Stroomuitval ... en weer stroom!?

05 apr 2010 16:32 #1 door Goobi
Stroomuitval ... en weer stroom!? werd gestart door Goobi

Hoi,

Zaterdag op m'n TA 650 onderweg van Ad naar huis bleek de stroomtoevoer van de GPS het niet meer te doen. De handvatverwarming, die via dezelfde zekering loopt, deed het dus ook niet meer, zoals ik even later merkte. Heb daar al eerder door slecht contact bij de zekering problemen mee gehad en die zekering van 10A kort  geleden vervangen omdat die een beetje gesmolten was geweest. Zal wel doorgebrand zijn, dacht ik. Tot mijn verbazing had ik 10 km voor huis echter weer stroom op handvaten en GPS en het bleef gewoon werken. Zit er ergens in dat circuit een soort veiligheidszekering? Zo'n hittegevoelig ding dat weer inschakeld als-ie afgekoeld is of zo? Snapte er niks van  ??? ??? ??? . Nog geen tijd gehad om de zekering te bekijken.

groet,
Geert-Jan

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2010 18:37 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Stroomuitval ... en weer stroom!?
10 ampére voor handvatverwarming en GPS?  beetje royaal, niet?

Maar los daarvan, als die accesoires op een losse kabelboom zitten (dus met twee eigen klemmen op de accupool) kun je kijken of die klemmen niet zijn gaan scheuren. Neem ze eens los, en meet eens de weerstand tussen een punt voor, en na een verbinding (stekker ofzo) en kijk wat hij doet wanneer je dan de kabel gaat buigen?

05 apr 2010 20:15 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Stroomuitval ... en weer stroom!?
Ik weet niet hoe ze zijn aan gesloten, maar 9 van de 10 keer is in dit soort gevallen je stekker verbinding bij de accu die niet meer lekker is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

05 apr 2010 22:09 #4 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Stroomuitval ... en weer stroom!?

Nee, die handvaten en GPS halen de stroom niet rechtstreeks van de accu. De polen heb ik in de winter los gehad toen de accu er uit was maar zitten weer goed vast. De stroomaansluiting (+) is ergens rechts uit een kabelboom gehaald en de massa zit ergens aan het frame.

Ik heb het idee dat die zekering gewoon over een te klein oppervlak contact maakt en daardoor te heet wordt.
Zoek ik nog verder uit.

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)

09 apr 2010 00:26 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Stroomuitval ... en weer stroom!?
Hoe wordt de stroom afgetapt? als het met dit soort connectoren is gebeurt dan kan daar ook je probleem zitten: Het zijn gemakzuchtige krengen die gegarandeerd voor problemen zorgen bij motorfietsen door het indringen van water.

09 apr 2010 17:33 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Stroomuitval ... en weer stroom!?
Ze zijn eigenlijk alleen maar te gebruiken in droge omgevingen. Binnen in de oto bijvoorbeeld.

Maar inderdaad, liever niet! De grootste rommel ooit gemaakt!!

11 apr 2010 13:39 #7 door Goobi

Het lijkt er op dat de stroom idd via zo'n ding wordt afgetapt. Dank voor de tip. Heb de zekeringhouder ook weer open gehad en de contacten verbeterd. Weer even testrijden...

14 apr 2010 22:03 #8 door Goobi

Gisteravond weer hetzelfde probleem van wegvallende spanning naar m'n GPS dus nu die connector uit de stroomdraad weggeknipt, beide uiteinden vertind en samen met de toevoerdraad van handvatverwarming en GPS ouderwets aanelkaar gesoldeerd. Stukkie krimpkous d'r omheen en klaar. Nogmaals dank voor de tip Hotel!

Trouwens: een zekering van 10A in de toevoer van de handvatverwarming is toch niet zo vreemd?

groet,
Geert-Jan

15 apr 2010 11:28 #9 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Stroomuitval ... en weer stroom!?

Trouwens: een zekering van 10A in de toevoer van de handvatverwarming is toch niet zo vreemd?

groet,
Geert-Jan

Dat is niet zo vreemd idd.
Maar het vermoedde bestond/bestaat  dat deze ook "tussen"/"voor"  je Garmin zat/zit. en dat is weer wel een beetje veul :)  2A is meer dan zat !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.405 seconden