Is dit produkt een alternatief voor slechte spanningsregelaars?

14 feb 2011 11:00 #1 door wouterrrrr
Hallo,

Zoekend naar een 12V metertje voor in de cockpit van mij transalp kwam ik dit dingetje tegen:

shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en-pechhul...nderhoud/852010.html

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand hier iets algemeen nuttigs over zeggen?
Zo vraag ik mij af of dit ding er voor zorgt dat een defecte spanningsregelaar (met te veel spanning) niet meer vervangen hoeft te worden. Zo heb ik mijn regelaar laatst vervangen omdat deze tot 15V kwam. Krijg nu de gedachte dat dat met dit ding wellicht niet had gehoeven.

Ben benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.

Groeten Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2011 11:39 - 14 feb 2011 19:42 #2 door Waffie
hallo,

je hebt oorzaak en gevolg

als je een voltmeter gaat gebruiken heb je inderdaad altijd inzicht wat je boord spanning is.

maw je ziet wanneer deze te laag of te hoog is.
de schakeling die je noemt beschermt tegen piek spanningen en in de naam zit direkt ook het gevaar

ik vrees dat deze onvoldoende beschermimg biedt mocht de regelaar stuk gaan

14 feb 2011 14:09 #3 door daandus
ik kan moeilijk oordelen over dit artikel, MAAR in apparatuur welke is uitgerust met piekspanningsbeveiligingen is het euvel vaak wel dat dit maar 1 maal werkt; het 'ding' sneuvelt bij een flinke piekspanning en kan daarna ook niet meer beveiligen. De spanningsregelaar klimt omhoog in voltage, en blijft hoog.

... was ooit lid ...

14 feb 2011 18:49 #4 door Erzberg
Ik heb op mijn Twin een LED spanningsmetertje van Jorg Hau.
Klein, en proper afgewerkt. Geeft snel een indicatie bij over- en onderspanning.

zie hier --> http://jhau.maliwi.de/misc/fs.de.html#vm

Jorg spreekt Duits, Frans en Engels.

Erzberg

15 feb 2011 00:08 #5 door Neet

Hallo,

Zoekend naar een 12V metertje voor in de cockpit van mij transalp kwam ik dit dingetje tegen:

shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en-pechhul...nderhoud/852010.html

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand hier iets algemeen nuttigs over zeggen?
Zo vraag ik mij af of dit ding er voor zorgt dat een defecte spanningsregelaar (met te veel spanning) niet meer vervangen hoeft te worden. Zo heb ik mijn regelaar laatst vervangen omdat deze tot 15V kwam. Krijg nu de gedachte dat dat met dit ding wellicht niet had gehoeven.

Ben benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.

Groeten Wouter

Dit ding is absoluut niet bedoeld voor een defecte spanningsregelaar. Hij vlakt alleen piekspanning (kjes!!) af.
Dat zijn van zeer korte duur (m.sec.) bijna niet meetbare (soms best wel flinke) piekjes. Heeft je motor geen last van.
Led's houden overigens niet van die vervelende piekjes maar die kan je bij de led zelf vlakken en meestal is dit al geregeld.
Mogelijk kan dit apparaatje een oplossing voor de leds zijn.

Een boord-spanningsmeter is leuk en kan zeer effectief zijn. 

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden