Verstellen stuur omhoog en naar voren.

20 apr 2010 11:50 #1 door PH-ADW
Verstellen stuur omhoog en naar voren. werd gestart door PH-ADW
Ik zou het prettig vinden om het stuur van mijn AT rd07 bj1996  wat hoger en een beetje naar voren te verplaatsen voor een wat comfortabelere zithouding. Ik heb al het e.e.a. gelezen over stuurverhogers en de diverse stel mogelijkheden met die dingen. Is op zich allemaal een duidelijk verhaal, maar.... 
Denk ik te simpel als ik zeg:" draai de klembouten los, kantel je stuur een stukje naar voren ( en dus omhoog ), zet boel weer vast en klaar is Kees" ?  ???

Waar moet men allemaal rekening mee houden als je dat zou doen ?  ( behalve het mee verstellen van de hendels en schakelaars e.d. ).
Wat zijn eventuele gevolgen voor de handelbaarheid en de stuureigenschappen van de motor ?

Ik hoor graag jullie ideeen en ervaringen hierover.

Groeten van Anko.   


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 12:06 #2 door soundive
Beantwoord door soundive in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Ik ben persoonlijk erg blij met deze;

www.allroadshop.nl/contents/nl/d2090.html#p7373

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 12:08 #3 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Uiteraard kan je op de door jouw beschreven manier "iets" spelen met je stuur.
Vaak echter niet voldoende om het gewenste resultaat te behalen. "hoeken" kloppen al gauw niet meer, wat een onprettig gevoel in de polsen kan geven.
Door het ophoog "klappen" gaat de boel ook meer naar voren, kan de bedoeling zijn.
Meer mogelijkheden heb je met stuurverhogers ( al is mijn ervaring dat je met bestaande kabels niet verder komt dan 20-25 mm)

Helemaal super schijnen de ROX-RIZERS te zijn welke een groter(e)  verstelbaarheid heeft/geeft.  Nog niey zo gek lang geleden door een aantal TCN-ers gezamelijk aangeschaft.

Probereer en ervaar eens zou ik zeggen.....  succes ! 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 12:27 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
De kroonplaat van een Twin is sowieso al afgeschuind waardoor het stuur naar je toe komt. Omdat hij toch met het oog op de weg is gebouwd en daardoor comfortabeler stuurt. Cross-kroonplaten zijn recht, vlak en hebben daarmee direkt al het effekt van actieve zit en scherper stuurgedrag.

Als je stuurverhogers gaat gebruiken op een twin, wordt een deel van het gewenste resultaat teniet gedaan door eerder genoemde 'aanpassing' op diens kroonplaat.

Maar ja, je moet iets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 15:21 #5 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Ben zeer benieuwd naar hoe dit gaat aflopen. Zat er zelf ook aan te denken om het stuur te verhogen maar...
Volgens mij ben ik er dus niet als ik deze stuur verhogers er tussen zet. Dien ik dan ook: alle kabels ( gas, licht en water :D eeeh... olie) te vevangen? Dan wordt het gewoon niet leuk meer.  >:(€100 voor de verhogers okee, dat weet je, maar minstens nog zoiets voor de kabels gaat me dan weer te ver.  :-\Of valt dat mee?

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 15:42 #6 door soundive
Beantwoord door soundive in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Ik heb op mijn TA'93 het stuur 7cm verhoogt zonder nieuwe kabels te kopen. Kwestie van de kabels anders leggen en dan win je net die paar cm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 16:19 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Voor 22,50 heb je gewoon 3cm verhoging. Is doorgaans ruim voldoende, of je moet tegen de 2meter lang zijn. Rox-dinges zijn leuk, maar is vooral ook gewoon prijzig.

Koppelings- en gaskabels kun je iets anders langs je frame leiden en zijn vaak dan lang genoeg. Het kan zijn dat als je meer dan 3cm wilt, je de remleiding zal moeten vervangen door een langere. Een setje staalomwonden op maat gemaakt kost rond 125,- of zo? Weenie precies.

Nogmaals, stuurverhogers zijn vooral bedoeld om staand te rijden. Als je dit niet van plan bent en je gaat voor de leukigheid 5cm omhoog, kom je, relatief gezien, lager te zitten ten opzichte van je stuur en ga je meer 'shopperen'. Ik ben lang, en om dat effect te ondervangen moest ook mijn zadel mee omhoog om de verhoudingen weer terug te krijgen.

Maar inderdaad, experimenteer lekker en kijk wat je prettig vind!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 21:09 #8 door timkasperaitis
Beantwoord door timkasperaitis in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Wat ik vooral gemerkt heb is als ik het stuur te recht opdraai is dat het voorwiel zoekerig word in de bochten.

Is dit een kwestie van wennen?
Krijg ik datzelfde effect ook als ik er stuurverhogers op ga zetten?
die heb ik namelijk wel nodig voor staand rijden met mn 194.

Tim

africa twin 93 Transalp 97

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 21:39 #9 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.

Wat ik vooral gemerkt heb is als ik het stuur te recht opdraai is dat het voorwiel zoekerig word in de bochten.

Is dit een kwestie van wennen?
Krijg ik datzelfde effect ook als ik er stuurverhogers op ga zetten?
die heb ik namelijk wel nodig voor staand rijden met mn 194.

Tim


Of je rijdt een keer een rondje op mijn twin met 25 mm stuurverhogers
Ben zelf ook 1m94 ;D

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 21:44 #10 door timkasperaitis
Beantwoord door timkasperaitis in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.

Of je rijdt een keer een rondje op mijn twin met 25 mm stuurverhogers
Ben zelf ook 1m94 ;D




Lijkt me een prima plan.

africa twin 93 Transalp 97

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 21:46 #11 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.



Lijkt me een prima plan.


Pb komt er aan.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 22:35 #12 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
deze stuurverhogers bestaan ook nog, geen goedkope oplossing.
allroadshop.nl/contents/nl/d1314.html
Bij Kedo zijn ze 72 euro dacht ik , staat je stuur wat hoger en komt niet naar je toe, als je ze tenminste van je af monteert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 23:38 #13 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Kijk eens op louis.de hier zijn standaard verhogers te koop (ik heb de 30mm versie, gaat prima, die dingen waar de kabels aan vast ziten iets naar binnen geschoven) en de zojuist genoemde verhogers die goedkoper zijn dan sw motech! Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 12:32 #14 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
bedankt voor jullie input zover. 
Wat echt prettig rijdt zal inderdaad een kwestie van proberen en "ondervinden maakt wijs" worden.

Ik ga er eens mee experimeneren.  Eerst maar eens wat aan het stuur draaien.  soms maakt een verstelling van een centimer al een wereld van verschil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 12:39 #15 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Kijk dit soort info is nuttig. Als ik dus voor 22,50 stuurverhogers er op zet, dan hoef ik de kabels niet te vervangen. En het staan gaat prettiger met een iets hoger stuur. Ben maar 191 dus de drie cm moet genoeg zijn. Nu nog het adresje, Brombeer? waar ?

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 15:11 #16 door Transaai
Beantwoord door Transaai in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Te krijgen bij elke cross shop

Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 20:10 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Een kleine laatste (misschien overbodige  ::) ) toevoeging van mijn kant:

Ik heb mijn stuur ooit 2cm omhoog gehaald met risers. Ten eerste omdat ik last van mijn rug/schouders kreeg tijdens langere ritten, ten tweede om staand te rijden.
Na een tijdje toch ondervonden dat het originele stuur wat naar binnen staat en het staand rijden voor mij een tikkie ongemakkelijk maakt (m'n polsen stonden in een vreemde hoek). Oplossing was een cross stuurtje, die is namelijk rechter.

Alleeeeen: Die zijn lager... Dus ik was op de originele situatie weer een cm omlaag gegaan (incl 2cm verhoging) :-\

50mm verhogers kon ik niet goed vinden online en ze waren me wat aan de dure kant, 30mm wistik bij de winkel wel te krijgen.

Oplossing: 2+3=5.

Lasser bakt ze voor een tientje nog aan elkaar (en als je ze gratis gelast krijgt zoals ik ben je helemaal goedkoper klaar 8))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 20:47 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Ja ik heb dat net als PimW. Ook eerst verhoogd, maar het originele stuur staat verder naar achter gebogen (voor rijcomfort) en dat was niet prettig bij lang staan. Daarna een Renthal Dakar erop gezet, en die was ook bijna 2 cm lager. Bleef over een effectieve verhoging van 1,5 cm...

Ik kan wel nog een bak omhoog omdat ik mijn remleiding zelf heb gemaakt (ik ben ook nog verhoogd) en die loopt nu in één keer naar beneden en van de rechterklauw over het spatbord naar de linker. Het hele vaste stuk naar de onderste kroonplaat is er tussenuit.

Ik moet mijn verhoging door dat stuurtje ook nog afronden, maar af en toe moet je, ook voor een klein item, ouwerwets sparen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 14:32 #19 door Hilko
Beantwoord door Hilko in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.
Hallo,

Ik heb mijn standaardstuur met slechts 2 cm verhoogd en een kelin beetje naar voren gekanteld. Kabels zijn dan nog lang genoeg (rem-, gas en koppelingskabel!). Ik moest wel mijn verhoogde ruit een beetje bijwerken.
Met mijn 193 cm zit mijn stuur prima, zowel zittend als staand.

Verdere opties voor verbetering van je zithouding:
- zadelverhoging 4 cm (zit ook gelijk een stuk steviger)
- progressieve voorvering
- aanpassing/vervanging achterveer
- verlaagde steppies (zelf geen ervaring mee).

Succes met je aanpassingen.
Hilko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 22:07 #20 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic Verstellen stuur omhoog en naar voren.

Hallo,

Ik heb mijn standaardstuur met slechts 2 cm verhoogd en een kelin beetje naar voren gekanteld. Kabels zijn dan nog lang genoeg (rem-, gas en koppelingskabel!). Ik moest wel mijn verhoogde ruit een beetje bijwerken.
Met mijn 193 cm zit mijn stuur prima, zowel zittend als staand.
Hilko


Hi Hilko, 

Heb jij ook je hendels en schakelaars mee-gesteld na het kantelen van je stuur ?
Wat heb je precies moeten aanpassen aan je verhoogde ruit ?  Ik rij zelf met een MRA Varioscreen... 

Groeten van Anko. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden