Koppeling Alp

07 juni 2010 14:29 #1 door Oldtimer
Koppeling Alp werd gestart door Oldtimer
Beetje raar geval.( vind ik dus)
Als ik wegrijd met de alp en ik laat de koppeling opkomen met een beetje veel gas, komt het voorwieltje omhoog. Je zou dus zeggen dat de koppelings platen oke zijn.Ik kan zelfs met spinnende banden wegrijden.
Als ik echter in de 3e versnelling veel gas geef, dan gaat de toerenteller als een speer omhoog en slipt de koppeling dus.

Koppelingsplaten vervangen of is er een andere oorzaak ?

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 15:58 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Koppeling Alp
Kan zijn dat nou net alleen die 3e plaat versleten is.
Volgens mij slijten 1 en 2 het meeste maar het kan natuurlijk altijd ff anders zijn.

Spinnende banden wegrijden  ??? Dan heb je veel koppel erop geknutseld of glad wegdek  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 16:10 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling Alp
Volgens mij grijpen alle platen gewoon tegelijk aan en niet per stuk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 16:11 #4 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koppeling Alp
Koppelingsplaten versleten, of koppelingsveren op, of koppelingskabel te strak afgesteld/blijft hangen (rafels aan de kabel?).
Ik zou ff uitzoeken wat de oorzaak is en er niet zo mee blijven doorrijden (een slippende koppeling slijt nogal).
Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 16:11 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppeling Alp
Ik heb niks geknutseld hoor.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 16:12 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppeling Alp
Ik bel je zowieso even vanavond Maarten.

Kom eventueel ff langs op me brommertje

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 16:28 #7 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koppeling Alp
Ben thuis, maar ik maak het niet al te laat (vroege dienst), tot 22.00u geen probleem ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2010 01:45 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Koppeling Alp
Ik heb een soortgelijk probleem. Zelfs met ringen onder de veren om de veerdruk te verhogen, blijf ik een slippende koppeling houden (welke ik overigens vorig jaar zelfs vervangen heb) bij veel gas geven. Krijg nauwelijks het voorwiel nog omhoog als ik wegrij in 1e versnelling. Bij hoge versnelling voel ik de koppeling "judderen", bij elke ontbranding van een cylinder iets doorschieten als ik veel gas geef bij laag toeren.. Maar het is weer niet zo dat het toerental omhoogschiet. Dus soortgelijk probleem, symptomen zijn omgekeerd.

In jouw geval zou ik zeggen, versleten platen. In mijn geval een combinatie tussen sterk afgenomen invloed van de transmissiedemperveren en slijtende platen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2010 09:58 #9 door Rubber eendje
Beantwoord door Rubber eendje in topic Koppeling Alp
Hallo allemaal, 

Het type en soort olie dat je gebruikt maakt ook een wereld van verschil.
Ik van iemand die een toevoeging in de olie had gedaan (van die teflon zooi) om z'n ouwe bakkie wat soepeler te laten draaien.
Nou, soepel draaien dee die maar van z'n plek komen niet meer!!
Ik gebruik 10W40 van de hema in m'n ouwe olieboot en heb geen problemen met de koppeling.
Alleen als het olie niveau een beetje laag staat wil hij in een hoge versnelling iets meer toeren maken, maar dat is zeer incidenteel.

Beter enkel gestikt dan dubbel genaaid.....of uhh, wassie nou anders om??
Zeer wel vriendelijke groet,
Erik ten Thije

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2010 19:25 #10 door Greever
Beantwoord door Greever in topic Koppeling Alp
Ik heb hetzelfde probleem, in zijn 3 en 4e versnelling schiet de toerenteller ineens omhoog.
Volgens mijn buurman kan dit inderdaad ook aan de olie liggen!

Moet er altijd 10w40 in? (heb een transalp 600 uit 94)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2010 20:36 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Koppeling Alp
10w40 is wel het beste ja. En wel die speciaal voor motorfietsen is.

Honda adviseert trouwens bij al zijn fietsen een bepaalde soort motorolie. Misschien moet je daar eens achteraangaan.

En bij verversen van de olie kun je het beste een spoelmiddel gebruiken om zoveel mogelijk oude olie uit het carter(en van de platen) te krijgen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 08:17 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppeling Alp
Olie ligt het niet aan. Pas ververst (10w40)
Ga er toch maar vanuit dat de plaatjes aan vervanging toe zijn.Wordt een herftstklusje waarschijnlijk.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 10:42 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppeling Alp
je moet gewoon weer eens langskomen

zo gepiept

:angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 10:48 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppeling Alp
Doe ik ff Ad.
Volgende week vrijdag ???

Kosten ??? graag via PM

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden