WP veer afstellen?

16 apr 2010 09:32 #1 door waztafel
WP veer afstellen? werd gestart door waztafel
Beste mensen,

Op de TransAlp van mijn vriendin zit een WP veersysteem. Nu is zij 1m64 en hebben we de motor gekocht van iemand die richting de 2 mtr loopt; de motor moet dus een stukje lager komen te staan. Achteraan bij de veer zie ik (in mijn ogen) grote stelschroef, deze kan ik uitdraaien van "0" tot "15". Geen idee wat dat zegt maar ik ga er stiekem van uit dat ik daarmee de veer op meer/minder spanning zet. Kan iemand bevestigen of dit inderdaad zo is? En of ik dan ook iets met het stelschroefje op de schokdemper zelf moet? (5 klikjes van links naar rechts).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 09:55 #2 door olaf
Beantwoord door olaf in topic WP veer afstellen?
De grote stelschroef (achter veer/schokbreker ) gebruik je om de hoogte te stellen ,als je eraan draait zal je het effect meteen zien .
Die andere schroefjes zou ik eerst afblijven , daar verstel je de demping van de schokbreker mee in .
Als je wel gaat klikken onthoud dan waar hij stond (schrijf op ) zodat je naar de basis afstelling terug kan gaan .
Zorg ook dat je weet welk schroefje wat doet anders heeft het weinig zin om aan te draaien .

Groeten Olaf .

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 10:52 #3 door waztafel
Beantwoord door waztafel in topic WP veer afstellen?
Bedankt voor je reactie olaf. Dat is nu het vreemde. Als ik aan de stelschroef draai dan zie ik totaal geen verschil. Ik ben in beide standen op de motor gaan zitten maar ik merk niet echt verschil?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 11:31 #4 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic WP veer afstellen?
Is de grote niet veervoorspanning en de kleine uitgaande vering? Dat doet aan de hoogte niets, alleen aan het veerkarakter.

Groet,
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 17:10 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic WP veer afstellen?
je hebt het over de knopjes van de  ingaande demping en de uitgaande demping

de veervoorspanning is iets anders

plaats anders is een foto ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 20:02 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veer afstellen?
Ja idd een foto.. Want is het alleen een veer? Of een hele unit die deels of geheel verstelbaar is? Heb je er wellicht een hydrolische voorspanningsversteller op? Hmzz..

De veervoorspanning (en in zekere zin 'hoogte') doe je met de set wartels (platte, getande schroefplaten) bovenop de veer. Aandraaien is strakker (hoger) of losdraaien is losser (lager). Dit doe je met een speciale haaksleutel die op de tanden van de wartel past. Doorgaans moet je de veer ervoor uitbouwen om er fatsoenlijk bij te kunnen.

De in- en uitgaande demping (het gedrag van de veerunit en daarmee het weggedrag) regel je met de stelschroeven voor de respectievelijke dempingsrichtingen. Het effect kun je wel een beetje testen als je erop zit en speelt, maar komt pas tot uitdrukking als je ermee rijdt.

Je kunt met voorspanning en demping spelen wat je wilt, je kunt er niets aan kapot maken. Wel kan het weggedrag in zowel positieve als negatieve zin beinvloed worden dus hou daar wel rekening mee!

Grtz, Brmbr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 22:16 #7 door waztafel
Beantwoord door waztafel in topic WP veer afstellen?
Ok, dank allen. Morgen heb ik eerst een toerrit op het programma. Zondag zal ik een foto maken en posten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 19:34 #8 door waztafel
Beantwoord door waztafel in topic WP veer afstellen?
Ok, hierbij zoals beloofd de foto's:

1:


2:


Ik heb wat lopen spelen met die grote draaiknop op afbeelding 2 maar ik merk weinig verschil....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 21:05 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veer afstellen?
Owkéj.. Waztafel zn meisje heeft centjes op de motor zitten.. chique hoor! 8)

Is een hele unit met een hydraulische voorspanningsversteller. Kijk eens even aan de onderkant van de demper, waar hij vast zit aan de swingarm. Moet je voor op je knietjes. Zit daar ook een genummerde ring 1 t/m 7 (of 1 t/m 11)?

Foto 1 toont de stel-unit voor de ingaande demping. Dus hoe snel het inveren wordt afgestopt. Standje 1 is bijna niet, standje 7 (?) is stug.

Foto 2 toont de veerspanningsversteller. Hij zit bovenop de veer gemonteerd en wordt geborgd door de wartels. Het is een cylinder die middels vloeistof in- of uitgaat. Door de knop linksom te draaien verlaag je de veerspanning en wordt deze zachter. De vering wordt soepeler / motor zakt wat in. Rechtsom verhoogt de veerspanning. Bijvoorbeeld als je beladen rijdt of een duo hebt, of heel sportief asfalt rijdt..

Als het een echte full-options unit is, heb je dan ook nog de stelmogelijkheid voor de uitgaande demping. Dat is de genummerde ring onderaan de demperstang, bij de swingarm. Deze regelt hoe snel de unit uitveert. standje 1 is snel, standje 7 (of 11?) is heel traag.

De combinatie van veerspanning en afstelling van in- en uitgaande demping bepalen het weggedrag van de motor. Als het in goede verhouding staat afgesteld, pffewww....

Leuk hoor... WP-units!  :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 22:29 #10 door waztafel
Beantwoord door waztafel in topic WP veer afstellen?

Owkéj.. Waztafel zn meisje heeft centjes op de motor zitten.. chique hoor! 8)

Is een hele unit met een hydraulische voorspanningsversteller. Kijk eens even aan de onderkant van de demper, waar hij vast zit aan de swingarm. Moet je voor op je knietjes. Zit daar ook een genummerde ring 1 t/m 7 (of 1 t/m 11)?

Foto 1 toont de stel-unit voor de ingaande demping. Dus hoe snel het inveren wordt afgestopt. Standje 1 is bijna niet, standje 7 (?) is stug.

Foto 2 toont de veerspanningsversteller. Hij zit bovenop de veer gemonteerd en wordt geborgd door de wartels. Het is een cylinder die middels vloeistof in- of uitgaat. Door de knop linksom te draaien verlaag je de veerspanning en wordt deze zachter. De vering wordt soepeler / motor zakt wat in. Rechtsom verhoogt de veerspanning. Bijvoorbeeld als je beladen rijdt of een duo hebt, of heel sportief asfalt rijdt..

Als het een echte full-options unit is, heb je dan ook nog de stelmogelijkheid voor de uitgaande demping. Dat is de genummerde ring onderaan de demperstang, bij de swingarm. Deze regelt hoe snel de unit uitveert. standje 1 is snel, standje 7 (of 11?) is heel traag.

De combinatie van veerspanning en afstelling van in- en uitgaande demping bepalen het weggedrag van de motor. Als het in goede verhouding staat afgesteld, pffewww....

Leuk hoor... WP-units!  :-*



Dank voor je uitgebreide uitleg brombeer. Je zegt 'zakt wat in...'. Nu ben ik inderdaad op zoek naar een manier om de Alp wat lager te krijgen. Karin (mijn vriendin) is 1m64 en ze komt net met de tenen aan de grond  :angel:. Een lager zadel gaan we ook proberen maar kan ik ook nog iets met de voor- en achtervering?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 13:43 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic WP veer afstellen?

ik heb hier al eens meer over geschreven....

nog even over de draaiknop op foto 2
de motorfiets dient aan de achterzijde omhoog te komen

als  er werkelijk dus niets gebeurt als je deze indraait ga ik ervan uit dat ze lek is (gebeurt wel vaker!)
een onderhouds beurt aan de gehele demper is dan aanbeveelswaardig

wil je de motorfiets goed verlagen (en dan bedoel ik niet de veer slapper zetten of de voorpoten door steken)
zul je de werkelijke veerweg  korter moeten maken

als je dit niet doet zal de kans blijven bestaan dat je het voorspatbord aan diggelen rijdt

De veerweg blijt namelijk het zelfde en zal dus omhoog komen en  doordat je deze laat door steken is er minder ruimte

achter speelt dit minder maar om een gelijke naloop te houden is het wel belangrijk dit ook aan te passen
de beste oplossingen liggen in een werkelijke aanpassing van de veerweg

ze komt dan lager (lees minder grond speling) en korte veerweg (het gevoel van een wegmotor)

misschien toch nog kiezen voor een KLE 500.. die is lager





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 14:07 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veer afstellen?
Het is beter om je zadel te verlagen en niet je veer gemakshalve zó slap zetten dat je bij de grond kunt. Gaat het om 2 cm dan kun je dat gewoon doen. Moet je 5cm of meer omlaag, dan moet je vóór(kant) mee omlaag. Omdat de hoogteverhouding voor/achter verandert en daarmee de naloop (duur woord, vergeet maar). Maar dan kan je beter een kortere veer plaatsen en de voorkant evenveel omlaag brengen door bijv. de vorkbenen door de bovenste kroonplaat heen te laten steken.

De veer heeft een werkgebied. Staat hij te strak of veel te slap, dan zit je buiten dit werkgebied en gaat ten koste van het weggedrag. Het is wel zo dat, bijvoorbeeld, hoe zwaarder de last, hoe belangrijker de voorspanning is om boven en onderin binnen dit werkgebied te blijven.

