Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.

01 mrt 2011 23:28 #1 door Hotel 317
Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers. werd gestart door Hotel 317
Luitjes,

Het valt mij op dat er in een aluminium koffer van honderden euro's (plus een rek) vaak een stickertje staat met daarop een maximale toegestane belading van c.a. 5 tot 10 kilo. De absolute top is toch wel de Trax kofferset (3kg/koffer) die je bij een Suzuki Vstrom kunt kopen. Eenmaal voorzien van deze dikke driedelige kofferset kun je wel 9 kilo baggage meenemen, da's niet eens een normale jerrycan benzine!

Waarom staan er van die absurd lage maximale gewichten op? De keren dat je een dermate grote reis gaat ondernemen als wat ze in hun promotiefolders tegenkomt heb je bij voorbaat al 1 koffer volgestouwd met binnenbanden, rem/schakelhendels, voetsteunen/poken/motorolie, EHBO-kit, kettingvet, jerrycan benzine en zowaar een brandstofpomp als je de gelukkige bezitter van een twin bent! Die fabrikanten moeten dit toch ook inzien?

Houden ze het gewicht laag vanwege de kans op scheuren? of instabiliteit? want die fabrikanten staan blijkbaar zo achter hun dure product dat je beter op reis kunt gaan met een 80-liter reistas vastgesnoerd aan je zadel...



/\ max. 9 kilo....? ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 23:46 #2 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
Hey Dennis,

Zal wel gewoon wezen om zich in te dekken bij mogelijke schade... Is het trouwens op de drie koffers van toepassing, of enkel op de topkoffer? Een topkofferdrager of een rekje op de meeste motoren mag meestal maar beladen worden met 5 tot 9 kg...

Verder heeft het denk ik ook te maken met het kofferrek en de scharniersluiting tussen rek en koffer.

Het is inderdaad wel erg weinig, hoeveel mag je bij hepco/becker laden? Weet je dat toevallig?

Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 00:00 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
geld alleen voor de topkoffer,

de stabiliteit is een groottte factor
en als deze optreedt wordt deze  beweging voorgezet met steeds toenemende amplitude

om mogelijke claims uit te sluiten legt de fabrikant de lat laag
de volgende stap is het niet toestaan van enige aanbouw

zo zijn er gevallen geweest dat subframes stuk gingen (hayabusa, bmw gs 1200) door belading

ook neemt de belastbaarheid van banden af naarmate de snelheid toeneemt
maar kijken echte globe trotters hiernaar

niet lullen maar rijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 00:41 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
Oh.. ik dacht dat ze gewoon voor de show waren..  :))

(want je gaat toch gewoon met een vliegtuig op reis?)

:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 08:06 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.

Oh.. ik dacht dat ze gewoon voor de show waren..  :))

(want je gaat toch gewoon met een vliegtuig op reis?)

:P


Een vliegtuig is inderdaad wel de beste manier om veel van de wereld te zien, ik snap nu waarom honda geen Africa Twin meer maakt: dit wordt de nieuwe africa twin! ;D. Hopelijk komt hij ook in milkakleuren, en groen/bruin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 11:42 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
wij laden 35 kg per motor, ongeveer, met 2 Touratechkoffers en wat bagagerollen erop. Geen enkel probleem met stabiliteit!

Ooit op pad geweest met 55kg bagage en Mirjam achterop (jaja, eerste motorweekendje!!) en dat reed wel wat maf...

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 18:57 #7 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
60kg verdeeld over 2 koffers, bagagerol en één tanktas.
Goed mee te rijden, ook "off"road, oppakken na neerleggen :-[ was vaak alleen mogenlijk na verwijderen van de bagagerol.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2011 22:06 #8 door Big E
Beantwoord door Big E in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
en het is niet alleen de maximale belading, maar ook de maximum snelheid  >:(
Bij mijn vorige brommer, Vstrom 1000 met originele 3-delige set, advies maximum snelheid 120!!! Maar ongeacht de belading, werd de brommer, afhankelijk van wind en windrichting, vaak bij 130+ erg onstabiel achterin  :( Nu met de AT, originele honda Topkoffer , maximale last 5 kg, en maximum speed 130. da's weer een meevaller  ;) maar ik moet het allemaal nog ff uittesten !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2011 18:35 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
Wij rijden door Duitsland gewoon volgas met volle bepakking, dan stopt het bij pakweg 160/170 kmph.... maar nooit problemen met stabiliteit. Wel hyperpro voor en achter.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2011 19:18 #10 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
Om met zo'n belading te rijden is aanpassing van de standaardvering een noodzaak.
Ik had WP progressief voor en achter een WP volledig instelbaar.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2011 22:59 #11 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
Heb geen koffers, vanmiddag 2 jutezakken met rood koper achterop gebonden, 1 tegen de topkoffer de andere er bovenop, gezamelijk 92 kilo., wat koffers waar maar 3 kilo in gaan....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2011 01:49 #12 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
Als ik het goed begrijp neemt de fabrikant een dermate ruime tolerantie zodat ook bagger ontworpen frames geen probleem moeten kunnen opleveren.

Ben er wel blij mee, dat het aan de laars lappen van die stickers niet nadelig is voor bijv. de lasverbindingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2011 12:15 #13 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.

Als ik het goed begrijp neemt de fabrikant een dermate ruime tolerantie zodat ook bagger ontworpen frames geen probleem moeten kunnen opleveren.

Ben er wel blij mee, dat het aan de laars lappen van die stickers niet nadelig is voor bijv. de lasverbindingen.

Uhhh, de lasverbindingen van een standaard kofferrek kunnen deze belasting, zeker bij onverharde wegen, NIET aan.
Versteviging van het kofferrek is dan ook nodig.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 10:36 #14 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Absurde beladingsgrenzen van zijkoffers.
Ha Stan,
hoe gaat het met je herstel?

Heb je al een nieuwe motor?

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden