Banden plakken

28 juni 2010 22:12 #1 door Bono
Banden plakken werd gestart door Bono
Ik zag vanavond een schroef in mijn achterband zitten. Beetje voelen aan de band; die was al aan het leeglopen. (Feest: Mijn allereerste lekke motorband!). Nee, best wel ff balen.

Het staat buiten kijf dat een nieuwe binnenband en het wiel opnieuw balanceren (kwalitatief) het beste is. Maar als ik wat zit te googlen, kom ik zaken tegen zoals aansprakelijkheid van de bandenboer leverancier ( ;) ) die daarom nooit zal plakken, e.d. Kan ik me ook best wel wat bij voorstellen. Maar als ik morgen een bandenman opbel, krijg ik dan per definitie nul op request?

Aan de andere kant lees ik hier vanalles over plakdozen ( ::) :angel: ) en clubbroeders die alles zelf plakken en doen. Nu is dat natuurlijk een must in the middle of nowhere.

Zelf plakken kan ik niet / heb ik de spullen ook niet voor. Maar kan ik het wiel morgen gewoon bij een bandenboer brengen en later op de dag ophalen of heb ik het mis?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2010 22:37 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Banden plakken
Afhankelijk van de beschadiging van je buitenband kan je die wel / niet gewoon blijven gebruiken.
Binnenband kan je gewoon laten plakken maar als die al een lang leven achter de rug heeft gewoon een nieuwe erin gooien en de oude plakken en als reserve houden voor noodgevallen.

Ongeveer om de twee jaar, na 20.000 km, vervang ik de binnenband bij een bandenwissel of die nu lek geweest is of niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2010 23:11 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden plakken
  hallo bono,

er spelen nu 2 zaken,

je hebt een schroef in je buitenband

en je binnenband is gepenetreerd

je buitenband heeft een karkas wat uiteindelijk de band bij elkaar houd
iedere beschadiging dient daarom beoordeeld te worden  dat dit karkas niet teveel is beschadigd.
demontage is dus toch noodzakelijk.
reparatie kan met  zogenaamde paraplu of een up 3 pleister
dit gebeurt vooral om lucht binnen en vuil en vocht uit de band te houden
zeker als er een steel belt in zit.... cq roest vorming

mocht  de schroef teveel schade veroorzaakt hebben (zoals koordlagen gebroken etc)
is vervanging wel te adviseren
ook als het profiel over de 70% van zijn levensduur is.
het is dan niet meer rendabel
echter omdat er ook een binnenband gebruikt wordt dient deze eerst gerepareerd of vervangen  te worden
Denk aan je gaten voor de spaken
dit gaat vrij makelijk met een zogenaamde zelfvulcaniserende  plakker

als het nodig is ben je welkom... mocht  hulp lastig zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2010 11:35 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Banden plakken
Hee Han,
Als het een probleem mocht zij rij ik vrijdag wel ff naar Ad.
Neem dan je wiel gewoon mee.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 21:39 #5 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Banden plakken
Dank voor jullie reacties. Ik reageer zelf een beetje laat, maar ben druk geweest met een antal zaken en dan komt zoiets er ook nog eens bij. Maar goed. Ik heb contact gehad met een lokale motorwerkplaats. Gisteren het wiel daar naartoe gebracht en vanochtend opgehaald. Er is een nieuwe binnenband op gezet. Vanavond achterwiel er weer onder geknupt en rondje gereden. Alle prima.

Nogmaals dank voor jullie reacties en de aangeboden hulp. 

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden