Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.

21 jan 2011 22:07 #21 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Ik denk dat het met wat huis-tuin-en keukenmateriaal ook wel moet lukken om die plaatjes te buigen Brom  :-\

Heb zélf eens vulbusjes gemaakt voor m'n stuurverhogers. Ik moest uitvullen van 20 naar 22mm en dat lukte prima. Heb eerst met de hand rond het 20mm pijpje gebogen, daarna op maat afgezaagd en toen mbv de stuurstroppen ze mooi rond gekregen.

Nou heeft Thomas de pech dat hij de kroonplaten niet kan gebruiken zoals ik de stuutstroppen, maar hij zal daar iets anders voor moeten verzinnen. Wellicht lukt het mt een flinke spanband al wel. En anders ergens een buitenmal van 45mm zien te vinden. Daarna zal het wel een beetje pielen worden natuurlijk om ze er tussen te krijgen  :-\ 

Maar goed, ik ben geen draaier, maar vraag me af hoe stevig en mooi rond gedraaide bussen van 1mm nog blijven als er ook nog een gleuf in gezaagd moet worden.

Met plaatjes lijkt me het prberen waard  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
21 jan 2011 22:12 #22 door kees
Jeb gelijk. Honderd euro uitgeven kan altijd nog..
Discussie gesloten.
21 jan 2011 22:15 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Psies  :D

Hup, aan de slag Thomas  ;)  En foto's maken graag  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
22 jan 2011 21:47 #24 door *thomas*
Dank voor de vele reacties, doet me plezier, en natuurlijk ook de interesse in een AT-alternatief :).

Wat foto's die ik eind juni 2010 kreeg doorgestuurd van de vorige eigenaar uit zuid-frankrijk :).









Dus, hoe die toen was:
- vrij netjes herspoten 15 jaar geleden, maar het was intussen wat afgeleefd en het stickerbedrijf was niet zeer goed aan de kwaliteit van de stickers te zien, maar goed, het zal zo blijven voorlopig
- 90 000 km gedraaid en stond al 2 jaar stil
- dash zag er niet uit (in het echt slechter dan op foto)
- italiaanse spaghetti zat helemaal in de knoop en veel verknipt, hoewel alles wel werkte (vreemd genoeg)
- voorband op
- achterband en ketting waren net voor stilstaan wel vervangen

Mijn plannen voor toen:
- even invoeren, onderhoudsbeurt en rijden

Dat is dus grondig gewijzigd.

Wordt vervolgd :).
Discussie gesloten.
22 jan 2011 22:15 #25 door *thomas*
Deel 2 (moest even foto's zoeken en verkleinen).

Intussen was er allerlei gebeurd. Ik was met Wilfred (een cagiva en ducati fanaat) in contact gekomen. Na een hoop heen en weer gemail 900 frame en een goed dashboard bij hem gekocht samen met nog wat kleine spullen...
Op de terugweg naar huis begon die grijze massa in mijn hoofd toch te denken aan de nieuwe 'mogelijkheden' die dit nieuwe frame biedt. Waarom zou ik dat 750 blok hier in bouwen? Hoop werk,  blok zou toch een GROOT onderhoud nodig hebben na 90K, dus waarom niet opzoek gaan naar een 900 blokje.

Thuis gekomen meteen alle europese verkoopsites afgespeurd en erachter gekomen dat zo'n kaal 900 blok gemiddeld nog 800 a 1000€ moet opleveren, dat had ik er niet voor over. Tot ik op een dag op een italiaanse verkoopsite een 900 injectie blok te koop vond voor zeer weinig, geen foto's, verkoper kon er ook geen maken, maar was wel zeer vriendelijk en behulpzaam. Nadeel, er zat een barst in het blok en ik zou een ECU moeten vinden... Blokje gekocht en na lang wikken en wegen, geruild tegen een carb gevoed 900 blok met 40K en prima in orde.

Dat blokje beginnen inbouwen in het frame.





Hier foto's van de 750 (die als donor zou dienen) zonder kuipen.

En hier foto's van het 900 mainframe met blok en alu subframe (kan honda nog wat van leren trouwens).





Wordt vervolgd...
Discussie gesloten.
22 jan 2011 22:58 #26 door kees
Discussie gesloten.
22 jan 2011 23:11 #27 door *thomas*
Thx Brom, vind de elefant zelf ook echt super, alleen toch wel erg spijtig dat er geen 21" vooraan zit...

Ik zou zeggen, post ergens lekker wat foto's van die omgebouwde, XR, ik ben op dit moment voor een vriend een NX650 aan het ombouwen naar budget amateur rally motor. Het is niet de ideale offroadbasis, maar wel erg betrouwbaar (n hij was spotgoedkoop).

Cheers
Discussie gesloten.
22 jan 2011 23:15 #28 door cobramarw
Laat de foto's maar komen.
De olifant is en blijft toch wel één van die oer-fietsen met een massa uitstraling!
Discussie gesloten.
22 jan 2011 23:19 #29 door PimW
Discussie gesloten.
22 jan 2011 23:21 #30 door *thomas*
Na die laatste foto's hierboven heb ik er dus geen meer gemaakt omdat werken in een niet verwarmde, niet geisoleerde garage al een hele klus opzich is. Foto's maken zat er dus niet in.

Morgen zal ik een hoop plaatjes maken van hoe ze er nu bijstaat :).

Discussie gesloten.
23 jan 2011 00:44 - 23 jan 2011 01:29 #31 door *thomas*
Huib,

Mijn excuses, dit topic gaat nog steeds over de bussen en ideeen errond. Ik wilde verder ook geen andere topics gaan vervuilen met plaatjes van mijn niet club motor.

Als je zo vriendelijk zou willen zijn dit topic te verplaatsen naar praathoek? Dan zullen we daar ook verder gaan met die busjes. Is dat een goede oplossing?

Groeten,

Thomas
Discussie gesloten.
24 jan 2011 00:51 #32 door *thomas*
Deel 3...

De originele carterbescherming is vervangen door een handgemaakt alu exemplaar dat de volledige onderzijde van blok, en ook de onderste uitlaatpijp beschermt. De originele beschermde enkel de voorste cil. Daarnaast zit ze vast met 2 M6 bouten vooraan en 4 lange M8 bouten achteraan. De oringinele zat vast met 4 M6 boutjes...



Van het oude dash en het dash dat ik van wilfred had gekocht, heb ik één goede gemaakt, en dat is aardig gelukt vind ik  8) . De schakelaar in het midden dient nog een functie te krijgen, maar weet nog niet wat. Er zit nu ook een VDO olietemperatuurmeter in, maar die moet nog aangesloten worden...



De originele voetsteunen zijn vervangen door degelijke rally exemplaren. Ik heb geen vergelijkingsfoto gemaakt, maar die komt nog. Alleszins, deze hebben een sta-oppervlak van 8,5 x 5 cm. Kettingset is vernieuwd en de uitgaande as goed met kopervet ingesmeerd...



En uiteraard zijn er nieuwe handvatten opgekomen. Nu nog een setje witte acerbis handkappen.



Wordt vervolgd...
Discussie gesloten.
24 jan 2011 17:50 #33 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Cagiva Elefant 900 + GEZOCHT Iemand die aluminium bussen kan draaien.
Goed bezig Thomas  8)  Bedankt voor de foto's!  Blijft een stoere brommert, zo'n Elefant  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
24 jan 2011 23:40 #34 door Jeroen
Had het even niet door, maar moet je er toch op wijzen dat dit het forum van de transalpclub is en geen cagiva of xt oid club. Daarom slotje hierop

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden