Ik ben van plan om binnenkort mijn oude motorblok te gaan reviseren (heb net een andere ingebouwd), en ik wil hem daarna opslaan zodat ik een goed reserve blok achter de hand heb (ik ben dus van plan nog erg lang met mijn ATtje te doen).
Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het conserveren van een (AT) motorblok voor lange termijn opslag, liefst zou ik hem in een kist doen zonder er regelmatig wat aan te moeten doen (vergeet ik toch te doen ben ik bang).
Graag advies.
Ik heb net mijn alp blokje verkocht, en dat was na 2 jaar stil staan, zonder enig omkijken of preparatie, gewoon weer aan het pruttelen. (Blijft Honda he )
Ik denk dat het gewoon zaak is dat je de openingen afdicht, en zorgt voor een filmpje olie overal. Dus niet 'blitzen blank' alles oppoetsen en dan stallen, want ik ben bang dat juist dan alles gaat vast zitten. Hij moet gelopen hebben om overal olie te krijgen en dan gewoon 'stallen'.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.
Het grootste risico is roestvorming op de cylinderwanden omdat het blok niet loopt. Als je later het blok dan ooit start kun je de zuigerveren/olieschraapveren beschadigen.
Je kunt de cylinderwanden conserveren door, zoals Rob zegt, beginnen de gaten te dichten. Het belangrijkste is door de bougiegaten een beetje olie te laten lopen en de motor een paar keer rond te draaien, zodat de zuiger de olie langs de cylinderwand verspreid. Het beste is om dit periodiek te doen, dus eens in de zoveel tijd de krukas een paar keer ronddraaien teneinde dit proces te herhalen.
Volgens mij hoef je er verder niets aan te doen. Alle inwendig delen hebben al een oliefilm en die zit daar prima goed.