draadeind uilaat afgebroken

06 mei 2010 10:44 - 06 mei 2010 10:54 #1 door Eddy
draadeind uilaat afgebroken werd gestart door Eddy
helaas, bij het demonteren van de uilaat bij mij varadero, vanwege lekke buisverbinding achterse cilinder, is 1 draadeind afgebroken ( links boven, voorste cilinder)  :-[
heb er 2X een M8 moer opgelast, breekt helaas ook af, krijg er denk ik niet genoeg temperatuur in.
Restand van het M7 draadeind steekt nu nog maar +/- 3 mm uit.
vrees dat dit uitboren wordt......  :-\
heeft iemand hier ervaring mee?
Tips?

nu geen tijd meer,opruimen en naar mijn werk....
Zaterdag weer verder  :(

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2010 10:57 #2 door Oldtimer

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2010 11:10 #3 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic draadeind uilaat afgebroken
Bedankt!
Helicoils, ik ken ze, zal dan nog steeds uit moeten boren...
en kijken of die ook voor M7 te krijgen zijn....
denk overigens dat ik hier met M8 ook voldoende ruimte over heb.
Helicoil is zeker een goede oplossing!

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2010 21:15 #4 door Cor @ Schiedam
Beantwoord door Cor @ Schiedam in topic draadeind uilaat afgebroken
Wat je ook kan probeeren is het draadend glat te vijlen en dan in het midden en centerpuntje geven,
je heb het over M7, dan een gaatje van 4mm boren en een linkse tap er in draaien.


Linkse tappen
Om bouten of vijzen los te draaien
waar men geen grip meer op
heeft met sleutels of
schroevendraaiers.

There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2010 00:44 #5 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic draadeind uilaat afgebroken
denk dat in mijn geval linkse tap ook niet zal werken, met opgelaste moer kon ik ook behoorlijk kracht zetten,
zit er over te denken om een boormal te maken.
een kopie eigenlijk van de uitlaatpijp, om de boor recht gecentreerd boven het afgebroken draadeind te houden.
M8 helicoil al in huis, krijg als het mee zit van een collega morgen een M7 helicoil.
afwachten hoe goed het boren lukt, en hoe mooi/groot het gat wordt, dan beslissen wat er in gaat...m8 draad/m7 helicoil/m8 helicoil.
Orginele m7 draadeinden en moeren reeds besteld, zaterdag op pad voor m8 draadeinden, dan moet ik voor het weekeind toch voldoende in huis hebben om deze klus te klaren hoop ik.

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2010 08:09 #6 door Huib
Beantwoord door Huib in topic draadeind uilaat afgebroken
hou er wel rekening mee dat je voor een m8 draad een gat van 6.4 mm moet hebben (ik boor 6.8). Jij heb nu zowiezo al een gat van 7 mm erin zitten dus weet niet of het verstandig is om daar m8 in te tappen....ik zou dan in ieder geval niet tot  het volle aanhaal moment gaan.....

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2010 08:46 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic draadeind uilaat afgebroken
gaat m8  wel door het gat van de flens

misschien rare vraag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2010 08:50 #8 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic draadeind uilaat afgebroken

hou er wel rekening mee dat je voor een m8 draad een gat van 6.4 mm moet hebben (ik boor 6. 8) . Jij heb nu zowiezo al een gat van 7 mm erin zitten dus weet niet of het verstandig is om daar m8 in te tappen....ik zou dan in ieder geval niet tot  het volle aanhaal moment gaan.....


Bijna goed ! :) de opgegeven boordia door Huub voor NORMALE M8  met een Helicoil draai je een "spiraal/veer" in het gat en moet je dus GROTER boren dan de nominale maat !!
In de 6.4 ga je echt geen helicoil M8 krijgen, hooguit een M6 :)

check: http://www.helicoil.in/pdf/HeliCoil%20Catalogue.pdf   voor ALLE info over
Helicoils

( M8 helicoil dus tussen afgerond 8.3 en 8.5 mm voorboren )

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2010 12:52 #9 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic draadeind uilaat afgebroken
Ga denk ik eerst maar eens uitboren, dan afhankelijk hoe goed dit lukt/hoe groot het uiteindelijke gat wordt, bepalen wat ik er mee doe.
heb div. helicoils en draadinzetstukken.
als het mee zit, vanmiddag ook voor m7.
voor m8 heb ik voldoende ruimte, gat in de flens kan ik natuurlijk ook uitboren.

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2010 17:02 #10 door Huib
Beantwoord door Huib in topic draadeind uilaat afgebroken


Bijna goed ! :) de opgegeven boordia door Huub voor NORMALE M8  met een Helicoil draai je een "spiraal/veer" in het gat en moet je dus GROTER boren dan de nominale maat !!
In de 6.4 ga je echt geen helicoil M8 krijgen, hooguit een M6 :)

check: http://www.helicoil.in/pdf/HeliCoil%20Catalogue.pdf   voor ALLE info over
Helicoils

( M8 helicoil dus tussen afgerond 8.3 en 8.5 mm voorboren )


Ik doelde ook op m8 en niet op helicoil...... hoe dan ook, hoop ellende zo'n afgebroken draadeind.....

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2010 19:40 #11 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic draadeind uilaat afgebroken
inmiddels een boormal gemaakt, en met een 4 mm boortje door het draadeind heen geboord.
hierbij wat foto's;

wordt vervolgd!

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2010 20:03 #12 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic draadeind uilaat afgebroken
Eddy, als het goed is is er een modificatie doormiddeel van een vag (Volkswagen) klem te gebruiken zodat lekkage in de toekomst niet meer voorkomt. Er zijn vast wel Varadero rijders die precies weten hoe de modificatie uitgevoerd wordt. ;D


Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2010 20:34 #13 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic draadeind uilaat afgebroken
Hoi Miquel, bedankt, had op het forum hier al het nodige over gelezen,
had dus al extra pakkingbussen en zware klemmen in huis.

na het doorboren met 4 mm. , heb ik gekozen voor een 7,5 mm boor.
eerst onder de kolomboormachine de boormal opgeboord met 7,5 mm. ,
dit weer op het blok gemonteerd, en in 1 keer het restand van het tapeind er uit geboord, vervolgens met 8,3 de boormal doorgeboord en vervolgens een mooi zuiver gat in de aluminium cilinderkop geboord.
als laatste de boormal nog 1X opgeboord naar 10 mm. waarna ik hier de draadtap voor de helicoil mooi zuiver recht doorheen kon draaien.
helicoil er in ( 2 van 10 mm. achter elkaar ) vervolgens het nieuwe tapeind m8 er in.
alles verliep zeer voorspoedig tapeind zit er mooi recht in.
na ontroesten van de flens op de uitlaat, bleek het gat groot genoeg voor het m8 draadeind.
motor weer afgemonteerd, proefrit gemaakt..... weer oke!  ;D

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2010 21:01 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic draadeind uilaat afgebroken
Ik wilde even zeggen dat je dat netjes gefikst hebt! ;)  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2010 22:28 #15 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic draadeind uilaat afgebroken
THANKS  ;D

was helaas niet snel even uitlaatpakkingen vernieuwen.
heb gekozen voor iets meer voorbereiding, daarna was het eenvoudig.
ging mooi.  ;D

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2010 09:45 #16 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic draadeind uilaat afgebroken
knap professioneel aangepakt !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2010 11:48 #17 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic draadeind uilaat afgebroken
Idd. zeer netjes voorbereid en hebt het probleem,  zonder halve maatregelen of lapmiddelen keurig opgelost.
Zie je ook wel een anders :( 

Ook hier geld "geduld is een schone zaak" .

Kost ff wat meer moeite/tijd maar heb je ook weer jaren plezier van.

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2010 11:59 #18 door Tommieh
Beantwoord door Tommieh in topic draadeind uilaat afgebroken
Inderdaad supernetjes opgelost!! zou ik zelf het geduld niet voor hebben gehad, zo te zien ben je ook wel handig met metaal.



nu je zo ervaren bent neem ik aan dat een 2e klusje een makkie is?  ::)  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2010 17:32 #19 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic draadeind uilaat afgebroken



nu je zo ervaren bent neem ik aan dat een 2e klusje een makkie is?  ::)  ;D
[/quote]

Hoezo? ben je van plan jouw varadero te gaan slopen?  ;D


Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2010 18:06 #20 door Tommieh
Beantwoord door Tommieh in topic draadeind uilaat afgebroken
Mocht het mij ook overkomen . . .  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden