Rijstijl of ketting te slap?

09 mrt 2009 23:23 #1 door Elie
Rijstijl of ketting te slap? werd gestart door Elie
Beste medealpfreaks,

Ik weet niet wat het juist is, maar als ik geschakeld heb gaat dit altijd gepaard met een licht schokje. Ofwel moet ik mijn ketting wat strakker zetten (raakt nog niet tegen de achtervork) ofwel rijd ik niet zoals het hoort! Ik weetn niet hoeveel een koppeling van een motor behandelen kan nml. Ik voel van mezelf veel dat ik na het schakelen eerst koppel en dan pas gas geef ipv tijdens het koppelen gas beginnen opbouwen! Ik wil graag zo zuinig en economisch mogelijk omgaan met mijn stalen buffel zodat het een beetje betaalbare hobby blijft!

Alle raad is welkom!

MVG Elie

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2009 23:47 - 10 mrt 2009 00:20 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Rijstijl of ketting te slap?
hallo,

De juiste spanning van de ketting is zeer belangrijk omdat dit  het opschakelen vloeiender laat verlopen,
zo gaat het opschakelen met een nieuwe ketting en juiste voor spanning het beste maar naarmate de km verstrijken word dit steeds moeizamer
de ruimte in de ketting zal steeds opgevuld moeten worden en van zodra je de koppeling intrekt valt de aandrijving weg en gaat de ketting van trekken naar duwen want je achterwiel heeft namelijk nog energie in zich
door  op te schakelen en gas te geven neemt de motor dit weer over
dit is echt een kwestie van het gevoel
ik persoonlijk schakel altijd tussen de 4000-5000 rpm en laat de koppeling zeer rustig opkomen om zodoende gelijktijdig het gas er weer op te zetten
zorg wel dat de koppelings hendel de juiste speling heeft

als ze zwaar gaat zou ik je adviseren eens een nieuwe kabel te monteren

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2009 00:11 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Rijstijl of ketting te slap?
Ik merk dat mijn ketting te slap staat, als hij, bij stilstand, van 1 moeilijk terug wil in neutraal. (tussengas en tegelijkertijd schakelen lost dat dan weer op).

Ketting voorspanning: in de regel zo'n 4 cm opwaarste speling in belaste toestand (dus met jou erop).

Zoiets..  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2009 01:55 - 10 mrt 2009 02:04 #4 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Rijstijl of ketting te slap?
Een ketting span je niet, die geeft je speling  :P    ;)

Pff, het oude forum staat er vol mee.. Bij een AT: Volledig uitgeveerd: 7cm speling ter hoogte van de kettinggeleider of ketting nét tegen het einde van de onderkant van de kettinggeleider kunnen duwen. Bij een Alp zal het niet veel anders zijn.

@ Elie: Gewoon blijven oefenen, de koppeling van een AT of Alp kan zat hebben en voor je het weet schakel je bijna zonder koppeling  :)
Probeer bij het schakelen zo min mogelijk de koppeling in te trekken, gewoon beetje gas terug en koppeling een beetje in en een beetje druk op het schakelpedaal en je duwt 'm vanzelf in de volgende versnelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2009 11:35 #5 door Elie
Beantwoord door Elie in topic Rijstijl of ketting te slap?
Ik schakel altijd op rond de 3500tr/min. Mijn kettingset heeft er nu 18000km opzitten. Ik reinig hem altijd alvorens in te smeren met een PTFE spray terwijl hij warm is na een rit.Ik smeer hem als ik zie dat de rollen niet meer helemaal gelijkmatis zwart zijn en er lichter gekleurde plaatsen beginnen opkomen, meestal rond de 300km.
Mijn koppelingshendel heeft de voorgeschreven speling en gaat soepel. Wel heb ik soms dat ik te voorzichtjes schakel nml bij het schakelen van 1 naar 2 dat ik nie voldoende hoog trek dat ik in N zit of in een hogere versnelling dat ik tussen 2 versnellingen zit

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2009 02:10 #6 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Rijstijl of ketting te slap?
Elie,

Het is voornamelijk uitproberen. Ik schakel heel vlot op, dat voorkomt dat de motor te veel in toeren zakt zodat ie nog toeren over heeft om de ketting zelf al strak te strekken op het moment dat de koppeling net weer aangrijpt. Op het moment dat ik de koppeling bijna los heb geef ik weer gas (veel,weinig, maakt niet veel uit) Dit geeft bij mij geen schokken, het gaat op deze manier (voor mij) heel vloeiend.

Maar zoals eerder gezegd, het is een feeling die je ervoor moet krijgen op je eigenste motortje.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2009 11:23 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Rijstijl of ketting te slap?
Mijn manier is de tenen van je schakelvoet alvast tegen je schakelpook aan te leggen daarna gas eraf en gelijktijdig koppelingshendel in, tijdens de beweging van je koppelingshendel al gaan schakelen, en koppeling in één keer laten vieren tot een punt waarop je de koppeling met veel gas nog zou laten slippen.  Meestal zakt de RPM niet al te veel onder "de volgende versnelling" (zeg 5/600 toeren later) en kan ik gelijk de koppeling volledig loslaten zonder het motorblok op z'n hol te geven.

Geleerd op een hoogtoerige brommer waarbij één keer zakken onder de 6000 RPM twee keer terugschakelen en een halvering van je snelheid betekende :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2009 12:01 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Rijstijl of ketting te slap?
Tja, zeker op de twin en in het terrein gebruik ik de koppelingshendel bijna niet meer voor het omhoog schakelen. Maar dan trek je dus wel door tot tussen de 5000 en 6000 toeren.

Het is zoals hierboven aan gegeven een kwestie van ervaring met je eigen fiets wat het beste rijdt.

Overigens vindt ik schakelen bij 3500 toeren wel heel erg laag. Denk eerder dat 4000 toeren wat dat betreft een makkelijker toerental is waarbij het net even soepeler gaat. Maar dat is dus aan jezelf om uit te zoeken wat voor jou het prettigste werkt.

Voor wat betreft de kettingspanning.... een altijd durende discussie. Voor de alp hield ik volgende stelling aan.
Als de motor op de zijstandaard staat, moet ik de ketting (onderste deel) net (en dus echt met een beetje kracht) tegen het zwarte ketting geleider ding op de achterbrug kunnen drukken.
Denk je dat je ketting op is, trek dan eens aan de achterkant van je achter tandwiel aan de ketting. Als je de ketting daar ruim van het tandwiel kunt trekken dan is de rek eruit, en moet de ketting vervangen worden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2009 15:36 #9 door trooper
Beantwoord door trooper in topic Rijstijl of ketting te slap?
ik trek meestal door tot 8000tr en schakel dan vlot (soms met , soms zonder koppeling in te trekken)
en gas los te laten, heel eventjes, dan terug de gas erop,

dus ik vermoed dat ik maar zak tot max 6000tr,

aan 3500 schakelen, ik heb niet gans de dag om te tuffen  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2009 20:29 #10 door JeLo
Beantwoord door JeLo in topic Rijstijl of ketting te slap?
Mmhh, Zelf schakel ik alleen tussen de 1 en de 2 met de koppeling en de rest zonder koppeling... gewoon lichtjes tegen het pendaaltje aanduwen en gas iets los! tenzij het glad is of dergelijken dan wil ik nog wel eens de koppeling wat vaker gebruiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 21:21 #11 door ht
Beantwoord door ht in topic Rijstijl of ketting te slap?
Hallo,

Bedoelen jullie dat je de linker greep niet hoeft te gebruiken bij het opschakelen.
Is het dan niet zoals bij een aauto dat dit slecht is voor je motor.


gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 22:28 #12 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Rijstijl of ketting te slap?

Hallo,

Bedoelen jullie dat je de linker greep niet hoeft te gebruiken bij het opschakelen.
Is het dan niet zoals bij een aauto dat dit slecht is voor je motor.


gr jos


Yep, tenminste bij ons zit de kopelings handel aan de linkerkant. Of heb jij een Engelse versie  ;D

Kan geen kwaad als hierboven beschreven, d'r zit een zogenaamde "natte koppeling" in.

Voordeel on je koppeling niet te gebruiken ?  Sneller schakelen ( minder slijtage aan platen ? )

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 23:29 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Rijstijl of ketting te slap?
Ik vind 't ronduit lomp.. En ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor de rest van je motor.

Enkel handig om te weten dat het kan, als je geen kabel meer heb.

(Wie rijdt er weg of stopt zonder koppeling te gebruiken??)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 19:56 - 26 mrt 2009 19:58 #14 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Rijstijl of ketting te slap?
Schakelen zonder koppeling hoeft zeker niet slecht te zijn voor het mechaniek en als je het goed doet is het zelfs beter voor het mechaniek doordat de aandrijving minder lastwisselingen te verwerken krijgt.

Met een auto kan je trouwens ook zonder koppeling schakelen hoewel dat wel veel moeilijker is. Oorzaak hiervan is het gewicht van de roterende motoronderdelen en aandrijflijn, de tragere gasreaktie,en de grotere stappen tussen de versnellingen.
Daarom is het ook makkelijker om zonder koppeling te schakelen met een hoogtoerige 4-cilinder met close-ratiobak (racer) dan met een zware 2-cilinder met grote stappen tussen de versnellingen (bv een chopper).

Let maar eens op wat je doet als je snel opschakeld. Als het goed is schakel je dan al bijna zonder koppeling, deze knijp je maar een fractie in terwijl je iets druk op het versnellingspedaal geeft. Het gas draai je op dat moment ook niet helemaal dicht. Door de speling in de aandrijving is er op een gegeven moment een punt waarop er heel even geen aandrijving meer is, zowel vanaf de krukas naar de het wiel als van het wiel naar de krukas. Op dat moment kan de bak dus in een volgende versnelling gezet worden.

Eigenlijk is het gewoon een kwestie van gevoel voor het mechaniek en heeft verder niets met lomp bedienen/rijden te maken. Je maakt gewoon handig gebruik van de snelle gasreaktie van een motorfietsblok en de massatraagheid van de draaiende motoronderdelen.

Bij wegrijden of stoppen is het een ander verhaal, zo ook bij het opschakelen door de "vrij" heen (van 1 naar 2) hoewel dat op een sportmotor ook prima gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 11:11 #15 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Rijstijl of ketting te slap?
Ik wist dit allemaal niet. Bij ieder schakelmoment gebruikte ik altijd de koppeling. Wel met de wetenschap, dat als je snel opschakelt, je de koppeling inderdaad maar een fractie hoef in te knijpen.(Zoals Erik vertelt). Gisteren en vanmorgen: van 1 naar 2 en bij terugschakelen koppeling gebruikt, maar bij opschakelen zonder. Ik moet nog even "wennen", maar het voelt goed.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 11:35 #16 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Rijstijl of ketting te slap?

Ik wist dit allemaal niet. Bij ieder schakelmoment gebruikte ik altijd de koppeling. Wel met de wetenschap, dat als je snel opschakelt, je de koppeling inderdaad maar een fractie hoef in te knijpen.(Zoals Erik vertelt). Gisteren en vanmorgen: van 1 naar 2 en bij terugschakelen koppeling gebruikt, maar bij opschakelen zonder. Ik moet nog even "wennen", maar het voelt goed.


't is KUNNEN en geen MOETEN  deze wetenschap :)

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 12:30 #17 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Rijstijl of ketting te slap?
Inderdaad. Je hebt gelijk Niko. Het is geen moeten. Ik ben blij dat ik weet het kan en het kan toepassen.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 13:13 #18 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Rijstijl of ketting te slap?
Bij terugschakelen zou ik sowieso de koppeling maar gebruiken, is toch wel de beste manier  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2009 23:18 #19 door Richie
Beantwoord door Richie in topic Rijstijl of ketting te slap?
Zeer leuk om te weten en te proberen!
Ik krijg het echter niet voor elkaar zonder een klein schokje en kies daarom toch voor een ietsiepietsie koppeling, iets wat er bij het lessen zo hard is in geramd dat dat toch vanzelf gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden