een nieuw zwabber topic.

22 jan 2011 15:28 #1 door NicoP
een nieuw zwabber topic. werd gestart door NicoP


Afgelopen jaar ben ik in mei/juni onderweg geweest (12.000km in 5 weken oa. richting Noordkaap) veel onverharde wegen enz enz. Hoe verder de tocht vorderde hoe meer de motor op verharde ondergrond begon te zwabberen (onverhard merk je dr toch niets van) de snelheid maakte hier niet veel uit! 20 of 120 zwabberen deed hij.

Bij terugkomst heb ik de balhoofdlagers vervangen, waren idd versleten en heb enkele maanden uitgebalanceerd gereden :-) maaaarrrrrrr nu zwabbert mijn bikkelalp tussen de 40 en 59 km p/u weer (best ernstig).
Bij een snelheid van onder de 40 voel ik dat ie niet in balans is maar is het goed te doen en boven de 60km p/u is het helemaal weg. Ook in de bochten (voornamelijk links) heb ik moeite om hem 'plat' te houden (alsof er een slag in de velg zit, is niet het geval trouwens).
Achter heb ik een Metzeler Desert en voor een heidenau k60. De heidenau zit er al sinds het begin van de trip onder (kleine 16.000km dus ) De Metzeler ongeveer 5000km.

Ondanks alle informatie en topics op ons Forum kan ik maar niet tot een bevredigend antwoord komen.
De Alp staat kompleet naakt en uitgekleed op de bok om te kijken of er ergens een frame probleem of vering probleem zit, ook daar ben ik nog niet uitgekomen.

Ik hoop dat de experts me wat handvatten kunnen bieden om verder te zoeken.

mvg
NicoP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2011 15:46 #2 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic een nieuw zwabber topic.
Hallo Nico,

Na zo veel onverharde kilometers, kan ik het me voorstellen dat er ergens een lager in het rijwielgedeelte versleten is.

Ik zou alle lagers nalopen, i.e. wiellagers, swingarmlagers, balhoofdlager (misschien natrekken?) etc.

Beginnen bij de kwetsbaarste en steeds een lastiger lager nakijken. wellicht dat dit je helpt.

Grt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2011 16:28 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic een nieuw zwabber topic.
Eensch met meneer Bijl.

Je zult wel de Metzeler Sahara bedoelen overigens. Maar goed, kijk daarnaast ook je spakenspanning na, met name achter.

Voorts als een wiel er niet recht in zit, de vorkpoten verdraaid zijn (na vallen) of de bandenspanning uit balans, kan ook dit soort gekke effecten hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2011 16:42 #4 door NicoP
Beantwoord door NicoP in topic een nieuw zwabber topic.
de meeste opties heb ik inderdaad bekeken, wat ik alleen vreemd vind is dat het niet erg geleidelijk is gegaan, binnen een week is de boel drastisch verslechterd maar ondertussen stabiel. Vandaar dat in mijn ogen de geleidelijke slijtage van bv, banden/spanning/spaken enz niet erg voor de hand lagen.
Maar ik ga er mee aan de slag...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2011 17:29 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic een nieuw zwabber topic.
Om te elimineren moet je ook altijd die zaken toch controleren, ook al zegt de logica/ervaring dat het niet kan zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2011 21:43 #6 door NicoP
Beantwoord door NicoP in topic een nieuw zwabber topic.
morgen weer een dag hard werken bij de baas ;-)
dus alle tijd voor een grondige inspectie.

dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2011 21:53 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic een nieuw zwabber topic.
ik doe een gok... voor 10 bonus punten

kapot achterbrug of wiellager ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2011 23:00 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic een nieuw zwabber topic.
Dus 5 punten bij 't één of 't ander..?

10 punten dan, voor het wiellager. Achter!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 15:40 #9 door NicoP
Beantwoord door NicoP in topic een nieuw zwabber topic.
Nou, kleine update;

lagers allemaal dik in orde, spaken achterwiel mogen wel gespannen worden, brug en vering in orde.

Motor weer in elkaar gezet, stukje rijden en TADAAAA geen zwabber meer. Denk dat m'n achterwiel er niet recht in heeft gezeten of iets dergelijks.

bedankt voor de tips

nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden