welk ketting smeersysteem

26 apr 2010 08:45 #1 door frankie
welk ketting smeersysteem werd gestart door frankie
Hallo allemaal,

Ik ben het een beetje zat om die ketting regelmatig te smeren op mijn AT.
Al dat gedoe met een spuitbus en het geklieder, is niks voor mij.

Ik ben nu van plan een automatisch kettingsmeer systeem te kopen.

Mijn leuze is gevallen op Pro-oiler of Scottoiler E systeem.

Zover ik de info kan achterhalen schijnt de Pro erg goed te zijn.
Nadeel: veel verschillende componenten en nogal wat werk om het netjes te monteren.

Scottoiler: voordeel: plug and play (alleen plus en min aansluiten).
Nadeel: olietype veranderen als de buitentemp. veranderd.

Heeft iemand ervaring met de Pro-oiler of de Scottoiler E systeem ???
Werkt het E-stysteem goed ??
Mijn voorkeur gaat toch lichtelijk uit naar de Scottoiler.
Ben benieuwd welke keuze jullie zouden maken

Ik hoor graag van jullie.

Groeten
Frank

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 09:33 #2 door de bolle
Beantwoord door de bolle in topic welk ketting smeersysteem
Ik ben heel tevreden over mijn Pro-oiler, hij is zeer nauwkeurig in te stellen zodat je niet te veel en niet te weinig olie op je ketting krijgt. Ik rij ruim 5.000 km. op 1 olie tankje en ik gebruik Hema-olie om de keting te smeren. Het is inderdaad wel wat werk om de onderdelen te installeren (controler, pomp, tank, juncbox) maar het is allemaal goed zelf  te doen. Als ik het mij goed herinner heeft het E-systeem zo ongeveer dezelfde onderdelen, maar hoeft de controler van Scottolier niet op de snelheidsmeter aangesloten te worden omdat hij zelf de versnelling bepaalt of zo. Op een AT kun je overigens simpel een aftakking van uit de Tripmaster maken.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 12:48 #3 door Rendier
Beantwoord door Rendier in topic welk ketting smeersysteem
Ik heb een Osco, geen bedrading, zelf bepalen wanneer je aan het pompje trekt, kan dan ook de weersomstandigheden meenemen in de olie intervallen.Zooo simpel, kan eigenlijk niets misgaan ;D

Een rendier hoeft niet altijd te rennen maar krijgt wel elk jaar een nieuw gewei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 15:39 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic welk ketting smeersysteem
Hou niet van die automatische kettingsmeersystemen. Heb een vergelijking tussen Pro, Scot en CLS200 meegemaakt (over 8.000 km; retourtje Gibraltar met 4 motoren) en die dingen komen d'r bij mij niet meer onder. Smeerbende en dat geklooi met instellingen op temperatuur (CLS) of andere olie (Scot) is me veel te ingewikkeld...  ::)

Gebruik Offroad Chain Lube uit de spuitbus van Motul. Gemiddeld 1x per 1.000 km ff na een lange rit op de binnenzijde van de ketting spuiten. Doe gemiddeld 30.000-35.000 km met een setje en gebruik gemiddeld 1 spuitbus per set. In de winter of regen smeer ik vaker, ca 1x 500 km.

Hoor over de OSCO overigens wel hele goede recenties. Vooral omdat je deze 'met de hand' kunt bedienen, dus op 'vraag & aanbod'.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 16:24 #5 door Paul
Beantwoord door Paul in topic welk ketting smeersysteem
ik heb er een scottoiler touringkit met een Dual Injector  ( zo eentje die achter de kentekenplaat zit )  op zitten sinds een paar weken ben nog een beetje aan het afstellen voor de juiste hoeveelheid olie maar voor de rest bevalt het wel goed tot nu toe ik was ook dat gedoe met de spuitbus een beetje zat !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 19:09 #6 door Pervect
Beantwoord door Pervect in topic welk ketting smeersysteem
Ik heb een Loobman, is veel simpeler en goedkoper.
Voor een lange rit in het flesje knijpen, en de zwaartekracht doet de rest.

Als smeermiddel gebruik ik mijn oude, afgetapte olie.

Kosten van het setje: €20,- incl. verzending
http://www.chainoiler.co.uk/

TA '99 / RVS remleidingen / RVS valbeugels / GIVI Wingrack / Laser ProDuro / Handvatverwarming / Alarmverlichting / Viking seat / Garmin 2610 in Touratech houder / Loobman kettingsmeersysteem / Heidenau K60 banden

You only need two tools in life: WD40 & DUCT tape. If it doesn't move...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 19:21 #7 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic welk ketting smeersysteem
Onder mijn Dero zit een CLS200. Het is dat het er op zat bij aankoop! (ben overigens wel tevreden over de werking ervan)

Met de spuitbus om de zoveel km werkt het beste. Mocht je onverhoopt toch per sé een smeersysteem willen hebben dan zou ik absoluut voor de Osco gaan. Eenvoudige montage en werking.
Als je een ritje hebt gemaakt dan vlak voor thuiskomst aan het hendeltje trekken om de ketting te smeren. Een super systeem.

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2010 22:37 - 26 apr 2010 22:40 #8 door Bono
Beantwoord door Bono in topic welk ketting smeersysteem
Ik kan me goed voorstellen, dat er mensen zijn die het "gedoe en geklieder" met spuitbussen e.d. zat zijn. Ik heb er geen problemen mee; nooit gehad.

Ik heb nogal wat gelezen over "automatische smeersystemen", maar ben (nog?) niet overtuigd van het gemak ervan. Maar goed, met alle respect: ieder zijn ding natuurlijk.

Ik heb tot voor kort altijd zelf gekliederd, maar ben overgestapt op mijn KS-systeem. Je moet er wel wat voor doen (ik noem het maar een "inverstering"), maar na wat jaartjes pluk je er wel de vruchten van. Een kwestie van bij de kuif pikken, voordoen en onder de vlag van "monkey see - monkey do", hoef ik de motor alleen nog maar op de bok te zetten, zorgen dat er een spuitbus staat en een teken te geven. Dan wordt de ketting automatisch gesmeerd.

Zolang het K(ids)S(smeer)-systeem werkt, vind ik het prima.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 16:39 #9 door Peter
Beantwoord door Peter in topic welk ketting smeersysteem
Ik heb een Scottoiler op de brommer zitten en de ketting is altijd erg netjes. Als ik de Alp even met de hand wegzet geniet ik van het soepele geratel van de ketting. Aangezien ik geen fanatieke 'spuiter' ben was dat met mijn vorige (VF500 Interceptor) wel anders.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 13:29 #10 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic welk ketting smeersysteem

Ik heb een Scottoiler en ik smeer de ketting af en toe extra in met een spuitbus. De Scottoiler staat zuinig afgesteld en geeft alleen olie aan de buitenkant van de ketting. Bij langere ritten stel ik de dosering wat ruimer af. Werkt allemaal prima.

De Scottoiler zat al op de motor toen ik 'm kocht.

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 14:19 #11 door alex
Beantwoord door alex in topic welk ketting smeersysteem

Ik ben me ook aan het orienteren en liep tegen deze aan http://www.mccoi.de/
Zelfde principe als de pro-oiler: Werkt op omwentelingen van je wiel ipv op motor vacuum zoals de scott oiler doet en dus in principe nauwkeuriger.
Kost de helft van een pro-oiler maar wel een hoger hobby-gehalte (je moet hem zelf in elkaar solderen).
Leuke uitbreidingen mogelijk (bijv. vocht/regensensor).

Misschien een leuk alternatief voor hobbyisten/centen-kakkers (zoals ik ;))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 14:40 #12 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic welk ketting smeersysteem
Spuitbus profi-dry lube op teflon basis.
Ketting schoonmaken en ontdoen van vet,mbv kettingreiniger, laten drogen
Inspuiten en verder ''bijhouden'', geen geklieder en geknooi meer.
Er blijft niets aanhangen en werkt heel goed.
Gebruik dit al jaren naar volle tevredenheid! :)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2010 08:39 #13 door X-transalper
Beantwoord door X-transalper in topic welk ketting smeersysteem
Ik gebruik nu sinds ik mijn nieuwe motor heb het OSCO-systeem. Werkt idd met de hand, dus je moet er wel zelf aan denken. Maar de ketting ziet er nog steeds goed uit.
Geen geknoei met een spuitbus, maar ook niet het teveel kettingolie wat met de scottoiler nog wel eens het geval was.

Inge

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.078 seconden