdakar
Een andere olie discussie werd gestart door robgoesdakar
Zoals de titel al zegt, eens een andere olie discussie.

Dus niet over welke olie of iets dergelijks, maar hoe de olie te verversen, warm of koud ?

1) Warm:
vrijwel altijd wordt gezegd dat je de motor even moet warm draaien voordat je de aftapplug er af draait. Motivatie is dan dat de olie dunner is, en makkelijker vloeit.

2) Koud:
alle olie zit al onder in je carter, en dus hoeft er eigenlijk niet zo veel meer naar beneden te komen, alleen dat wat in je carter zit.

Ikzelf ben van mening dat er nauwelijks verschil zit in beide methodes. Sterker nog, bij de koude methode heb ik het idee dat ik er zelfs meer olie uit weet te halen dan warm.
Verder laat ik de aftap plug er af terwijl ik rustig aan de andere werkzaamheden verder ga en staat het rustig uit te druppelen. En of je dat dus warm of koud doet maakt dan volgens mij verder niet uit.

Ben benieuwd hoe de andere techneuten hierover denken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2026 17:54 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Een andere olie discussie
En aanvullend hierbij: meet je het oliepeil warm of koud?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

06 okt 2026 18:46 #3 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Een andere olie discussie
Klopt Rob, zo doe ik het altijd. De olie is zo dun en is al die tijd dat de motor stilstaat volledig in het carter gezakt en dan zou je hem eerst weer
warm draaien en 2 uur moeten wachten om het zelfde resultaat te krijgen.
Klopt ook dat warm minder olie in de opvangbak zit! of je moet inderdaad 2 uur wachten.

Groet, Gérard

06 okt 2026 21:13 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Een andere olie discussie
ik heb de voorkeur voor warm ( heet mag ook) en dan is de reden terug te voeren op de reden van wat olie moet doen. namelijk vuil opnemen en zwevend houden zodat het bij het filter komt en daar blijft
(echter helemaal schoon wordt het nooit)

als de oliepomp ligt te slurpen zorgt ze voor stroming en dus beweging dus ook het aanwezige vuil is in beweging ( voor zover aanwezig)
en een dunnere vloeistof heeft een hoge doorstroming en meer kans dat het aanwezige vuil mee genomen wordt

07 okt 2026 09:07 #5 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Een andere olie discussie
ik ben geen officiele techneut, dus geen idee of ik mee mag praten.

doe wel al het onderhoud en revisie aan m'n auto's en motoren zelf...

Ik zit er een beetje tussenin. Ik vervang olie na een ritje, maar niet direct. Dus eerst een (half)uurtje op de brug/heftafel alvast andere dingetjes doen, en dan als de olie nog handwarm is, de aftapplug eruit. Zodat je net je handen niet meer brandt mocht het er overheen lopen, maar het al wel een beetje is bijgezakt richting carter, en tegelijk nog dun genoeg is om lekker te vloeien. Probeer beide voordelen te combineren... En dan inderdaad met filter eraf en aftapplug eruit intussen weer wat andere dingen gaan doen zodat het lekker kan leegdruppelen.

07 okt 2026 10:41 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Een andere olie discussie

reden terug te voeren op de reden van wat olie moet doen. namelijk vuil opnemen en zwevend houden zodat het bij het filter komt en daar blijft
(echter helemaal schoon wordt het nooit)

Dat laatste zeer zeker. Echt helemaal schoon wordt het nooit. Getuige het feit dat na een paar honderd kilometer de olie toch alweer zwart geworden is.

Als de motor loopt wordt vuil meegenomen zoals Ad al zegt, en vuile deeltjes zullen door het filter vast gehouden worden. En eigenlijk verwacht je dus minimaal 'nieuw' vuil als je de motor stil zet en de boel af koelt.
Dat 'nieuwe' vuil zal mogelijk neer slaan in je carter, maar de koude olie zal bij het aftappen dat ook rustig mee slepen in mijn optiek.

Denk dat onder de streep er nauwelijks een verschil zal zijn in de gebruikte methodes. Wel zou ik zeggen dat als je een 'snelle' wissel wilt doen, dat je dat dan misschien beter bij warme olie zou kunnen doen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden