half syntheet naar minerale olie

21 apr 2010 15:24 #1 door wouterrrrr
half syntheet naar minerale olie werd gestart door wouterrrrr
Hallo,

Mijn transalp (1987, 65000km) verbruikt olie. Deze motor heb ik ongeveer een jaartje. Kort na aanschaf olie ververst met minerale olie (advies lokale honda-dealer). Nu is het zo dat het blok vettig is, dit heb ik schoon gespoten en ga hier binnenkort een ritje mee maken (nu even niet ivm ziek thuis) en dan kijken waar de olie uitgeperst wordt.
Het topic van syntheet naar halfsyntheet heb ik gevolgd. Dit heeft mij doen besluiten om aan de vorige eigenaar van mijn TA te vragen welke olie hij had gebruikt: Hij heeft de transalp twee jaar lang van halfsynthetische olie 10 W 40 voorzien (Procycle olie, huismerk motozoom). Mijn vraag is nu:

Kan het zo zijn dan een motor meer olie gaat verbruiken nadat er is gewisseld van halfsynthetische naar minerale olie?


Ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Groeten Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 18:35 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic half syntheet naar minerale olie
Nou, eigenlijk gaat dat verhaal met name dáárom: van een (half)syntheet naar mineraal.

Maar wat is dan syntheet, halfvol en mineraal? Want halfvol heeft toch alleen synthetische toevoegingen?

Ik heb nog nooit een overtuigend antwoord gekregen op wat er effectief veranderd aan de oppervlakken door gebruik van één of ander. Maar wel dat je niet van een syntheet naar mineraal kan omdat dit (vrij behoorlijk) olieverbgruik teweegbrengt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 19:48 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic half syntheet naar minerale olie
Harm ik denk dat je het nu precies omkeert. Als je van mineraal naar syntheet gaat dan kan er plots olieverbruik optreden. Oorzaak is dat een syntheet sterk reinigende eigenschappen heeft die de 'vervuiling' rond afdichtingen doet oplossen en afvoert naar het oliefilter of in het slechtste geval een oliekanaal laat verstoppen  :(

Iedere verandering van olie merk en soort kan langdurig of tijdelijk olieverbruik teweeg brengen.
Het kan goed zijn dat als Wouter enige tijd met mineraal blijft rijden dat het olieverbruik gaat afnemen tenzij er vat anders loos is en er sprake is van een mechanisch defect. Hij schrijft dat z'n blok vet is mogelijk is er wat anders loos.

Wouter zou ook eens een compressie test met en zonder olie boven de zuiger kunnen proberen als het blok na reiniging schoon blijft en het verbruik niet minder wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 21:49 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic half syntheet naar minerale olie
Op een dag vond ik dat ik een, in relatief korte tijd, wel erg hoog olieverbruik had opgelopen.

Na uitvragen door mijn gesprekspartner, kwamen we op het feit dat ik liet vallen dat ik niet lang daarvoor van volsyntheet naar mineraal was gegaan. En toen kwam eerder genoemd verhaal. Volgens zijn lezing kon ik niet van de syntheet afstappen vanwege dergelijke onwenselijke gevolgen. Synthetische olie laat een bepaalde chemische film achter die door mineraal teniet wordt gedaan. Of iets van die strekking.

Ik heb dat verhaal daarna vaker gehoord. Maar er is niemand die het ooit onderbouwd, dus vanuit een bron, heeft bevestigd, noch onderbouwd ontkend.

Een volgende keer maak ik zekerheidshalve die stap niet meer..

Dus nog altijd bij mij die onzekerheid: wat is ervan waar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 22:06 #5 door Neet
Beantwoord door Neet in topic half syntheet naar minerale olie
Ie-der-een heeft een eigen mening. Wat mij opvalt is dat als je naar volsyntheet gaat bij oude motoren problemen zouden kunnen gaan optreden. Onze motortjes hebben daar schijnbaar geen last van.
Omgekeerd kan geen kwaad en kan je gewoon uitproberen.

Baat t niet dan schaad het niet. (let op, deze reactie kan en mag nooit en te nimmer door de op handen zijnde instanties in geen enkel geval op de in de nabijheid zijnde methode er toe leiden dat de persoon in kwestie van de in op de nabij gelegen compressieverhouding hier verantwoordelijk gesteld worden geworden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 22:45 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic half syntheet naar minerale olie
My ass!

Volsyntheet in 'ouwe' motoren (als in wat nu klassiekers zijn) levert olieverbruik op omdat de mechanische toleranties vroegah veel groter waren en het er gewoon langs pist omdat het zo dun is. Mineraal is dikker en werkt dus ook vullend. Hence de truuk om je compressie te meten met en zonder olie op de zuiger (vullend vermogen).

De moderne mechanische toleranties zijn uitermate klein door computergestuurde productietechnieken en gebruik van verschillende metalen en/of legeringen die kleine toleranties mogelijk maken. Daarom kan een modern blok op die dunne syntheet draaien: het piest allemaal persas!

Waarom denk je dat een Alp 2 ton kan draaien? Sjaak Lucassen reisde door de wereld met  iets van uiteindelijk ruim 2 ton op zijn Fajerbleet! Met een CB500F had je al 4 keer je blok kunnen reviseren..

Als je sowieso al mega olieverbruik hebt maakt het inderdaad geen bal meer uit. Maar als je een weinig tot niets verbruikende motor hebt, maar je denkt vanwege de leeftijd om naar veel goedkopere mineraal over te stappen, zou ik me -ik dus- nog eerst even achter de oren krabben!

(Brombeertje dan maar bijgelovig...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 07:28 #7 door Neet
Beantwoord door Neet in topic half syntheet naar minerale olie
Persoonlijk zou ik het ook niet doen en alleen op halfsyntheet blijven rijden. Als ie dan nog veel verbruikt dan zit het toch ergens anders in. Proberen naar mineralen kan natuurlijk altijd om te kijken of het effect heeft maar als je dat weet, wat zou je dan in het vervolg doen?
Mijn XT-500 reed alleen maar op minerale olie en dan nog de allergoedkoopste ook. Voor de auto geschikt. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 19:01 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic half syntheet naar minerale olie

wat een drukte,


De keuze behoeft alleen maar te vallen in het voorschrift van de fabrikant of dit dan miniraal of iets anders is doet niet ter zake.

de vragen die er gesteld worden als het waarom worden ook niet gegeven door de fabrikant van motorolie.

er gaan meer motorblokjes stuk van  te weinig olie als zogenaamde verkeerde olie

de juiste  hoeveelheid en dikte is eigenlijk nog belangrijker dan of het half/mineraal etc
Iedere discussie omtrend dit onderwerp blijft vragen oproepen.

maar bedenk dat onderhoudsintervallen ruimer zijn geworden,
maar voor motorfietsen nog steeds ver beneden het peil liggen van andere motorvoertuigen
en ondanks alle visies... per gereden km is olieeen zeer kleine kostenpost

met de rechterhand kan je  meer besparen  dan  door de keuze van motorolie

dus  kies  gewoon voor een gerenomeerd produkt dat geschikt is voor je motorfiets

dus kijk in je boekje.. daar staat alles

ik zei het al eerder.... meer is niet beter

en voor je info Sjaak reed op een yamaha R 1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 19:32 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic half syntheet naar minerale olie


wat een drukte,


De keuze behoeft alleen maar te vallen in het voorschrift van de fabrikant of dit dan miniraal of iets anders is doet niet ter zake.

de vragen die er gesteld worden als het waarom worden ook niet gegeven door de fabrikant van motorolie.

er gaan meer motorblokjes stuk van  te weinig olie als zogenaamde verkeerde olie

de juiste  hoeveelheid en dikte is eigenlijk nog belangrijker dan of het half/mineraal etc
Iedere discussie omtrend dit onderwerp blijft vragen oproepen.

maar bedenk dat onderhoudsintervallen ruimer zijn geworden,
maar voor motorfietsen nog steeds ver beneden het peil liggen van andere motorvoertuigen
en ondanks alle visies... per gereden km is olieeen zeer kleine kostenpost

met de rechterhand kan je  meer besparen  dan  door de keuze van motorolie

dus  kies  gewoon voor een gerenomeerd produkt dat geschikt is voor je motorfiets

dus kijk in je boekje.. daar staat alles

ik zei het al eerder.... meer is niet beter

en voor je info Sjaak reed op een yamaha R 1


Je bent een wijs man Ad. En je geeft wijze antwoorden waar vaak niet veel tussen te krijgen is. Alleen, het fabeltje blijft me nog altijd intrigeren....

En verder, ik meen dat Sjaak z'n tweede trip op een R1 was omdat Honda niet sponsorgevoelig was (en is). Zijn eerste reis, halverwege de 90'er jaren, was dacht ik op een CBR 900.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2010 08:51 #10 door jeroenD
Beantwoord door jeroenD in topic half syntheet naar minerale olie
groet allemaal.

ik heb bij shell een mooie film gezien als een soort van "training" over olie.
ik zal eens kijken of ik hem kan krijgen en hem dan hier neer zetten.

geeft je wel een goed beeld wat verschillende soorten olie doen met de motor.

kan niks beloven maar ik ga er achteraan :)

groet jeroen druppers


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2010 20:55 #11 door wouterrrrr
Beantwoord door wouterrrrr in topic half syntheet naar minerale olie
En hier is Wouter weer...

De motor heeft enkele dagen stil gestaan. Op de achterste cylinder hingen aan iedere koelrib een keurig druppeltje olie aan de linkerachterzijde v/d cylinder (motor stond op de zijstandaard en de achterste cylinder hangt naar achteren). Mij vermoedens werden bevestigd: de pakking van de klepdeksel zweet ergens door. De olie is er pas tijdens stilstand, nadat ik drie km gereden had hing er nog geen olie aan de koelribben.
Ik heb een nieuwe pakking reeds klaarliggen en ga binnenkort naar de sleuteldag van de transalpclub.

Dit weekend een ritje gemaakt van 80 km en de vettigheid verscheen als vanzelf op de achterzijde van het blok.

Mijn conclusie is als volgt: de motor lekt veel olie, doch alleen als hij loopt. Dit verklaard de afwezigheid van een plasje olie onder de stilstaande motor en de afwezigheid van rook uit de uitlaat. De lekkende olie verwaaid tijdens het rijden wat dan ook een  logische verklaring is voor de met olie 'geairbrushte' koelvliestoftank en alles wat daar in de omgeving zit.

Wellicht dat de wisseling van olie hier niets mee te doen heeft. De motor was volgens mij vetvrij toen ik 'em kocht maar dat weet ik niet meer zeker.
Na de sleuteldag een paar km's maken en dan weet ik meer!

Groeten Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 22:29 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic half syntheet naar minerale olie
en is betsie  nog steeds olievrij.... :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 19:48 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic half syntheet naar minerale olie
Sowieso,

Als je siliconepakking gebruikt (Blue Silicone ofso), kun je altijd ergens een flinterdun laagje op doen: gegarandeerde afsluiting. Bij een volgende operatie veeg je het er zo vanaf!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden