Bussen in de voorvorkpoten

22 dec 2008 14:05 #1 door RuuJan
Bussen in de voorvorkpoten werd gestart door RuuJan
Een paar jaar geleden heb ik mijn voorvorkveren vervangen door Technoflex-veren. Bij de oude zaten er een paar bussen in bovernop de veren. Wat zou het voor gevolgen hebben als ik die bussen bovenop die Technoflex veren plaats. De motor komt dan wat hoger te staan, en volgens mij wordt de veerweg langer, maar wat gebeurt er met het rijgedrag? De bussen zijn 4 cm lang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 14:12 #2 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Bussen in de voorvorkpoten
de voor spanning van de veer gaat om hoog.

hij zal dus iets moeilijker ;) in te veren zijn (je acher veer kun je de voor spanning op draaien)  ;D

ik heb geen ervaring in deze insteling weet dat het werk is voor een echte hobby ist  ::)

je kunt er ook nog met de olie aan de gang dus genoeg mogelijkheden :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 20:37 #3 door Transaai
Beantwoord door Transaai in topic Bussen in de voorvorkpoten
Gewoon proberen Ruud
Hij wordt inderdaad stugger in het begin dus zal hij wat meer stuiteren bij mini kuilen dus op de weg,Off road stukken beter knal je harder over de gaten heen en dat wil je toch ?

Sukses Arie

Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2008 23:00 #4 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic Bussen in de voorvorkpoten
De vering wordt natuurlijk niet stugger 8). Je gaat alleen de voor spanning verhogen, met als gevolg dat de voorkant inderdaad iets hoger zal komen te staan. Het nadeel zou mogelijk zijn dat de veerpoten eerder maximaal uit geveerd zijn vooral in het terrein zal dit merkbaar zijn, met een slecht weggedrag als gevolg. Als je de voorkant wil verhogen kan je beter bussen boven op je veerpoten zetten. Maar als je het zeker wil weten moet je het proberen, misschien lukt het net wel. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 14:23 - 23 dec 2008 14:26 #5 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Bussen in de voorvorkpoten
Waarom die bussen erin? Op de doos van Technoflex heb ik toendertijds bij het erin zetten van de veren niet kunnen lezen hierover.En het bevalt zo goed.En ik denk niet dat een stel kwaliteitsveren na een aantal jaren al krimpen.
Speel dan wat met verschillende diktes vorkolie.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 14:50 #6 door GSApaul
Beantwoord door GSApaul in topic Bussen in de voorvorkpoten
denk ook dat je eerder een negatief dan een positief resultaat  zult hebben.
je veereigenschappen zullen dusdanig stug zijn dat waar je juist de vering voor hebt te kort komt.
wat betekend dat bij de minste oneffenheden in het wegdek je daar het contact verliest, met doorgaans dure en pijnlijke gevolgen.

Veren zijn vaak belangrijker dan de banden voor goed stuurgedrag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2008 23:01 - 23 dec 2008 23:09 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bussen in de voorvorkpoten
Hi Ruud  :D

De theorie over bussen in de voorvork:
- de belangrijkste wijziging is de rijhoogte (static sag), hoeveel de motor onbelast, dus zónder rijder, in de veren zakt. De veren dragen de motor, als je bussen plaatst komt de motor dus gewoon wat hoger te staan. De negatieve veerweg (het uitveren) wordt hiermee kleiner en de positieve veerweg (het inveren) dus wat groter.
- de veren zelf worden er natuurlijk in principe niet stugger van, dat klopt, maar het is wel zo dat de veren opgesloten zitten in de poten (zonder ruimte) en als je er bussen bij plaatst ga je ze ietsje comprimeren. Wat je dan doet is bij een deel van de veer (in het deel waar de windingen dicht op elkaar zitten - en dat is juist het 'soepele' deel) die windingen al strak op elkaar duwen, waarmee je dit stukje als het ware 'uitschakelt'. Die windingen doen niet meer (of i.i.g. minder) mee. De veer wordt daar, over het geheel bekeken, wel een pietsie stugger van ja.
- het gevolg van een kleinere negatieve veerweg is dat als je door een kuil gaat de veer minder ver uit kan veren en je dus het risico loopt dat je wiel de ondergrond niet meer gaat volgen - het gaat dan 'zweven'
- tegelijkertijd geeft de dan grotere positieve veerweg je de mogelijkheid om een hogere bult te nemen, zonder dat de vering doorslaat.

De partijk is vaak anders dan de theorie.
- e.e.a. blijft altijd een compromis natuurlijk. Of het door Honda of Technoflex of wie dan ook gekozen compromis voor jou óók goed is, dat kunt alléén jij bepalen.
Ik heb óók bussen (ong. 3,5cm) in de voorpoten zitten. De vork voelt inderdaad een stuk harder aan, soms wat té hard ja, maar ik heb in ieder geval géén last van doorslaan  :D  en van een 'gevaarlijk' gedrag heb ik echt nog nooit wat gemerkt.

Ik sluit me dus bij Arie aan en zou zeggen: probeer het gewoon eens en kijk hoe het bevalt. Wil je het écht goed doen, begin dan met een korte bus van 1cm ofzo en voer het, indien nodig, op met steeds 1cm.
Dan merk je vanzelf wanneer je te ver gegaan bent.

Succes  8)
René


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2008 15:51 #8 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Bussen in de voorvorkpoten
Hmm, ik heb eens gekeken, maar in mijn vorkpoten zitten al bussen van 4 cm. Om daar nog extra bussen op te zetten lijkt me teveel van het goede.

Als je de voorkant wil verhogen kan je beter bussen boven op je veerpoten zetten.


Hoe zou je dat dan moeten doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2008 19:39 - 24 dec 2008 19:42 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bussen in de voorvorkpoten

Hmm, ik heb eens gekeken, maar in mijn vorkpoten zitten al bussen van 4 cm.


Zitten de veren óók al onder voorspanning dan Ruud ? Ik bedoel: springen de doppen om je oren als je ze er uit draait ?  ;)  (bij mij, met 3,5cm bussen valt het al niet mee om de doppen er op te krijgen bij het monteren  :( )
Mijn Technoflex voorvorkveren zijn écht precies even lang als de voorvork toe laat -> dus zodra je bussen plaatst gaan ze al onder spanning. Die van jou ook ?

Wat RexLex bedoelt is een "voorvorkverlenger" plaatsen. Dat zijn bussen die je bovenop over de binnenpoot plaatst. De bus heeft dan ook een dunner deel wat je weer onderin de bovenste kroonplaat schuift. Zie het zo: je schuift de binnenpoten een pakweg 5cm omlaag, ze vallen dan niet meer in de bovenste kroonplaat. Het ontstane 'gat' vul je op met die speciale bussen.
Je creëert hiermee alléén extra grondspeling, er veranderd niets aan het veergedrag. Wél een mooi poser-item  8) ;)

AQ levert die bussen voor de AT's met 43mm voorpoot. Voor de TA met 41mm voorpoten zijn dit soort verlengers voorzover mij bekend geen standaard te verkrijgen  >:(
Maar geen nood  :D Naar verluid is Nikotech met iets bezig  8)

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2008 10:43 #10 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Bussen in de voorvorkpoten

Zitten de veren óók al onder voorspanning dan Ruud ? Ik bedoel: springen de doppen om je oren als je ze er uit draait ?


Nee niet echt. Zonder de bussen heb ik in ieder geval speling.

Je creëert hiermee alléén extra grondspeling, er veranderd niets aan het veergedrag. Wél een mooi poser-item


Ja, het staat stoerder. Over het rijgedrag van mijn motor ben ik dik tevreden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2009 23:19 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Bussen in de voorvorkpoten
Een originele AT voorveer is een lineaire veer, dat wil zeggen over de gehele veerweg dezelfde veer-weerstand. Als ik het me goed herinner zit in de originele situatie een lange en een kort veertje. Vreemd dat jij een bus hebt zitten. Mschien als (vage) vervanger van die korte?

Doorgaans zijn vervangende veren uit één stuk en zo lang als de binnenpoot is. Ook zijn ze meestal progressief. Dat betekent dat naarmate de vork verder inveert, de veerweerstand steeds groter wordt.

Ook is het zo dat in het leven van een veer, deze steeds korter wordt omdat hij continue belast is (zelfs in rust). Je motor komt wat lager te staan. Dat verschil zou je als budget-optie kunnen oplossen door ringen of zelfs een bus er bovenop te monteren.

Het nadeel hiervan met name bij progressieve veren kan zijn dat, omdat je de veervoorspanning verhoogt, hij eerder bij zijn progressieve stuk komt en je vering snel te hard wordt. En dat heeft ook effect op je demping wat betreft de rebound (uitgaande slag) van de vork.

Rare jongens, die veren...

En de meneer NikoTech die maakt vet mooie dingen. Belachelijk dat African Queens 400,- vraagt voor die paar dingen!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 22:14 #12 door lonely wolf
Beantwoord door lonely wolf in topic Bussen in de voorvorkpoten
heb zelf wel is met bussen (hardhouten ronde stokken) van 5 cm gereden veerweg was echt heel stug maar sturen in de bochten was geweldig strak en vlot meer race motor 8tig.
heb ze daana ingekort op 2.5cm had ik van goed en slecht 50/50.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 23:12 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bussen in de voorvorkpoten

Een originele AT voorveer is een lineaire veer, dat wil zeggen over de gehele veerweg dezelfde veer-weerstand. Als ik het me goed herinner zit in de originele situatie een lange en een kort veertje. Vreemd dat jij een bus hebt zitten. Mschien als (vage) vervanger van die korte?

Doorgaans zijn vervangende veren uit één stuk en zo lang als de binnenpoot is. Ook zijn ze meestal progressief. Dat betekent dat naarmate de vork verder inveert, de veerweerstand steeds groter wordt.

Ook is het zo dat in het leven van een veer, deze steeds korter wordt omdat hij continue belast is (zelfs in rust). Je motor komt wat lager te staan. Dat verschil zou je als budget-optie kunnen oplossen door ringen of zelfs een bus er bovenop te monteren.

Het nadeel hiervan met name bij progressieve veren kan zijn dat, omdat je de veervoorspanning verhoogt, hij eerder bij zijn progressieve stuk komt en je vering snel te hard wordt. En dat heeft ook effect op je demping wat betreft de rebound (uitgaande slag) van de vork.

Rare jongens, die veren...

En de meneer NikoTech die maakt vet mooie dingen. Belachelijk dat African Queens 400,- vraagt voor die paar dingen!!


even reageren,

die vage bus ken ik.... heel goed en is daar echt doelbewust ingeplaatst

De originele veren zijn niet helemaal liniair(zie werkplaats handboek van honda) maar de veerconstante is ongeveer het zelfde over de gehele lengte.

je komt terug op de basis functie van de veer nl het dragen van de motorfiets en berijder waarbij de motorfiets  telkens terug veert naar de juiste geometriek van het frame
zaker als gewicht zijn dus belangrijk.

voor een goede werking heb je niet altijd een veer uit 1 stuk nodig
minimaal 35 cm is voor de goede werking voldoende maar of dit praktisch zal zijn is iets anders

dmv bussen waar je de voor spanning mee bepaald kun je de zelfde veer gebruiken voor meerdere motorfietsen.
de veerweg (lees lengte van de binnenpoot die ik kan schuiven voordat deze aan zijn eind komt)
blijft altijd het zelfde  de veer maakt het inveren moeilijker door de weerstand en voorkomt dus mogelijk doorslaan maar zorgt als belangrijkste dat de poot terug gedrukt wordt.

De bussen of veer voorspanning bepalen dus eigenlijk de negatieve veerweg .

de ideaale veer is er 1 die op je totaal gewicht is afgestemd met de ideaale negatieve veerweg

het verhogen van de veerspanning geeft meer of minder negative veerweg  en verhoogt of verlaagt het rij comfort
de combinatie van olie diktes kan het dempen weer beinvloeden en de doorstroom kanalen  kunnen de ingaande snelheid en uitgaan snelheid aan sturen

de vering is het meest moeilijke deel van het afstellen van de motorfiets
iedere omstandigheid is een compromi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden