ratel in tweede versnelling AT

04 juli 2010 10:56 #1 door Keewhip
ratel in tweede versnelling AT werd gestart door Keewhip
ik zit op dit moment in Zwitserland en mijn AT (98) heeft een lelijke ratel ontwikkeld in de tweede versnelling. deze ratel treedt alleen op wanneer er kracht op de overbrenging wordt uitgeoefend. als ik afrem op de motor is er niks aan de hand. Iemand hier ervaring mee of wet wat het is?

liefst rijd ik gewoon naar huis, omdat ik het blok hier niet kan/wil splitsen.
alvast bedankt.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 11:37 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ratel in tweede versnelling AT
ik denk dat het alleen de ketting is,
maw een strak stuk in je ketting.

dit is goed hoorbaar  als een kraakend geluidje wat snel opkomt en bij meer snelheid ook weer verdwijnt
controleer dit eerst..

daarna komen lagers aan de beurt  zoals de uitgaande as en wielen

Kijk voel of er speling op je uitgaande as zit en daarna je wiellagers
de zijde van de achterremschijf komt het meest voor

als dit alles geen soelaas bied kun je overwgen om verder te gaan met risico of toch eerst hulp in roept als je blijft twijfelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 18:09 #3 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT
Het geluid komt echt uit mijn blok en is alleen in de tweede versnelling, verder loopt de motor goed en is er ook niets te horen wat er op lijkt.
Het lijkt wel of het tandwiel van de tweede versnelling ergens tegenaan ratelt als je gas geeft, hij rijdt wel in de tweede versnelling.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 18:47 #4 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT
Ik heb nog even wat rond gezocht en het lijkt wel heel erg op dit probleem (afgebroken tand) http://www.fireblades.org/forums/honda-rc51/83120-2001-rc51-2nd-gear-sounds-like-jackhammer.html
Africa twin heeft ook een constant mesh versnellingsbak toch?

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 19:02 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ratel in tweede versnelling AT

iets afgebroken  is haast uitgesloten want dan gaat het nooit lang meer goed
zeker niet als dit afgelopen deel iets intern gaat blokkeren.

je kunt ook nog denken aan een distributie ketting.

maar zoals je al merkt is diagnose stellen gewoonweg zo niet mogelijk
daar zul je echt een werkplaats voor moeten opzoeken als je het niet vertrouwt.
zolang niet duidelijk is wat je probleem precies is  kan doorrijden definitive schade opleveren.
Maar dat is dan je iegen beslissing
mocht er intern iets gaan vast lopen  kunnen de gevolgen destructief zijn

zoek dus hulp mocht je er niet uitkomen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2010 09:10 #6 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic ratel in tweede versnelling AT
check inderdaad eerst de speling op de uitgaande as, eventueel licht olieverlies.
klinkt wel er als een gebroken of beschadigd lager. Tweede versnelling zit kortste bij dat lager (dacht ik), vandaar dat dat het snelste zal kraken.

Rij je met veel bagage, duozit?  kettingspeling vergroten !!
heb ook de (nare) ervaring gehad

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2010 20:00 #7 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT
Ben inmiddels weer thuis, tweede versnelling niet meer gebruikt van de Mont Blanc tot Amsterdam.

Ga morgen met het blok aan de slag, als het toch het lager van de uitgaande as is (ik denk toch een krom of afgebroken tandje van de versnellingsbak..) moet het blok dan ook geplitst worden om deze te vervangen?
Oftewel, moet ik het blok sowieso splitsen of misschien niet?

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2010 23:42 - 07 juli 2010 23:44 #8 door Erik
Beantwoord door Erik in topic ratel in tweede versnelling AT
Ga er maar vanuit dat je je blok moet splitsen, is zowel voor de lagers van de bak als voor de bak zelf nodig.
Als er vragen zijn mail of PM je maar, 'k heb net een blok gedaan en veel foto's genomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2010 22:06 #9 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT
Ben er maar aan begonnen, kortere vakantie  :'( en dus doordeweeks tijd om dit aan te pakken.

Heb het blok er vandaag onderuit gehaald, morgen begin ik met splitsen.
Vraagjes:
Welke special tools zijn er nodig voor bijvoorbeeld koppeling en vliegwiel?
Waar extra op te letten?
Waar goed en goedkoop pakkingset halen?
Preventief kleppen slijpen of niet (blok heeft 40.000 km gelopen).
Als ik het euvel heb gelokaliseerd plaats ik wel een paar foto's.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2010 23:00 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ratel in tweede versnelling AT

Ben er maar aan begonnen, kortere vakantie  :'( en dus doordeweeks tijd om dit aan te pakken.

Heb het blok er vandaag onderuit gehaald, morgen begin ik met splitsen.
Vraagjes:
Welke special tools zijn er nodig voor bijvoorbeeld koppeling en vliegwiel?
Waar extra op te letten?
Waar goed en goedkoop pakkingset halen?
Preventief kleppen slijpen of niet (blok heeft 40.000 km gelopen).
Als ik het euvel heb gelokaliseerd plaats ik wel een paar foto's.


het enige echte lastige kan het vliegwiel zijn om deze van de as te drukken

spietje etc

maar een bout m 22 x 1.5 van ca 10 cm doet wonderen

denk  wel aan de bout op het vliegwiel (linkse draad ) zie whb

en oja pneumatische luchttol kan helpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2010 01:03 - 09 juli 2010 01:05 #11 door Erik
Beantwoord door Erik in topic ratel in tweede versnelling AT
Vliegwiel hóeft er niet af, krukas gewoon in de linker carterhelft laten zitten. Heb ik wel gedaan maar bij mij hoefden er geen lagers vervangen te worden. Dat wordt wel wat lastiger met de krukas nog in de carterhelft.

Je hebt alleen een speciale tool nodig op de binnennaaf van de koppeling tegen te houden, mooi voorbeeldje staat in de Haynes. Maak 'm wel sterk genoeg  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2010 20:36 #12 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT

het enige echte lastige kan het vliegwiel zijn om deze van de as te drukken

spietje etc

maar een bout m 22 x 1.5 van ca 10 cm doet wonderen

Ad, deze bout draai ik gewoon in het vliegwiel zodat deze eraf wordt gedrukt neem ik aan?
Met pneumatische slagmoersleutel beschadig ik niks?
http://www.roadracing.nl/xl600r/main.php?g2_itemId=3209

Je hebt alleen een speciale tool nodig op de binnennaaf van de koppeling tegen te houden, mooi voorbeeldje staat in de Haynes. Maak 'm wel sterk genoeg  ;)

Ik heb in plaats van deze special tool een methode gebruikt die ik op duitse site was tgen gekomen: http://www.africatwin.de/phpbb_x/kb.php?mode=article&k=21
Hierbij haal je kapje van de koppelingsveren en daarna draai de koppelingsveren weer vast met ringetjes ipv kapje op de veren, zo kan je koppelingshuis blokkeren en blokkeert deze de krukas.

Dank allen voor de tips.
Hoop er morgen achter te komen wat het is, eerst een bout voor het vliegwiel scoren.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2010 09:49 #13 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT
Probleempje, ik kan nergens een bout van 22 x 1,5 krijgen...
Is er iemand van wie ik deze zou kunnen lenen of overnemen (liefst redelijk in de buurt van Amsterdam).
Of weet er iemand waar ik deze kan kopen (ook in de buurt van Amsterdam).

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2010 10:29 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ratel in tweede versnelling AT

Probleempje, ik kan nergens een bout van 22 x 1,5 krijgen...
Is er iemand van wie ik deze zou kunnen lenen of overnemen (liefst redelijk in de buurt van Amsterdam).
Of weet er iemand waar ik deze kan kopen (ook in de buurt van Amsterdam).


je moet langs profyle tyre centre
is een standaard wielbout voor trucks

en je moet wel voorzichtig zijn met lucht gereedschap want je kunt er zonder meer schroefdraadmee vernielen
maar misschien toch een idee om de krukas te laten zitten want ook ik verwacht niet dat daar je probleem zit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2010 12:07 #15 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT
Nog redelijk lastig om daar aan te komen, profile werd ik doorverwezen naar Truckland, maar daar namen ze niet op.
Enfin, vliegwiel laten zitten.

En de versnellingsbak eruit gehaald.... tweede versnelling, kleine tandwiel aan gort.


Nu, hele versnellingsbak vervangen, of alleen tandwielen tweede versnelling, ik ga de rest eens rustig inspecteren.

Wie o wie heeft er een goede versnellingsbak liggen voor een prettige prijs?

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2010 12:28 #16 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT
Het grotere tweede-versnellings-tandwiel ziet er nog verbazend goed uit, begin er bijna over te denken om deze te laten en alleen kleine tandwiel te vervangen. Ik weet dat iedereen dit af zal raden... en zal dit ook niet doen hoor :angel:.

Ik kan bij cmsnl de twee tandwielen voor 120 euro + verzendkosten krijgen, of raden jullie aan om toch de hele bak te vervangen?

Nog een fotootje:

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2010 14:52 #17 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic ratel in tweede versnelling AT
Phoehee, dat ziet er niet zo fraai uit die tandwielen. Boeiende vraag is hoe dat u zo gekomen is en nog belangrijker WAAR zijn de afgebroken stukjes gebleven. Heb je daar al restanten van gevonden ? Of zitten deze verstopt in je olie filter.
Lijkt me, na een zeer grondige inspectie van ALLE tandwielen en overige ingewanden en constatering dat deze er nog perfect uitzien, voldoende om alleen de beschadigde tandwielen te vervangen. Maar dan wel als set natuurlijk ?


Dapper hoor dat je het blok heb " gespleten"  toch een behoorlijke klus !


Succes iig 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2010 15:42 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ratel in tweede versnelling AT
het tandwiel van de eerste versnelling is een vast onderdeel van je hoofd as,

ik denk dat ik nog een defect blok voor je heb  waar je de beschadigde delen prima mee kunt vervangen
mijn eerste indruk is dat je minstens de hoofd as met bijkomend tandwiel en de tweede beiden dient te vervangen dus 4 delen plus lager en keerring
dit schat ik al gauw in op ca 300-350 euro
een ruilblok kan interresant worden (defect is eigenlijk niet zo belangrijk)

je schade is waarschijnlijk ontstaan door cavitatie en het wegdrukken van de smeerfilm

ik heb de indruk dat je wel eens off road rijd ? (eerste en 2e versnelling schade)

wil je graag helpen met de parts....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2010 17:06 #19 door Erik
Beantwoord door Erik in topic ratel in tweede versnelling AT
Ik denk dat het een hardingsfout de oorzaak is. Als de rest er nog goed uitziet zou ik het setje van de tweede versnelling vervangen en het spul weer netejs in elkaar zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2010 12:15 #20 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic ratel in tweede versnelling AT
De missende splinters zaten in de olie, deel bij het aftappen gevonden en waarschijnlijk ook in oliefilter.
Rest van de tandwielen zien er gewoon heel goed uit.

De eerste foto is ook van het tweede versnellingstandwiel, terwijl deze nog op de as zit, ik heb geen schade aan de eerste versnellings tandwielen. Hoofdas ziet er nog goed uit. Er zit verder geen speling op de lagers van de assen.

Rijd wel eens off road, maar dit is meer uitzondering dan regelmaat.

Volgens mij ben ik dan klaar met het vervangen van de set tandwielen voor de tweede versnelling, 120 euro bij cmsnl (nieuw).
Schakelvorken en schakelwals zitten nog bijna op de nieuwwaardes.

En set zuigerveren voor de achterste cilinder.... foutje van mij...  >:(

Koppelingsplaten en veren zijn ook nog erg goed.

Oliepomp kijk ik zo nog even na.

Volgens mij valt het dus mee, gezien de staat van het tandwiel.

Oliekeeringen hoef ik toch niet te vervangen bij het splitsen van een blok?

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden