vreemde storing

23 apr 2010 12:27 #1 door stelvio
vreemde storing werd gestart door stelvio
Ik sta voor het stoplicht wilweg rijden valt alles in 1 keer uit (african 750)
alles weg ook spanning kon hem wel aan duwen en verder rijden op stads licht maar als ik het dimlicht aan deed viel hij weer uit.
weet iemand wat dit is heb de accu er uit en mete 11.52 v
B.V.D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 13:03 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vreemde storing
Hmmm, klinkt alsof je niet meer genoeg spanning krijgt voor het opladen.

Controleer eerst maar eens je laadstroom. Ik vermoed dat daar je probleem zit.
Vervolgens zul je in dat traject aan het puzzelen moeten. Bekabeling, spanningsregelaar, dynamo.

Dynamo heb ik nog niet zo vaak gehoord, en je hebt geen andere symptomen dus gok ik even op een bekabelingsprobleempje.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 15:57 #3 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
ik heb de accu opgeladen alles weer oke.
Maar bij het meten spanning bij 5000 toeren 11.52 denk dat de laad spanning hoger moet zijn oftewel volgens mij laad hij helemaal niet.
Even met lichten aan gereden toen viel hij weer stil dus dynamo???? is dat duur kan ik dat zelf doen.
spanning na de rit 10 ,52

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 16:05 #4 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic vreemde storing
Nee hoor, hoeft je dynamo niet te zijn.
Ik verdenk je spannings regelaar, heb zelf hetzelfde gehad.
Bleek uiteindelijk de spannings regelaar te zijn, volgens meerdere bronnen is de dynamo vrijwel uit te sluiten.  ;)

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 16:12 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vreemde storing
Klinkt inderdaad als een laad probleem. Bij 5000 toeren moet hij (uit m'n hoofd) rond de 14,5 volt zitten.
Probleem is dus gewoon dat hij niet bij laadt.

Check echt eerst even al je draden naar/van de spanningsregelaar e.d. En je spanningsregelaar zelf (zoals Kenny terecht aan geeft) En vervolgens ook even de draadjes naar je blok gaan.

Dynamo zelf is een lastige en dure klus. Kijk ook maar eens op http://zsf-motorrad.de voor de nieuwprijzen  :o
Maar ik heb nog nooit gehoord dat het de dynamo was.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 17:30 #6 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
Heb deze motor net 2 week in mijn bezit ben nog niet erg bekend met dit type .waar zit deze , kan ik dat zelf makkelijk doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 17:48 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vreemde storing
Spanningsregelaar zit achter je linker achterkap.
Zwart ding met van die koelribben.

Ik kan even niet zien waar je vandaan komt, maar er is vast wel iemand in de buurt om even mee te kijken/sleutelen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 17:50 #8 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
ik woon in groningen ja ik weet heeeel ver weg maar je hebt me al heel erg geholpen bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 17:51 #9 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
ja die heb ik gezien hé super

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 18:00 #10 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
zal zeker lid worden van de club

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 19:19 #11 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
Idd de stekkers van de spanning regelaar waren helemaal door gebrand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 22:53 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic vreemde storing

k woon in Groningen ja ik weet heeeel ver weg


Jeetje, ja zeg..... wel 12 kilometer hier vandaan....  ;)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 23:43 #13 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic vreemde storing

Idd de stekkers van de spanning regelaar waren helemaal door gebrand.

Als je alleen de stekkers vervangt zou ik het voltage heeeeel goed in de gaten houden, hij kan ook plots veel te veel gaan geven.
Met nare gevolgen, kans op veel doorgebrand spul.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2010 12:57 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vreemde storing
Als de stekkers zijn door gebrand, dan is de kans groot dat je ook een nieuwe spanningsregelaar nodig gaat hebben.
Zo niet, bestel er toch maar alvast eentje ;)

Er is ook een gewijzigde spanningsregelaar op de markt waarbij de ronde stekker (gele draadjes) helemaal niet meer nodig is. Dat scheelt 90% van alle ellende van de spanningsregelaar.

Goed te horen dat het gevonden is, en welkom bij de club :)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 12:59 #15 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
heb een nieuwe spannings regelaar er op gezet maar nog steeds geen laad spanning op de accu??????
de spannings regelaar wordt wel warm dus neem aan dat hij gevoed wordt ???
kan het nog iets anders zijn dan de dynamo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 13:12 #16 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic vreemde storing
M.i. moet je eerst even wat zaken controleren.
1. meet even tussen de gele draden van de dynamo of daar geen sluiting in zit;
2. je had kapotte stekkers, heb je de nieuwe aansluiting wel goed gemaakt? Even controleren.
3. meet even de spanning op de kabel die de stroom aan de accu levert.


Ik weet niet wat voor een spanningsregelaar je hebt gekocht. Nieuw of gebruikt?
Wat is de staat van je accu?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 13:14 #17 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic vreemde storing
Kijk eens bij de hoofdzekering of de bedrading daar niet verbrand is.
Het lijkt het zelfde wat ik wel eens gehad hebt, als ik het dimlicht aanzette sloeg de motor af.
Wat bleek, de draad die van de hoofdzekering af kwam was de isolatie een stuk weggesmolten en de connector die op de hoofdzekering zat was volkomen samengemolten met rest.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 14:47 #18 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
hij start , verlichting doet het allemaal goed . stekker vervangen door nieuwe kabel schoentjes.heb nieuwe spannings regelaar er op gezet.alleen ik meet geen laad spanning op de accu. kan ik nog ergens anders meten of iets niet goed is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 14:51 #19 door stelvio
Beantwoord door stelvio in topic vreemde storing
Kan ik gewoon de spanning meten tussen de gele draden hoeveel moet die zijn dan. Kan ik 2 willekeurige gele draden nemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2010 21:56 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic vreemde storing
Laadspanning meet je op de accupolen en dat is afgeregeld 14,5 V gelijkspanning. Als je de gele draden meet, dan meet je iets van 65 V wisselspanning. Daar heb je verder niet zoveel aan. Je kunt wel via de gele draden de weerstand van elke spoel meten om te kijken of die de juiste waarden nog geven. Dit geeft een indicatie over de staat van de dynamo.

Je accu moet na een rustperiode 12,6 V geven. Die 11,5 geeft aan dat óf de accu is ontladen óf één van de 6 cellen is defect. Je kunt alleen een acurate meting doen met een gezond en volledig opgeladen accu. Als je accu 11,5 in rust geeft en 11,5 met lopende motor, heb je inderdaad mogelijk ook ergens gewoon een lossen connectie?

Succes, Brom

Dus het kan ook nog simpelweg je (ook) accu nog zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden