Carbarateur ontluchtingsslang lekt

16 apr 2010 16:09 #1 door 300
Carbarateur ontluchtingsslang lekt werd gestart door 300
Hallo,

Ik heb een stukje gereden met motor Forté in de tank om het brandstofsysteem van mij AT te reinigen. De motor liep goed maar het leek mij eens in de zoveel jaar wel eens goed.
Nu zag ik na het ritje dat er druppels benzine uit de carberateur ontluchtingsslang vallen, ongeveer een druppel per 30 seconden. En dat blijft hij doen.
Ik vermoed dat dit komt door een vastzittende vlotternaald.
Wat kan ik hieraan doen?
Iemand een tip?

Ik hoor het graag,

groet
Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 20:14 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Misschien heeft die forte wel goed gewerkt en zit er een rubberfrutje tussen je vlotternaald? Of is de zitting juist maar deels schoon geworden en lekt hij nu daarom?

Even de boel openschroeven en kijken. Maar: Ga NIET zomaar je vlotter bijbuigen om te kijken of dat het toevallig is! Het luistert heel precies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 23:06 #3 door 300
Beantwoord door 300 in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
brombeer bedankt voor je antwoord.

Het openmaken en reinigen van de carbarateur zie ik niet met veel vertrouwen tegemoet. Dat is ook de reden dat ik Moto Forté het werk wilde laten doen.
Valt er te verwachten dat na het inweken van de Forté alsnog het eventuele 'rubberfrutje' wegspoeld?

Hoeveel en vooral hoe lastig is het om de carbs te reinigen voor het deel van de vlotternaalden? Ik kan zelf nog net klepspeling contoleren en bijstellen maar veel lastiger moet het niet worden. Altijd respect gehad voor de carbs: delicate onderdelen.

Zijn er nog tips of truucs om de vlotternaal weer 'vlot' te krijgen?

Ik hoor het graag,

Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2010 04:28 #4 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt

Maar: Ga NIET zomaar je vlotter bijbuigen om te kijken of dat het toevallig is! Het luistert heel precies!


Vlotter van een AT kan je niet bijbuigen.... is kunststof..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 17:45 #5 door 300
Beantwoord door 300 in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Ik heb op aanraden van de motorwinkel nog even 200 kms met Motul fuell system cleaner gereden maar het druppelen blijft. Blok loopt verder prima, ook geen benzine in het carter voor zover ik kan beoordelen.

Nu noemde ik het eerder druppelen uit de carberateur onluchting maar het slangetje waar de druppels uitkomen kom van ondruit het vlotterkamertje, is dit dan inderdaad de ont/beluchting of is het alleen een vlotterkamer 'drain' slangetje? Ik heb er nooit aan gezeten dus kan mij niet voorstellen dat ze zomaar gaan lekken.

Het is  dat slangetje dat aan de onderzijde van beide carberateurs uit he ronde bakje komt en dan al snel met een T- koppeling wordt samengevoegd en met de andere bundel slangen onderaan de motorfiets uitmond.


Ik hoor het graag,

Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 17:49 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
De slangetjes die jij beschrijft zijn van de vlotterkamer-overloop.

Als die daar druppelt, loopt een vlotterkamer over. Dat zou in principe alleen kunnen als de vlotternaald niet goed afsluit en het teveel aan brandstof op die manier de vlotterkamer verlaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 18:49 #7 door 300
Beantwoord door 300 in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Brombeer alweer bedankt,

Je zegt dat dit bedoelde slangetje dus NIET de beluchtingsslang is?
Klopt het dan ook dat dit slangetje óók de functie van vlotter-drain heeft?  Dat als je de vlotter wilt laten leeglopen je het schoefje opendraait en  het vlotterbakje leegloopt? Als toch de vlotternaald niet goed afsluit kan het dan ook in het carter lopen of zorgt nu juist dit overloop slangetje ervoor dat dit niet gebeurd? Want dat is een grote zorg: dat er benzine in het carter sijpelt en langzaam maar zeker het blok ruineerd. Bij langzaam duppelen merk ik dat ws niet eens. Of is Honda zo slim geweest dit te voorkomen door dit overloop dingetje?


Ik hoor het graag,

Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 21:29 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
De beluchtingsslang zit elders.

Jij hebt het over de overloopslang. Je moet het zien als de overloop in de wasbak. Komt de vloeistof te hoog, loopt het - in dit geval- over in een buisje waaraan onderaan het slangetje zit. Dit om het niet over je blok te laten lopen maar netjes onderaan veilig te lozen.

De schroef die aan de vlotterkamer zit, is inderdaad om hem leeg te laten lopen. Bijvoorbeeld om te controleren of er geen water in zit .Want dat is zwaarder dan benzine en gaat onderin liggen. Juist daar waar de hoofdsproeier het opneemt zodat je kunt rijden.

Dus, de eerste zit bovenin de vlotterkamer, de tweede onderin. Ze hebben echter een verschillende functie.

Brandstof in je carter.. mja.. in theorie? De gasnaald houdt de hoofdsproeier ook nog dicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 22:08 #9 door 300
Beantwoord door 300 in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Ik leer bij, waarvoor dank.

Blijft mijn vraag welke betekenis ik aan dit druppelen moet toekennen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het 'drain' plugje los zit want die is nooit los geweest.
De motor start goed, en niet op  één poot loopt zoals ik zou verwachten als één van de twee vlotterbakjes leeg is.
Wijst het nog altijd richting vlotternaald? Zoals ik het mij voorstel sluit die niet geheel af waardoor het vlotterbakje langzaam overloopt? Dit gebeud overigens ook als ik direct na het rijden kijk. Het stopt na een tijdje als ik de kraan van de benzine tank dicht draai.

De reden dat ik er zo over in zit is omdat ik over een stevige week vertrek richting Kirgizie, op deze motor en derhalve geen zin heb in onduidelijke lekkages die ik niet kan plaatsen in een kopje 'wel/geen zorgen om maken'.

Ik hoor het graag,

Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 23:01 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Als je de brandstofkraan sluit, stopt de toevoer naar de carburateurs. En stopt ook het lekken. Bij een twin hoef je de brandstofkraan niet dicht te zetten, omdat de vlotternaald ook nog door een veer wordt dichtgedrukt. Dus overlopen, zoals bij hele oude motoren, is daardoor niet mogelijk.

De brandstofpomp vult de vlotterkamer. Als deze vol is sluit de vlotternaald deze toevoer af. Echter, de motor verbruikt brandstof via de hoofdsproeier die in de vlotterkamer hangt. Het niveau daalt hierdoor. Daardoor zakt de vlotter en gaat de vlotternaald weer open, waardoor de vlotterkamer weer wordt bijgevuld. En dat gaat zo maar door.

Als de motor niet loopt, pompt de pomp niet. Naast de vlotter, wordt de vlotternaald ook nog door eerder genoemd veertje dichtgedrukt. Wat betekent dat er geen brandstof meer de vlotterkamer in kan. Er is ook geen brandstofverbruik via de motor.

Op zich kan het voorkomen dat hij wat lekt nadat de motor is uitgezet, maar dan moet dat kort daarna ophouden. Je vlotterkamer loopt niet leeg door het lekken, maar omdat hij steeds onbedoeld word bijgevuld, loopt dat 'teveel', over.

Je moet het een beetje zien als het systeempje in de WC: De bak wordt gevuld met water en de vlotter sluit daarna de toevoer af. Als je doortrekt zakt de vlotter en gaat hij weer vullen. Als de WC blijft lopen, sluit de vlotter de toevoer niet geheel af. Dat is wat jij hebt aan de motor.

Ik kan je geen advies geven of je ermee naar Kirgizie kan of niet. Wat je in ieder geval kunt doen is de brandstofkraan sluiten als je niet rijdt. En onder het rijden verlies je het óf via de overloop, óf het wordt meeverbrand. Heb je relatief gezien, een (fractie) hoger brandstofverbruik...

Misschien even langs Ad racen als j tijd hebt..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 23:40 #11 door 300
Beantwoord door 300 in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Brombeer, wederom bedankt voor je uitleg.

Ik raak een beetje gerustgesteld: het overloopje veroorzaakt in je verhaal alleen wat milde brandstoflekkage naar buiten maar hoogstwaarschijnlijk geen lekkages IN het blok met allerhande schade van dien.
Dan zou dit overloopje zijn diensten bewijzen.

Ik ben zeer bekend met het technisch vernuft van Ad  maar als Groninger is dat wel heel ver weg. Dus ik zal even bij mijn motorwinkel langs  gaan  voor verder advies en diagnose.
De Twin is van 1996 en heeft 80.000 gedraaid op Aziatische en Afrikaanse benzine. Daar zal mogelijk wat residu verzameld zijn. Nu zijn het wat druppels, ik weet niet wat de nabije toekomst zal brengen aan brandstoffontijen dus lijkt een schoonmaak/inspectie actie mij op zijn plaats. Evengoed fijn om iets meer te begrijpen van hoe dit nu werkt, want over de werking van techniek geeft de Heynes manual geen toeliching!


Groet,
Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 08:12 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt

Ik ben zeer bekend met het technisch vernuft van Ad  maar als Groninger is dat wel heel ver weg. Dus ik zal even bij mijn motorwinkel langs  gaan voor verder advies en diagnose.


Wie is je 'motorwinkel'?
Eventueel ken ik in Stad en Ommeland ook nog wel wat goeien...

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 18:33 #13 door 300
Beantwoord door 300 in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Hoi Grunneger,

Ik ben klant bij Brons motoren in de Asingastraat, naar volle tevredenheid. Ik ga er morgen (dinsdag) even langs om te vragen of ze mijn fiets met voorrang kunnen bekijken/carbs schoonmaken.
Mocht dit nou om wat voor reden niet gaan lukken dan moet ik 'de boer op', iets  wat wel past in Groningen.

Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 18:54 #14 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt

Brons motoren in de Asingastraat


Topzaak idd. Voor even snel een lampje of voor kleding ga ik naar Motorplaza, voor de brommer is Brons de beste. Zou eigenlijk clubsleutelaar moeten zijn want daar weten ze nog wat service, vakmanschap en motorliefde is.

Eigenaar en zijn vrouw/vriendin zijn echte Kawa-liefhebbers, maar kunnen met alles uit de voeten. Ze hebben mijn oude Honda VF 500 Interceptor ook met enige creativiteit op de weg gehouden (die gaat volgende week weg).


Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 19:42 #15 door 300
Beantwoord door 300 in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Rita en Frits zijn feitelijk Laverda liefhebbers,  maar zijn Kawa dealer omdat er ook brood op de plank moet.
Prettige persoonlijke benadering en mooi nuchter.
Ga ze morgen vragen om de carbs te bekijken en zal uitkomsten posten voor de database vorming voor als ooit nog iemand een vergelijkbaar probleem heeft.

Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 21:31 #16 door 300
Beantwoord door 300 in topic Carbarateur ontluchtingsslang lekt
Ik zou nog even laten weten hoe het is afgelopen, voor als iemand in de toekomst een vergelijknaar probleem heeft.

De door mij genoemde 'ontluchtingsslang' blijkt he vlotterkamer overloopslangetje. Vermoedelijk is het de vlotternaald die niet goed afdicht.
Deze zijn vervangen bij de dealer en de carbs zijn schoongemaakt van het verzamelde Saharastof dat erin zat.
Nu lekt hij nog steeds een beetje maar de dealer noemt het nu zweten. Dat zou moeten stoppen zodra de vlotternaalden zijn ingelopen tegen de zitting.
Ik ben gerustgesteld omdat de carbs zijn nagekeken en het 'zweten' na een tijdje nadat de motor is uitgezet verdwijnt.

Klaar dus, op naar Centraal Azie!
Iedereen bedankt vor het meedenken.

Guido


Het blokik ga er gerust mee op vakantie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden