Banden plop!

14 mei 2010 16:19 #1 door PimW
Banden plop! werd gestart door PimW
Zoals je aan de topic titel waarsschijnlijk al wel hebt begrepen heb ik een vraagje over bandne die plop zeggen :))

Of eigenlijk niet :-\

Ik heb zojuist een setje banden gemonteerd onder de Alp en vraag mij eigenlijk af wanneer je weet of de band goed op de velg ligt? Ik bedoel dan de wang op de rand van de velg... Achter heb ik hem tot 5 bar opgepompt en toen hij weer leeg was kon ik de band niet meer in de velg drukken.
Voor zelfde gedaan maar die ligt nog gewoon los na weer leeg te laten lopen...

Ik weet nog dat mijn Heindenau's een knal gaven toen de band goed op de velg schoot. Moet ik door blijven pompen tot ik dat nu ook hoor of is het genoeg als de band vast lijkt te zitten?

Wie kan mij verhelderen :angel:

Daarnaast had ik nog een klein vraagje:
Achter merkte ik een paar loszittende spaken op  :-X Kan ik die gewoon weer vastdraaien met het bijbehorende stuk gereedschap? En hoe gaat dat dan precies?

Danku!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2010 16:25 #2 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Banden plop!
laatst bij onze motoren een setje TKC80's en een Michelin Anakee omgelegd met de hand.
Geen 'geplop', en ik hoefde ook niet idioot veel te pompen (ben volgens mij niet boven de 2,5 geweest)

Gewoon kijken of het randje op de wang van je band overal even ver boven je velg uitsteekt (bij mij was dat 2-3mm). Is dat niet gelijk, dan even leeghalen en goed controleren of je binnenband er niet tussen zit.
Als je daar zeker van bent: gewoon met je band over de stoep gaan stuiteren. (wel weer goed opvangen, anders kost het je een remschijf ;-))
Daarna was alles goed bij mij. Althans, heb er alweer 2000km mee gereden.

E.e.a. lekker in het vet/sop smeren voor/tijdens montage scheelt natuurlijk

... was ooit lid ...

14 mei 2010 16:43 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Banden plop!
Hmm ja ik heb gevet en gestuiterd al.

Heb hem net toch iets verder opgepompt en ik heb nog het idee dat de band niet vast ligt. Wél overal gelijk tov de velg  :-\

Of heb ik gewoon een vergissing gemaakt met mijn bandje ;D De Heindenau is 90-90 21 en de IRC 80-100 21....

14 mei 2010 19:33 #4 door daandus
tja, als dat randje goed ligt moet 't goed zijn!

... was ooit lid ...

14 mei 2010 20:27 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden plop!

Hmm ja ik heb gevet en gestuiterd al.

Heb hem net toch iets verder opgepompt en ik heb nog het idee dat de band niet vast ligt. Wél overal gelijk tov de velg  :-\

Of heb ik gewoon een vergissing gemaakt met mijn bandje ;D De Heindenau is 90-90 21 en de IRC 80-100 21....

het plop zeggen is afh van

de soort velg en of
tube type of tube less

volgens voorschrift mag een band nooit harder opgepomp worden dan 1,5 maal de werkdruk  en dit is vaak max 41 psi

de reden waarop de banden pomp op  een montage machine afgeregeled is op max 3,5 bar

als  de band overal gelijk in het velgbed ligt nag je aannemen dat  de band met de juiste spanning echt wel vast ligt..

14 mei 2010 20:40 #6 door PimW
Ok dankjullie wel ;D

Zal ze in de toekomst nooit meer harder dan dat oppompen! :angel:

(Die Michelin type bandenlichters werken heel goed trouwens 8))

14 mei 2010 20:47 #7 door daandus
kun je beschadigingen vinden aan je velg?
Met mijn bandenlichters zie je nogal wat butsen, dus ik zoek andere.
Waar heb je die michelin-dingen vandaan?

Groet,Daan

... was ooit lid ...

14 mei 2010 21:02 #8 door PimW
Ik merkte dat ze wel gingen krassen als ik ze koud op de velg gebruikte. Dus meteen even drie stukjes tuinslang omgetoverd tot velg protectors.

Daarna niets meer kunnen vinden van beschadigingen en het werkt helemaal niet moeilijk.

Ik heb ze overal geprobeerd te krijgen, niemand kent ze of weet waar ze zijn. En heb je eindelijk iemand die het kent zijn ze uitverkocht  :)) Uiteindelijk bij De Doelen in Zaandam toch weten te krijgen.

14 mei 2010 21:06 #9 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Banden plop!
vind die stukjes tuinslang ook wel een goed idee.... werkt goed??

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

14 mei 2010 21:08 #10 door PimW
Ja prima.

Ik steek ze tussen velg en buba, houd em een beetje vast terwijl ik de lichter ertussen steek en dan blijft ie mooi strak zitten. Het is namelijk een beetje zacht dus word mooi vastgekneld :)

Moet wel zeggen dat het niet verkeerd is eentje extra af te snijden dan je bandenlichters hebt. Af en toe zat ie bij het loshalen van de band klem en kwam die derde mooi van pas om toch verder te kunnen  :angel:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.072 seconden