Om even verder 'offtopic' te gaan, het begon allemaal ( ;D) met een cagiva elefant AC750 die ik tegenkwam voor een habbekrats op .... een franse verkoopsite ... in ... marseille
. Dus, afspraak gemaakt, en samen met een maatje even 2400 km geen en terug gereden op 23 uur
(doe ik nooit ... euhm, niet snel meer).
Maar, blok had 90 000km en liep niet mooi. Tevens kon ik de motor niet inschrijven in B (Onze RDW, de DIV deed erg moeilijk). Never mind, dan maar een cagiva elefant 900 Activiteitencommissie frame gekocht. Voordeel van cagiva/ducati, er is ontzettend veel uitwisselbaar. Bijna alles was op die modellen hetzelfde. Toen kwam ik op een italiaanse verkoopsite een ducati 900 injectie blok tegen, ook voor weinig, 40 000km gelopen, net riemen vervangen en kleppen gesteld, gekocht met het idee van, ik zoek wel even een ECU of hang er carbs op. Niet dus. ECU is reteduur (reken zo'n 350€ 2dehands en dan was ik nooit echt zeker of het de juiste was). Carbs ging niet omdat er binnenin het blok het één en ander verschillend was, dus, blok geruild tegen een carb gevoed 900 blok.
Daarna alles beginnen overzetten, en, je mag zeggen wat je wil over italiaanse motoren, ik werk 1000x liever aan de elefant dan aan de twin. Goed, nu heb ik dus een 900 Activiteitencommissie, dat was in feite de goedkoopste elefant die ze ooit hebben uitgebracht. In wezen een 900IE (de welbekende lucky explorer), maar dan met de veerelementen van een 750AC. Dat wil zeggen 30mm veeweg minder, wel een 4mm dikkere vork, maar achteraan een gewone sachs ipv de volledig instelbare ohlins die standaard onder de IE zat. Via via kon ik wel (voor weinig eigenlijk) aan een IE vork raken, maar ook daar zit dat 19" voorwiel in.
Nu heb ik intussen een extra achterwiel aangeschaft dat omgespaakt zal worden tot 18", wacht de africa twin voortrein op plaatsing en dan zou er nog een ander veerelement in moeten. De originele is prima voor weggebruik, maar eens het wat ruwer worden, gaan ze erg snel lek. Op die manier zal de motor ook 5 cm hoger staan, waardoor de zadelhoogte 88mm wordt en ook de grondspeling omhoog gaat. Ik heb een opmaat carterbescherming gemonteerd (omdat de onderste uitlaatpijp anders onbeschermd was), maar heb hierdoor wat aan grondspeling moeten inboeten.
Eventueel post ik wel eens wat plaatjes, er is wel één en ander aan veranderd tov een standaard elefant, maar (nog) geen ingegrijpende dingen.
Nu ik er over nadenk, misschien zijn die alu stripjes zo slecht nog niet... Al is het maar als tussenoplossing. Een voorvork (de-)monteren is ook geen helse klus.
Nadeel van dit alles is dat mijn RD03 marathon project op een laag pitje loopt.
Bedankt voor al het meedenken
, dit blijft toch een schitterend forum.