DHZ kettingsmeersysteem

24 jan 2011 00:00 #1 door michelbijl
DHZ kettingsmeersysteem werd gestart door michelbijl
Naar aanleiding van een eerder topic hier mijn versie van een dhz kettingsmeersysteem.

Maken en gebruiken op eigen risico.
Ik trof dit op het NL motorforum aan, de bedenker gaf het vrij voor verder gebruik en verbetering.
Bijgevoegde foto's zijn van onze KTM, het systeem zit inmiddels ook op onze Twin.

Benodigdheden:
-  Aluminium flesje
-  oliebestendige slang
-  pompje (GEEN ZEEPPOMPJE)
-  Tie raps
-  Stevig ijzerdraad
-  Opzuignaald



Met een boortje de spraynippel van het pompje uitboren


Slang over de uitgeboorde nippel werken, de slang verwarmen met heet water werkt goed


Slang op lengte maken en de opzuignaald in de slang proppen Ook hier geldt dat een verwarmde slang makkelijk over de naald gaat. Let op! De naald is scherp!!


Met ijzerdraad een beugeltje buigen om de slang te dragen en het uiteinde bij het achtertandwiel te brengen (sorry, geen foto)

Plekje voor de fles met pompje zoeken (op de Twin zit het flesje aan de binnenzijde van de linker valbeugel


Opzuignaald vrijwel tegen het achtertandwiel buigen


Olie doorpompen en klaar ben je!

Wanneer de ketting warm is, even langzaam rijden, een paar keer pompen en nog even doorrijden. De olie verspreidt zich keurig over de ketting en smeert de boel.

Op het motor forum wordt kettingzaagolie aanbevolen omdat dit lekker kleverig is, bij ons zit er nog even gewone motorolie in het systeem maar het boeltje werkt prima.

Er lekt geen olie uit het systeem als de motor stilstaat, en de kostprijs...

voor 2 smeersystemen ongeveer € 10,00 per stuk.

Voor hen die het leuk vinden, have fun!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2011 17:55 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic DHZ kettingsmeersysteem
Kijk, voor zo'n prijsvriendelijk DHZ systeem kun je het nog eens wagen...
Houd ons AUB op de hoogte hoe het op termijn gaat bevallen.

Blijf echter gewoon het busje Motul Chain Lube offroad gebruiken. 35.000 km zonder naspannen, tussentijds ketting schoonmaken en met slechts één spuitbus. En de olie blijft waar het hoort: Op de ketting en niet over de gehele achterzijde van de motor uitgesmeerd...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2011 18:29 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic DHZ kettingsmeersysteem
Goeije tip Michel  :D Zou je misschien iets grotere foto's kunnen plaatsen? De plaatjes zijn nu wel errug klein op m'n '10 schermpje  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2011 13:26 #4 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic DHZ kettingsmeersysteem
Ha leuke uitdaging...

Ik heb binnen:
- 2 meter Begra waterslang 3x5 (Brezan € 1,98)
- 1 plantspuitkop (Kruitvat: € 0,55)
- opzuignaald 0,8 mm (locale apotheek, € 0,15)

Nog op het lijstje:
- Krimpkous 9,4mm x 4,8mm (Brezan, was net uitverkocht)
- Bottlekit / Alufles 60ml (Xenos art. 602.078, lokale Xenos: "dit product is van 2 seizoenen geleden, komt niet meer".

Maar eens aan het knutselen en een alternatief voor de bottlekit zien te vinden.

Mijn idee is om een stuk stevig ijzerdraad samen met de slang tot één geheel te krimpen met krimpkous, zodat dat mooi weggewerkt zit.

Wordt vervolgd......

P.S. mag dit topic naar "Techniek algemeen"? M'n TA heeft ook een ketting...

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2011 14:00 #5 door mototinus
Beantwoord door mototinus in topic DHZ kettingsmeersysteem
Heb dat setje destijds via MF gevonden, opgebouwd en het zit nu al een half jaar op mijn Twin en op de Alp van m'n vriendin. Gewone (oude) motorolie erin en werkt prima.

Ik heb overigens geen naald gebruikt omdat je bij het loshalen van je wiel daar lelijk aan kan prikken, maar gebruik gemaakt van een dun hol hard kunststof staafje (10x woordwaarde Scrabble) die ik in de slang zelf heb geplakt.

En ik heb een gaatje in de kettingbeschermer gemaakt waardoor het staafje precies t.h.v. het tandwiel boven de ketting uitkomt. Dus geen bevestigingsklem nodig.

Als ik ff wat tijd heb zal ik wel wat foto's maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2011 14:02 #6 door mototinus
Beantwoord door mototinus in topic DHZ kettingsmeersysteem
Het loont de moeite om wat Xenos vestigingen af te gaan, soms heb je geluk en hebben ze nog flesjes liggen (meestal bij 'campingspullen')

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2011 18:33 #7 door crejo
Beantwoord door crejo in topic DHZ kettingsmeersysteem
Kan nog gemakkelijker, met een electrisch ventiel op het licht aangesloten.
Loopt de motor met licht aan dan staat het ventiel open en wordt de ketting gesmeerd.
Heb er ook nog een kraantje tussen gezet dan kan men de hoeveelheid regelen.
Zoek hier eens op met google  ketten öler eigenbau  tis wel duits.
Heb zelf zoiets gemaakt met brandstof ventiel van een auto.
Succes

Niks zo fijn als met een AT onderweg te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2011 19:46 #8 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic DHZ kettingsmeersysteem
Hoi,

Het kan natuurlijk altijd mooier, automatischer en technischer...

Dit systeem, wat ik ook niet zelf heb bedacht is zó low tech dat er weinig aan stuk kan gaan. Gebeurt dat toch, dan zijn de reparatiekosten lekker laag. Ik was er erg van gecharmeerd op het MF, in de praktijk is het goed te maken.

Flesjes bij wellnessbasics.nl besteld, pompjes bij het Kruitvat (Nivea hair repair) niet ieder peompje is even geschikt, de Nivea pompjes passen goed op de alu flesjes, dat scheelt veel werk! en de naalden bij de apotheek gehaald, krijg je als je uitlegt waarvoor gewoon mee.

slangetje via de Brezan en tie raps en ijzerdraad van de Gamma.

kosten zoals gezegd, te verwaarlozen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2011 13:47 #9 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic DHZ kettingsmeersysteem
Ook bij mij heeft dit project stil gelegen, aangezien de Xenos maar geen aluflesjes had. Nu kreeg ik dit bericht:

Van: Klantenservice <klantenservice@xenos.nl>
Datum: 28 maart 2011
Onderwerp: RE: Alufles 60ml (Xenos art. 602.078)

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw interesse. Dit artikel zal onder art.nr. 602.074 (s/3 € 3.99) over circa twee weken weer in de winkels liggen.

Met vriendelijke groeten, Xenos Klantenservice


Voor 1,80 per stuk nu toch maar bij wellnesbasics deze flesjes (100 ml) gekocht:

(Bedankt voor de tip Michel)

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2011 14:41 #10 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic DHZ kettingsmeersysteem
Hallo,

Ons smeersysteem werkt nog altijd naar behoren.

Have fun ermee!!

Grtzz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2011 13:12 #11 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic DHZ kettingsmeersysteem
Zo, zonnetje schijnt, m'n 'transoiler' gemonteerd:



2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 20:06 #12 door wimj
Beantwoord door wimj in topic DHZ kettingsmeersysteem

Zo, zonnetje schijnt, m'n 'transoiler' gemonteerd:


Je ketting had het nodig!!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2011 22:44 #13 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic DHZ kettingsmeersysteem
:)

Die ketting zit er vers op. 2 weken geleden Sprundel aangedaan. Ad heeft me deze "gouden ketting" gegeven. Dus niet bruin van de roest.

De 'transoiler' werkt trouwens fantastisch, heb 'm vandaag echt kunnen testen. Bij het wegrijden een keer gepompt en na 60 km vlak voor aankomst een keertje en het resultaat is een mooi gelijkmatig gesmeerde ketting, zonder knoeiboel.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 19:34 #14 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic DHZ kettingsmeersysteem
Mijn laatste verandering....

Om de naald van het smeersysteem beter op zijn plek te houden, heb ik een suk ijzerdraad van plm 40 cm in de olieleiding geschoven. het uiteinde van het ijzerdraad heb ik omgebogen en afgeknipt zodat dit de opening van de naald niet kan verstoppen. Ik kan nu wel de naald precies mooi tegen het tandwiel buigen en heb een stuk minder tie raps nodig om de boel op z'n plek te houden.  net klaar en het werkt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 08:36 #15 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic DHZ kettingsmeersysteem
Ha Michel,

Ik heb dit opgelost met een stuk (20cm) krimpkous, waar ik zowel de olieleiding als het stevig stuk ijzerdraad in heb gekrompen (tot en met de naaldkop). Je kunt op de laatste 2 foto's het laatste stukje nog zien.

Ik heb zo de boel met 3 kabelbinders vast zitten.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 09:17 #16 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic DHZ kettingsmeersysteem
Krimpkous...

Nog slimmer! Ik ken het wel, maar maak er vrijwel nooit gebruik van. Komt vanwege dat het uit de electronicawereld komt. Dat is voor mij een onontgonnen terrein.

Van stroom weet ik vrijwel niets. Ik kom niet verder dan een telefoon opladen ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden