welke benzine, 95 of 98 RON?

18 juli 2010 20:48 #1 door Greever
welke benzine, 95 of 98 RON? werd gestart door Greever
Wat kan ik het beste in mijn Transalp (1994) gooien? 95 of 98 RON?
95 RON is natuurlijk goedkoper maar als we kijken naar wat beter voor de motor is...

Ik kan me voorstellen dat bij de nieuwe motoren met injectie zoals de Transalp 700 de brandstof meer verschil maakt dan bij mijn "oudje" ?

Ik heb net 98 RON getankt en heb het idee dat hij stationair meer toeren maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2010 21:46 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
Ik rij al jaren op 95 en het is echt geen probleem.
Er zijn vast mensen die 98 prettiger vinden om welke reden dan ook maar specifiek voor behoud van je motor voldoet de reguliere 95 zonder enig probleem.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2010 22:02 #3 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
Met mijn woon - werk ritjes rijd ik 284 km op een tank met loodvrij 95 voor ik op de reserve moet overschakelen. Op aanraden van een collega-motorrijder ben ik van die "power, clean, ultra" super 98 benzine gaan tanken.

Vol verwachting moest ik naar de reserve overschakelen bij....... 284km. Nu ja, dacht ik nog, het is de eerste keer. Er zat waarschijnlijk nog wat oude benzine onderin. Dus weer volgegooid met "mega, excellium, ultimate" super 98 benzine.

Vol verwachting afwachten wat het verbruik was. En weer moest ik overschakelen op reserve bij...... 284 km!

Het zal wel heel goed voor m'n motor geweest zijn denk ik maar.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 00:17 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
Ik heb in een hoop hokkie-tokkie landjes gereden waar de brandstof onder de 88 RON kan zijn en ook dat rijdt prima. Krijg je een mooi grijs pijpje vanwege het lood dat er nog in zit!

In Duitsland/Oostenrijk vind je nogal eens 91 RON. Gewoon doen! 98 is ouwerwets en alleen maar duur..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 07:42 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
Hier een echte 'aanhanger' van super+ (98+). Heb op de Alp altijd +98 gebruikt, op de Dero (injectie) ook. En de XLV slikt niet anders...  ;D Hebben in de Baltic ook af en toe op lage octaan benzine gereden (met zowel Kaatjes carbudero en mijn injectiedero) en het eerste wat opvalt is dat het blok 'rauw' begint te lopen met een 'pingelende' tik. Die overigens weer verdween na 1 of 2 tankbeurten met een hoger octaangehalte...

Kan idd verbeelding zijn, maar toch...

Serieus... met bovengaande posters deel ik de mening dat al die 'ultra fuel saver excellium' gewoon een marketingtruc is en zeker geen toegevoegde waarde heeft.

Maar: een uitlaat hoort niet grijs te zijn, maar grijsbruin door een juiste verbranding. Nu rij ik eigenlijk alleen maar lange afstanden en ben van mening dat de motor gewoon beter loopt op +98. Dit verneem je uiteraard nog niet op één of twee tanks. Hij is een fractie zuiniger (niet doorslaggevend voor mij overigens), loopt mooier rond en trekt beter door bij b.v. inhalen etc...

Tank mijn +98 gewoon bij de Tango. Ook lkkr goedkoop.

Nogmaals... met benzine is het net als olie... Gewoon doen waar jezelf een goed gevoel over hebt.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 12:30 #6 door Columbus (at work)
Beantwoord door Columbus (at work) in topic welke benzine, 95 of 98 RON?


Serieus... met bovengaande posters deel ik de mening dat al die 'ultra fuel saver excellium' gewoon een marketingtruc is en zeker geen toegevoegde waarde heeft.


Sinds ik bij Texaco XL tank is m'n verbruik gedaalt van 1 op 15 naar ruim 1 op 17.
Voor mij dus wel toegevoegde waarde.

groeten Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 12:57 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic welke benzine, 95 of 98 RON?

Sinds ik bij Texaco XL tank is m'n verbruik gedaalt van 1 op 15 naar ruim 1 op 17.
Voor mij dus wel toegevoegde waarde.

groeten Albert

\

Ben er van overtuigd dat je met 'gewone' +98 super plus eenzelfde resultaat kunt halen!  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 13:10 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic welke benzine, 95 of 98 RON?

Sinds ik bij Texaco XL tank is m'n verbruik gedaalt van 1 op 15 naar ruim 1 op 17.
Voor mij dus wel toegevoegde waarde.


Ik weet zo ff niet wat de excellium-achtigen van de diverse merken kosten, maar:

Zijn je brandstofkosten nu gunstiger, vergeleken met het gedaalde gebruik?

Grtz, Brm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 18:10 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
octaangetal zegt NIETS over calorische waarde.
Enkel iets over gevaar voor pingelen, en da's nou niet echt een risico met onze plofpotjes.

In een auto/motor die op 95 (of lager...) mag rijden is het dus zinloos duurder spul te gooien.

In de duurdere exotische brandstoffen worden wel andere wondermiddeltjes toegevoegd, maar bij onze blokjes maakt dat echt allemaal geen bal uit.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 18:46 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic welke benzine, 95 of 98 RON?

Octaangetal zegt NIETS over calorische waarde. Enkel iets over gevaar voor pingelen


Klopt, het geeft de klopvastheid aan. Ofwel, het zelfontbrandingspunt van het gasmengsel onder compressie.

(maar ik hou verder mn mond want anders gaat het topic 'evolueren'.. ;D)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 18:49 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
In juni reed ik in frankrijk en bij de pomp (shell)  was alleen 95 met 10% ethanol of gewone 98, dat 10% spul weet ik niet helemaal zeker of dat bij ons goed gaat dus heb ik er 98 in gegooid en ik reed ongeveer 30 km verder met een tank onder dezelfde omstandigheden (omgerekend was het dus goedkoper om 98 te tanken ipv 95) , later heb ik nog een paar keer 98 getankt bij verschillende andere merken, maar het lijkt er op dat alleen met 98 van shell je daad werkelijk verder komt met een liter benzine.

grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 22:25 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
Aangezien ik niet veel met auto's heb, maar er met een gezin met kleine kinderen wel afhankelijk van ben rijd ik privé altijd in een gezinswagen die al wat ouder is. Van mijn vaste garage kreeg ik de tip eens een paar tanken op V-power (of soortgelijke peut van ander merk) te rijden. Hij verzekerde me dat de motor daar beter en rustiger van gaat lopen als deze al wat ouder is en de kilometers wat toenemen. Daarbij levert dergelijke 'dure' peut wat meer kilometers per tank op.

De proef maar eens op de som genomen en de automotor ging er inderdaad rustiger van lopen, met name bij het optrekken minder 'kleine haperingen'. Na een paar tanken weer eens terug op de gewone benzine en het verschil was weer duidelijk.

Sinds 2 tanken doe ik dezelfde test met mijn Alp. Het is nog te kort voor conclusies, maar mijn eerste indruk is weer dat het wat rustiger en soepeler loopt. Net of de motor betere smering krijgt. Het verbruik heeft me nog nooit erg bezig gehouden, dus of het meer kilometers oplevert weet ik niet.

Vanuit financieel oogpunt kan ik me voorstellen dat er een hoop mensen zijn die de extra euro (ofzo) per tank teveel vinden, maar als ik duidelijk verschil merk heb ik het er wel voor over. Als er interesse in is wil ik de uitkomst van m'n test hier wel eens laten weten.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 22:53 #13 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
De klopvastheid van de benzine is belangrijk. Pingelen is funest voor iedere motor, pingel lang en hard genoeg en je krukas lagers ligger eruit.
De vraag is dus hoe de ontsteking van onze blokjes staat afgesteld. Staat ie vroeg om pingelen op lage klopvastheid benzine aan te kunnen of staat ie iets later zodat ie mooi en compact ontbrand op een klopvaste benzine; dit is een benzine met 98-101 octaan.
Auto's van tegenwoordig KUNNEN op 95 octaan rijden omdat ze klopsensoren hebben, zodra deze sensoren pingelen/kloppen waarnemen vervroegt de computer het instekingstijdstip. De auto kan dus op 95 octaan rijden maar draait dan bij lange na niet optimaal.
Shell V power is niet een 98 octaan benzine, er staat ook bij vermeld dat deze niet geschikt is voor motors die op 98 dienen te draaien. Dat lage octaan gehalte gedoe is een echt Hollandsch zuinigheidje; wij staan in de file en spreken de mogelijkheden van onze motor toch nooit aan dus mag je best prut tanken is de gedachte. In Duitsland (en zelfs Engeland) is de V power van shell zelfs 101 octaan, daar wordt doorgereden.
Het gaat niet om het halen van extra pk's maar om het verlagen van het gevaar op pingelen en om het optimaal draaien van de motor, dat kan alleen als de klopvastheid van de brandstof geschikt is voor het tijdstip van de ontsteking, matchen die niet dan heb je eenvoudigweg niet een compacte verbranding.
Ik draai met de dero het liefst op 98, gewoon omdat ik hem dan beter vind lopen. Ik begrijp de weerzin tegen een beetje goede benzine niet, ellenlange discussies over goede olie en banden en powercommanders etc. maar als benzine ter spake komt wordt dat regelmatig beschouwt als een secundair deeltje van de verbranding.....

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 09:56 #14 door Peter
Beantwoord door Peter in topic welke benzine, 95 of 98 RON?

Auto's van tegenwoordig KUNNEN op 95 octaan rijden omdat ze klopsensoren hebben, zodra deze sensoren pingelen/kloppen waarnemen vervroegt de computer het instekingstijdstip. De auto kan dus op 95 octaan rijden maar draait dan bij lange na niet optimaal. Shell V power is niet een 98 octaan benzine, er staat ook bij vermeld dat deze niet geschikt is voor motors die op 98 dienen te draaien.


Duidelijk verhaal van Marc!

Vanochtend bij de garage om te tanken. Even nagevraagd of mijn auto zo'n sensor heeft om de ontbranding te regelen. Bleek inderdaad het geval. Daarom kan ik alles tanken wat ik wil, maar die V-power zou voor een betere en schonere verbranding zorgen waardoor de motor er rustiger op loopt.

Voor de brommer dus maar eens 98 tanken en zien wat daar het effect van is. Kan dat 'zomaar'? Gewoon 98 bij de tank ingooien en doorknorren?

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 10:14 #15 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic welke benzine, 95 of 98 RON?

Duidelijk verhaal van Marc!

Vanochtend bij de garage om te tanken. Even nagevraagd of mijn auto zo'n sensor heeft om de ontbranding te regelen. Bleek inderdaad het geval. Daarom kan ik alles tanken wat ik wil, maar die V-power zou voor een betere en schonere verbranding zorgen waardoor de motor er rustiger op loopt.

Voor de brommer dus maar eens 98 tanken en zien wat daar het effect van is. Kan dat 'zomaar'? Gewoon 98 bij de tank ingooien en doorknorren?


Doe niet anders, dus idd, ''kan zomaar"!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 20:26 #16 door Columbus
Beantwoord door Columbus in topic welke benzine, 95 of 98 RON?


Zijn je brandstofkosten nu gunstiger, vergeleken met het gedaalde gebruik?


Texaco XL is 3,9% duurder t.o.v. euro95 (€1,599  /  €1.539).
Verbruik is 14,6% gedaalt (van 1:15 naar 1:17,2).
Ik ben dus 10,7% goedkoper uit. ;D

Albert

Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 20:45 #17 door daandus
Beantwoord door daandus in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
auto's van vroeger 'konden' ook op octaan 95 rijden he ;-)

maarruh: we moeten niet 'octaangetal' verwarren met 'geile-dure-brandstof' he, want daar is meer aan versleuteld.

ennuh, 'afstelling' heeft niet echt veel te maken met je compressieverhouding hoor.... en enkel voor een hoge compressieverhouding heb je peut met een hoog octaangetal nodig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Ik hoop niet dat ik de wind nu uit de zeilen van de volgende transalper haal, maar het is denk ik verstandig even wat harde data in de groep te gooien i.p.v. meningen en gevoelens... 't is maar techniek he! We hebben 't niet over banden ofzo ;-) ;D

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 23:28 - 20 juli 2010 23:41 #18 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
De eerste mercedes die ik ooit had kon zelfs op 91 octaan rijden, dan moest ik wel handmatig de ontsteking vervroegen.... Oost duitsers hadden ook niet zo'n mooie benzine :-)
De afstelling van je ontsteking heeft inderdaad weinig van doen met compressie echter wel met een gecontroleerde verbranding zoals in het wikipedia artikel beschreven staat, ongecontroleerd is pingelen/lagerschade en gecontroleerd wordt geholpen door een pingelvaste benzine... Ik schreef ook eerder dat je dat octaan gehalte moet tanken waar de motor voor ontworpen is en waar het ontstekings tijdstip op afgesteld staat. Als onze blokken voor een 95 octaan ontworpen zijn heeft een hoger octaan houdende benzine weinig zin omdat autoignition door die vroege ontsteking tegen gegaan wordt. Volgens het handboek kun je al op 91 octaan draaien dus 95 zal wel ruim voldoende zijn.
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 23:36 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
Een blok met een lage compressie (1:10 ofzo) kan 91 en lager rijden. Een hoger octaangetal wil zeggen dat je met een hogere compressieverhouding kunt draaien. Als je een opgepompt blokkie hebt met een comressie van 1:14 of hoger, dan ga je pas tegen die problemen aan lopen en moet je hogere octaangetallen gaan gebruiken.

Omdat onder compressie de temperatuur van het gasmengsel zeer snel toeneemt tot een punt dat het uit zichzelf ontbrand, in plaats van door de ontsteking. Dat is de pingel. Hoe hoger het octaangetal, des te later dit punt word bereikt en kun je vermogen kweken uit de verhoogde compressie, niet zozeer door de betere benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 23:44 #20 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic welke benzine, 95 of 98 RON?
Dit zou dan mooi kloppen met de 9.8:1 die mijn Injectiedero ooit als compressie heeft gehad.
Marc


Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden