artikel over het inrijden van een nieuwe motor

07 feb 2011 09:23 #1 door michelbijl
artikel over het inrijden van een nieuwe motor werd gestart door michelbijl
Ik kwam dit tegen op een ander motor forum,

Leuk discussiestuk...

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Grtzz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 09:39 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Deze mag wel in techniek algemeen.

Volgens mij gaan motoren in de fabriek vanaf de lopende band meteen al op een testbank en worden ze flink open getrokken...

Bij 3 minuten ongeveer.

Bij 3:50.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 10:44 #3 door Huib
Beantwoord door Huib in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Hier is al eerder een discussie over geweest. Naar mijn wetenschap slijten de onderdelen beter op elkaar in bij vol vermogen. Belangrijk is de olie wissel snel daarna (altijd bij nieuwe motoren) daar zitten veel metaaldelen in.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 13:08 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Huib,

artikel gelezen?  ;D

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 13:24 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Heb altijd de tip gekregen om bij het 'inrijden' (niet alleen bij nieuw, maar ook b.v als een motorblok gereviseerd is) vlot in toeren door te trekken tot ongeveer (max) halverwege het rode gebied. En vooral veel en overvloedig blijven schakelen.

Dit gedurende de eerste 1.500 / 2.500 km volhouden en dan een olie + oliefilterwissel.

Idd worden nieuwe auto's en motoren af fabriek al onder vollast getest.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 14:13 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
het verhaal van belasten ken ik uit de amateur-racerij, met dezelfde reden: druk op de veren.
Wel zegt men daar: niet vol in de toeren, maar volgas tot max 2/3 van het maximale toerental en niet te lang achter elkaar hoog in de toeren (dus veel schakelen)
Dit i.v.m. warmteontwikkeling bij de veren; op zich logisch.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 14:54 #7 door Huib
Beantwoord door Huib in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor

Huib,

artikel gelezen?  ;D


Eeeh..... nee....  :-X .....excuus Daan. Ik zal em zo lezen.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 16:57 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
:-\

ik ruik weer een eindeloze discussie

in alle gevallen gelden de richtlijnen van de fabrikant totdat het tegendeel bewezen kan worden..

en ik weet zeker dat geen enkele fabrikant deze manier van break in onder steunt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 17:34 #9 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Ad, er is niets mis met deze manier van inrijden...

Heb ze jarenlang op 2takten toegepast en NOOIT een vastloper (het struikelblok bij 2taktjes) gehad.

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 18:40 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Misschien heb jij wel Heel veel geluk gehad?

Wat Ad zegt, ik denk gele hesjes, olie en banden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 18:54 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Tsjaaa....


Ik lees net dat ik, met de nieuwe zuiger, big-end en krukaslagers van mn XR, na 10 uur moet olie/filterwisselen. De eerste 100 (!) uur mag ik maar 1/3 gas gebruiken. Geen lange stukken zelfde toerental en veel schakelen etc. Daarna mag ik tot de 150(!) uur maar op korte stukken gassen tussen het 1/3 gas-verhaal door....

150 uur?? Ik moet snelweg mijden, dus dat is.. 150 X gemiddelde van 30km/u.........?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2011 20:52 #12 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Mijn eerste XL700 (2008) rustig ingereden. Weinig / rustig gas geven, veel schakelen, en na de 1000 km beurt langazamerhand hogere toerentallen gaan rijden denk tot voorbij de 5000km. Resltaat: verbuik lag (met 2 personen + Topkoffer) 1:23

Mijn 2de XL700 (2009) helaas niet hetzelfde gedaan. Resultaat...1:18 (alleen, geen topkoffer)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 12:05 #13 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor

Misschien heb jij wel Heel veel geluk gehad?


Een 2takt werkt gewoonweg anders, zal eerder daarmee te maken hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 22:15 #14 door Huib
Beantwoord door Huib in topic artikel over het inrijden van een nieuwe motor
Sja.... stoere verhalen. De motoren van tegenwoordig zijn met zulke kleine toleranties gebouwd. De QC op onderdelen is streng. Inrijden is voor nieuwe zuigers en cilinders op je opgevoerde brommer etc. Voor nieuwe motoren is het iets uit het verleden.... Teminste dat heb ik gehoord dus blijft het een mening  :angel:

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden