Accuproblemen, Philips Motovision trekt teveel stroom? Dynamo defect?

23 jan 2011 12:26 #1 door Eelke
Ik heb problemen met mijn accu. Soms na een korte rit start de motor niet meer, de accu is leeg terwijl het toch een vrij nieuwe accu is. Ik heb hier op het forum gekeken, en de stappen uitgevoerd van de uitstekende how-to van Rommit:  www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5629.0

Hieronder de meetresultaten:

Honda Africat Twin RD07
Varta YTX14-BS accu
Volledig opgeladen met Optimate 4

Spanningsoverzicht:
contact uit 13,06 volt
contact aan 12,90 volt
licht aan 12,09 volt
2000 tpm 14,34 volt
5000 tpm 14,40 volt
2000 tpm + licht 12,60 volt!!
5000 tpm + licht  12,62 volt!!

Het ziet er allemaal gezond uit maar het valt mij op dat als ik het licht aandoe, de spanning zakt naar onder de 13 volt. Dit is gelijk de verklaring voor het langzaam leeglopen van mijn accu, je moet boven de 13 volt zitten om hem op te laden. 

Maar hoe kan dit? Ligt het aan mijn nieuwe koplampen, twee maal de Philips MotoVision H7? Trekken deze teveel stroom? Is mijn dynamo niet krachtig genoeg? Is de accu misschien stuk (volgens de Optimate 4 is hij prima).

Alvast bedankt voor de tips!

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 13:00 #2 door Rommit
Eelke , ik kan me niet meer herrineren of je nu wel of niet beide lampen had branden.

Maar als ze allebei branden , probeer eens 1 lamp los te koppelen.

En kijk eens wat dat met de meetwaarden doet.

Indien de philips lampen hetzelfde wattage heeft als je vorige lampen , zou dit in theorie niets uit mogen maken voor het verbruik / belasting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 13:06 - 23 jan 2011 13:37 #3 door Neet
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Je spanningsregelaar is defect. (spanning stort in bij veel belasting)
Ad Mies levert deze voor een redelijke prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 14:03 #4 door Eelke
Dank jullie. Voor mijn tocht naar Nepal moet ik toch nog een nieuwe spanningsregelaar kopen, dus ik ga even contact opnemen met Ad Mies.
Overigens zag ik ook in dit draadje de tip dat het ook lekstroom zou kunnen zijn: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...91.msg47551#msg47551 .

Ik ga dus maar eens even goed het circuit na, het valt wel op dat het optreedt als het nat weer is, maar dit kan ik nog niet met zekerheid zeggen.

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 14:18 #5 door Neet

Dank jullie. Voor mijn tocht naar Nepal moet ik toch nog een nieuwe spanningsregelaar kopen, dus ik ga even contact opnemen met Ad Mies.
Overigens zag ik ook in dit draadje de tip dat het ook lekstroom zou kunnen zijn: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...91.msg47551#msg47551 .

Ik ga dus maar eens even goed het circuit na, het valt wel op dat het optreedt als het nat weer is, maar dit kan ik nog niet met zekerheid zeggen.


Dan zou ik dat eerst checken. Het kan wel maar in jou geval denk ik dat het weinig met vocht te maken heeft.
Tenzij er ergens een te grote overgangsweerstand zit die problemen geeft als de belasting te groot wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 14:54 #6 door kees
Check dus ook de bevestiging op je accupolen en op het startrelais.

Maar gezien de waarden die je opgeeft: spanningsregeling!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 16:11 #7 door Eelke
Ik denk dat er een spanningsregelaar van Motek op komt, als ik dat zo lees is dat wel een van de betere: www.motek.de/ ... Gloeiende, weer 150 euro!

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 17:24 #8 door Rommit
En dan moet je voorstellen dat je het onderhoud nu nog zelf doet.

Hoeveel had het wel niet gekost als je hem had weggebracht naar een motorzaak ?  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 17:28 #9 door Neet

Ik denk dat er een spanningsregelaar van Motek op komt, als ik dat zo lees is dat wel een van de betere: www.motek.de/ ... Gloeiende, weer 150 euro!


Mail of bel Ad nou gewoon ff. Dan krijg je de goeie en voor een goeie prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2011 18:57 #10 door Eelke

Mail of bel Ad nou gewoon ff. Dan krijg je de goeie en voor een goeie prijs.

Jaja! PM is onderweg naar Ad!

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 21:27 #11 door Eelke
Heb er zonet (met koude vingers) een spanningsregelaar van Motek ingezet. Spanning blijft nu keurig rond de 14,5 volt met een draaiende motor, wat ik ook aan stroomtrekkers erbij aanzet, toerental maakt ook niet uit.

Moraal van het verhaal, als je spanningsregelaar kapot is, kan je spanning ook minder worden ipv meer (wat ik altijd dacht).
Bedankt voor de tips!

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 23:37 #12 door Neet
Fijn dat het weer werkt en bedankt voor de terugkoppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 09:31 #13 door Eelke

bedankt voor de terugkoppeling.


Dat stel ik zelf ook altijd op prijs als anderen dat doen. Overigens kan ik Motek.de aanraden wat betreft service, ik had het besteld, betaald en twee dagen later had ik hem in bezit via UPS. Hij is eenvoudig in te bouwen, enige waar je aan moet denken is de oude ronde stekker (die dus niet meer nodig is omdat je de spanningsregelaar rechtstreeks op de accu aansluit) goed waterdicht dichttapen en de origenele boutjes waarmee je de regelaar vastzet zijn te lang. Of een afstandhoudertje plaatsen, of kortere boutjes erin zetten. Het lijkt ook alsof m'n blok mooier loopt maar dat zal denk ik tussen de oren zitten  :))

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 10:17 #14 door V-Twin
Eelke, ik geef je het advies om in de rode draad (+) een 30A zekering te zetten. Door de aangepaste bedrading loopt e.e.a. nu niet meer via de hoofdzekering die bij je startrelais zit.

Overigens, goede keus die Motek  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden