Dit is een lange post, maar een MUST voor diegenen die deze symptomen voelen.
2008 kocht ik mijn 1997 TA in Belgie met 42.000 km.
Nieuwstaat, uitstekend onderhoud.
Prima motorfiets, liep als een zonnetje, altijd 1 op 20 (uitsluitend gewone weg, rustig aan).
Sinds ik een HD in de vakantie gereden had, vond ik de versnellingen wel wat kort, ook de 5e.
Vorig jaar,+/- 50.000 km, begint hij bij constante snelheid (meestal 80 of 100) te "stotteren".
Leek aanvankelijk slecht wegdek, maar met koppeling inknijpen was het weg.
Begonnen met 4 nieuwe bougies en luchtfilter. was het niet.
Motorzaak vermoedt vuile carburateurs op basis van onderzoekje en remreinigers in het luchtfilter spuiten.
"Maar het kan ook de ketting zijn".
Carburateurs eraf halen en schoonmaken kan altijd nog, eerst een reinigingsvloeistof in de tank proberen.
Prima, maar geen verbetering.
Oké, carbs. zelf eraf gehaald, en weggebracht om te laten reinigen. 3 Dagen later klaar, 90 Euro.
Mooi schoon, erop gezet.....helaas geen verbetering.
Het probleem werd langzaam erger, met name bij verder doortrekken bij hogere toerentallen
Wat dan? Ontsteking natuurlijk. Van vriend een ontsteking geleend, ingebouwd. Merkbaar beter. Dus dat is het.
Bij Boonstra Ureterp een sloop ontsteking gekocht. Uitstekende service, vriendelijke mensen.
Ontsteking vriend teruggebracht, volgende dag andere ingebouwd, proefrit.....beter maar niet helemaal weg.
's Avonds nog een ritje, even slecht als voorheen.
Wat nu?
Voor verder zoeken op Koninginnedag in Duitsland door Honda dealer carburateurs laten afstellen, om zeker te zijn dat dat niet het probleem kan zijn.
Gebeurd en 's avonds opgehaald. Ik heb de monteur gevraagd wat dat inhouden kon zijn?
Hij had een proefrit gemaakt en zei heel overtuigd: "motor is perfect, niets aan de hand, maar de ketting is kapot".
Ketting? hmm heb ik eerder gehoord maar kan ik me niet voorstellen.
Second (third) opinion gevraagd van expert die ik eerder niet durfde lastig te vallen.
Toen ik zei "onregelmatig lopen" zei hij meteen "ketting, geen twijfel".
Ik heb daarop een nieuwe DID ketting (119 schakels) met origineel achterkettingwiel maar 16 tands pignonwiel gekocht en ingebouwd.
Probleem weg, loopt als een zonnetje, maakt beduidend minder toeren, geeft het idee of je er 200 cc bij hebt en loopt nu 1 op 25.
Ik hoop dat veel mensen eerst dit bericht lezen voor ze mijn zoektocht overdoen.
En als je uitsluitend op de weg rijdt, overweeg eens 16 tands, het is zeker de moeite waard.