Nou is je meisje niet zo heel groot en waarschijnlijk niet zo zwaar en zal ze in die zin ook de veer veel minder zwaar belasten. Met andere woorden ook al zet je hem wat slap, de veer blijft binnen het werkgebied want ze is niet zo zwaar. Dus kun je wel een beetje spelen met de veer en die slapper zetten. Als zij nu al met de tenen bij de grond kan, heb je maar een paar centimeter nodig toch? 

Als je de veerspanningsversteller op nul draait, en het is nog niet genoeg, dan staat hij te strak. Dan moet deze hoger komen te zitten op de demper. Dat kun je met de wartel(s) doen die erbovenop zitten. Draai ze linksom, en de veer komt met versteller en al omhoog en dus slapper. Als je zodoende bijv. 15mm omhoog komt, zit je bij de nieuwe maximale veerspanning op het eerdere niveau van minimale veerspanning (de versteller kan over een bereik van ongeveer 15-20mm traploos de veerspanning veranderen).

Ik zag op het plaatje dat je veer wat.. ehm.... nja niet meer zo wit is..? Enig idee hoe oud hij is? Omdat je dit soort WP-units haast voor het leven koopt. Aangezien na verloop van tijd het inwendige slijt en olie en gas deels verloren gaan. Maar voor iets van 200,- laat je hem servicen en krijgt dan nieuw binnenwerk, keerringen, olie en gas. Voor 50,- laat je de veer stralen en wit coaten. En is hij haast letterlijk voor ca. 250,- NIEUW. En écht nieuw is hij zomaar 1000 euries of zo!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 22:48 #13 door waztafel
Beantwoord door waztafel in topic WP veer afstellen?
Beste Ad, Brombeer,

Dank beiden voor de uitgebreide uitleg. Aan de KLE 500 hadden we nog niet gedacht, nemen we mee. Ook zou een service beurt uitkomst kunnen bieden. Is er iemand hier op het forum die dit zou kunnen doen, die me dan ook e.e.a. kan uitleggen en evt. de Alp qua hoogte een beetje kan fine-tunen? Of moet ik dan echt bij een SO-Products (veer specialist) zijn?

Het is me in ieder geval al een stuk duidelijker hoe het hele vering- en dempingsysteem in elkaar zit. Dank daarvoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 00:03 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic WP veer afstellen?

als het je helpt kun je de demper zelf uitbouwen en opsturen naar inderdaad een vering specialist.

hyperpro, wp service center of promax racing en zo zullen er nog wel een paar zijn
het opnieuw afvullen met stikstof en de juiste parts hebben is dus de truuk

dus is eigenlijk het wp service center het beste adres

ik heb eventueel wel een ruil demper voor je te leen

mvg ad mies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 01:26 #15 door olaf
Beantwoord door olaf in topic WP veer afstellen?
Heb laatst wat laten aanpassen aan mijn vering , ook WP , bij van laar suspension , zit in Eerbeek goede gast en goede service , heb het hele truukje mee mogen kijken , en de prijs was ook netjes .
Heeft een werkplaats achter het huis en is WP dealer .

Misschien heb je er wat aan .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 08:30 #16 door waztafel
Beantwoord door waztafel in topic WP veer afstellen?
Olaf,
Mag ik vragen wat je hebt laten doen en wat daar de kosten voor waren? Eerbeek is goed te doen (woon in Enschede) Misschien dat ik daar eens naar toe ga idd. Heb je tevens zijn gegevens?  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 10:23 #17 door olaf
Beantwoord door olaf in topic WP veer afstellen?

Olaf,
Mag ik vragen wat je hebt laten doen en wat daar de kosten voor waren? Eerbeek is goed te doen (woon in Enschede) Misschien dat ik daar eens naar toe ga idd. Heb je tevens zijn gegevens?  :angel:

Dat mag .
Heb bij mijn KTM 690 de veren en shims laten aanpassen ,  is nu aangepast op mijn rijstijl en gewicht en maakt een wereld van verschil , het is wel allemaal gedaan met betrekking tot het offroad rijden .
Voor jou is gewoon van belang dat de boel opgeknapt wordt en dan kan je het meteen laten aanpassen voor gewicht en lengte van je meisje , twee vliegen in een klap zou ik zeggen .
Hoef geen prijzen noemen het was goedkoper dan bij alle andere grote vering specialisten  , de prijzen staan gewoon op zijn site , maar dat kan anders lopen als er een hoop moet worden vervangen .
Hij heeft jaren voor WP gewerkt en is voor zichzelf begonnen  en nu dus ook dealer van het spul .


www.vanlaarsuspension.nl/

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden