hoe weet je zeker of je aandrijfas rollager stuk is?

25 aug 2010 22:26 #1 door Elie
Als ik optrek komter een licht zingend geluid van min voortandwiel vandaan? Het zal toch niet waar zijn zeker? Heb het de eerste keer gehoord nadat ik mijn nieuwe kettingset voor de eerste maal gesmeerd heb?!?

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 23:17 #2 door kees
Als je ketting/tandwielen beginnen te verslijten wil dat ook nog wel eens geluid maken..

Schrik niet als je aan die uitgaande as gaat zitten trekken en duwen, die hoort een hele lichte speling te hebben.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar als dat lager overlijdt, denk ik dat dat een heel naar geluid maakt en dan weet je het ook gelijk.

Even een kenner naar laten kijken anders?

Grtz, Brom


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2010 09:18 #3 door Waffie
je vraag is een beetje verwarrend,

je hebt dus al het vermoeden dat je lager stuk is (wat ik tenzeerste betwijfel.. maar vooruit)
je motorblok uitbouwen en geheel demonteren zou ik dan kunnen roepen.
allerlei doom zaken zullen dan waarschijnlijk door anderen ook nog geroepen worden.

zoals
oliepomp kapot
beschadigde tandwielen
olie lekkage

ga op zoek naar een ander motorblok

het gevolg van een dergelijk defekt lager is vaak iets  meer dan alleen maar een geluidje,

maar ik ben van mening dat je beter je vraag ander moet stellen,
bijvoorbeeld

"ik hoor een licht zoevend geluid ter hoogte van het voortandwiel  en vraag me af of dat het lager zou kunnen zijn van de uitgaande as..."

zeg nou zelf, klinkt direkt al een stuk vriendelijker en minder zorgwekkend


je hebt nu eenmaal optimisten en pessimisten die hierop gaan reageren
8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2010 09:21 #4 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic hoe weet je zeker of je aandrijfas rollager stuk is?
Op mijn @ merkte ik het onheil via een olielekje.
Een "zingend" geluid was er al even als ik naar tweede schakelde, maar als mijn @ op de zijstandaard stond lagen er steeds enkele druppels olie op de grond, komende van een oliekeerring achter het voorste tandwiel.
Ik ging de oliekeerring vervangen maar stelde nogal wat speling vast op de uitgaande as die er niet hoort . Rondvraag leerde me dat het lager eraan zou zijn.
Oorzaak van het sneuvelen van het lager: ik herinnerde mij net voor de eerste keer vaststellen van die olielek dat ik met duozit en bagage nogal stevig over een verkeersdrempel ben gegaan: snokje aan de ketting met gevolg een defect lager.

Te weinig kettingspeling is zeer dikwijls de oorzaak van een defect lager...

ik hoop voor jou dat het geen defect lager is want dat betekent blok splijten, complete demontage.
Ik moet er nog steeds eens aan beginnen....

succes


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2010 14:48 #5 door wouterrrrr
Beantwoord door wouterrrrr in topic hoe weet je zeker of je aandrijfas rollager stuk is?
Hoi Elie,

Je schrijft dat je het hoorde na je eerste rit met een nieuw kettingset. Wellicht staat je ketting te strak, dat levert zeker geluidjes op.

succes, gr wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2010 23:34 #6 door Timy
Gebruik je van dat dikke witte vet? Dat kleeft namelijk en klinkt ook beetje als zingen zelfs in het begin. Heb ik ook als ie net gesmeerd is, zodoende. En anders is Wouterrrrrr zijn opmerking er ook één die erg goed zou kunnen!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2010 23:36 #7 door kees
Hij hoorde het, nadat hij de nieuwe set had INGEVET..

Op de linkerkant van de achterbrug zit een sticker met daarop de min./max. kettingspeling en een pictogram met waar die speling te meten.. Kijk dat even na dan.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2010 23:37 #8 door Elie
Dank voor de vele reacties!

Idd is mijn vraag zou het kunnen dat het defect is? Heb naar mijn mening iets te lang gereden met een versleten kettingset en dacht van het vele op en neer slaan en goede spanning naar uitgerekte delen?!?

Kettingset is nieuw en heeft de correcte speling, heb nml alles op 1 lijn gezet en kleine 2cm speling, volgens de DID richtlijn bij mijn set. Ik gebruikte vroeger PTFE spray maar ben nu op de nieuwe set begonnen met Marly chain lube?

Heb er zondag over gesproken tegen een motormecanicien, ook omdat maar de helft van de rollen begon te blinken ipv het ganse rolletje. Toen vertelde ik dat ik min voortandwiel een klein beetje heen en weer kan verschuiven op de aandrijfas. Ik heb dat borgplaatje nie vernieuwd die op het voortandwiel zit geschroefd met 2 bouten! Hij zegt dat je voortandwiel praktisch geen speling meer mag hebben op je as? Mss ligt het ook daaraan? Zal eens moeten kijken om een nieuw borgplaatje aan te schaffen! Hoeveel kost dit zo ongeveer?

MVG Elie

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 20:33 #9 door kees
Ik draai dat borgplaatje altijd om en gebruik de andere kant (want die slijt niet!)

En jawel hoor, je tandwiel kan heen en weer en op en neer op je as. Omdat hij zich zo enigszins centreert naar achter toe.

De rubber kettingeleiders slijten ook en en dat kan ook een vreemd spoor op de rolletjes achterlaten. Met een hobbymes snij ik de ontstane ribbels eruit en dan kan die ook weer even mee. Want je kunt wel blijven kopen...

Overigens deel ik mijn ervaring op persoonlijke titel. Hou gewoon de instructies uit het handboek aan!

Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2010 21:48 #10 door Elie
Heb daarstraks het plaatje gedraaid! We zien wel.
Bedankt voor de tip Brombeer ;)

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden