Motor aanhanger.

05 mrt 2011 22:24 #1 door Neet
Motor aanhanger. werd gestart door Neet
Ik ben op zoek naar een compacte betaalbare aanhanger waar een Twin op kan.
Nu kom ik veel ontwerpen tegen op bijvoorbeeld marktplaats. Veel aanhangers zijn zelfbouw modellen.

Ik heb een beetje het gevoel dat als ik de motor op de kar rij en een kleine inschattingsfout maak dat de
hele boel omdondert al dan niet met mij er onder. Zo'n fout maak je maar 1 keer he....

Heeft iemand ervaring met dergelijke aanhangers en waar moet ik op letten om alleen en zonder problemen
mijn Twin of een andere motor (Alp) op te rollen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 22:38 #2 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Motor aanhanger.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe frequent jij de motor wilt vervoeren en weet ik niet of jij ook een gewone open aanhanger hebt... Een vriend van mij heeft voor zijn gewone open aanhanger een bijzonder eenvoudige en effectieve constructie gemaakt om 2 motoren te vervoeren. Zijn vrouw en hij nemen de motoren altijd mee op vakantie naar Frankrijk.

Twee metalen u-profielen als geleiders voor de wielen, die ieder met twee bouten (platte kop) door de bodem van de aanhanger worden vastgezet (4 kleine gaatjes). Motor(en) erin, spanbandjes en klaar.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 10:06 - 06 mrt 2011 10:24 #3 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Motor aanhanger.
Waarom geen combinatie van beiden?
Het voordeel van een aanhanger zoals die van mij, is dat je bij het oprijden van jouw motor mee kunt lopen naast de motor.
Hierdoor heb je veel meer controle.
Ik doe het in mijn eentje, motor in de eerste versnelling en als je motor op de plek staat meteen de zijstandaard uitklappen en hij staat!

een aanhanger zonder bodemplaat heb ik nooit gebruikt, maar ik kan me indenken dat dat lastiger is. Je staat verder van je motor af met oprollen, en je moet iemand de motor laten vasthouden als je de sjorbanden aanhaakt. In aanschaf zullen ze wel goedkoper zijn denk ik.

Ik heb deze aanhanger gekocht bij een grote aanhangerzaak in volgens mij putten ofzo. deze verhuurt de aanhangers 2 jaar lang, en daarna gaan ze in de verkoop.


Ik weet niet waar je woont, maar deze kun je ook als tcn lid lenen natuurlijk.
http://img688.imageshack.us/i/mt1o.jpg/

http://img607.imageshack.us/i/dscn0013p.jpg/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 10:32 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Motor aanhanger.

Waarom geen combinatie van beiden?


Dit lijkt er inderdaad erg op. Alleen heeft hij een 'gewone' betonplex aanhanger met hogere schotten. Na de vakantie haalt hij de profielen eruit en vervoert hij er zijn tuinafval, haardhout, etc in.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 10:41 #5 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Motor aanhanger.


Werkwijze voor het in je ééntje op de kar zetten van je twin/alp.

Motor in de 1ste versnelling. beetje gas en spelen met koppeling. Motor is boven.

Motor op jiffy, daardoor staat deze al mooi shuin naar één kant.

Nu sjorbanden losjes aan leggen over de onderste kroonplaat.

Eerst de linker sjorband naar de linker voorhoek vd kar bevestigen. Deze op lichte spanning vastzetten zodat de motor niet omvalt.

Daarna de rechter band. Door deze nu vast te sjorren, zul je zien dat de motor zich opricht. En tegelijk de voorvering wordt ingedrukt. Op deze manier hoef je eigenlijk de linkse band niet meer te spannen, hooguit een kleine nastelling om de motor exact recht te zetten. Klap de jiffy in tijdens het sjorren, anders kan deze door de bodemplaat drukken.

Hierna de achterkant nog even vastzetten tegen het heen en weer springen. Let erop dat dit niet te strak komt te staan, het subframe is niet zo heel erg sterk. De motor hangt in principe aan de voorste 2 banden.

Als je het helemaal goed wilt doen, dan nog even een bandje om de velg van je achterwiel en een punt achter op je aanhanger.Dit voorkomt dat de motor steeds heen en weer staat te wiebelen, en in geval van noodstop blijft de achterruit van je auto heel ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 10:44 #6 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Motor aanhanger.

Let wel op met te hoge schotten, hierdoor kunnen de steppies en valbeugels misschien niet over de rand.
Hierdoor wordt de kar relatief smaller, zodat er misschien geen 2 motoren opkunnen.

Bij lage schotten kun je de motoren verder uitelkaar  zetten zodat je ook geen gedoe hebt met de handkappen en spiegels die tegen elkaar komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 12:41 #7 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic Motor aanhanger.
en let op met je remleidingen thv je kroonplaat

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 16:19 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motor aanhanger.
Mooie tips. Bedankt allen. Ik zal er rekening mee houden.

Ik hoop op een zeer compact model die ik in de schuur kan zetten. Er bestaan hele leuke maar zijn wat aan de prijzige kant.
Anders wordt het een zo klein mogelijk model voor in de stalling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 18:54 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motor aanhanger.
Errug mooi aanhangertje René  8)
Welk merk is dit, als ik vragen mag?

Bedankt en grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 19:10 #10 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic Motor aanhanger.
wat dacht je van een oude vouwwagen, koop je onder de 150 euro, kaal slopen en je hebt een prima basis voor een motoraanhanger, ff nieuwe bedrading en lampjes  etc en je bent voor max 250 wel klaar. en is compact

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 19:42 #11 door beegie
Beantwoord door beegie in topic Motor aanhanger.
Heb mijn bestaande aanhanger aangepast. de bodem eruit gehaald en in het midden een u balk 160 in gelast daarna een nieuwe bodem zagen.
De voorkant heb ik een opening in gemaakt, zodat de voorwiel en de remschuif hier doorheen past, omdat de bak maar 2 meter lang is.
En in de achterbalk waar de lampen in zitten heb ik een oprijplaat voor gemaakt die er goed stevig in past.
vervolgens rij ik hem er zo achterop.
Zo kan ik hem als gewoon aanhanger en voor de motor gebruiken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 20:17 #12 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Motor aanhanger.
Of gewoon zo ,



Staat trouwens te koop voor 1500€.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 21:36 #13 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Motor aanhanger.
@headless: merk is powertrailer. Die van mij heeft een bakmaat van 220x150. Ze zijn er ook kleiner maar dan wordt 2 naast elkaar wel moeilijk.

Zoals ik al zei was dit een ex huurtrailer. Gekocht voor 500 euro.
later nog wel een reservewiel a 100 euro bij gekocht.
Dit is een niet erg gangbare maat, vlgs mij amerikaans, dus voor de vakanties toch wel fijn als je die bij je hebt.

De kleine wielen zijn mij door velen afgeraden, maar ik ben er zeer tevreden mee. Nog nooit warmlopers gehad.

Wegligging is uitstekend, geen geslinger en gestuiter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 22:05 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motor aanhanger.
Thanks  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 18:52 #15 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motor aanhanger.
Dit lijkt me wel wat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 20:11 #16 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Motor aanhanger.

Bestllen op
motorcycletrailershop.com/osc/product_in...h=26&products_id=177

+$200 shipping!

Hmm.. zou het in de handbagage van onze Toercommissaris passen?


Enne, vergeet de invoerrechten en de btw ook niet he!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 20:15 #17 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Motor aanhanger.


Zijn dit soort trailers toegestaan of moeten ze nog langs de RDW??


Van de rdw site geplukt.

Kenteken- en (type)keuringsplicht aanhangwagen 
Een aanhangwagen is een voertuig dat is bestemd om aan een motorrijtuig te koppelen. Caravans en opleggers zijn dus ook aanhangwagens. Een kenteken is alleen verplicht voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg.
Aanhangwagens lichter dan 750 kg moeten vanaf 1 mei 2009 alleen zijn (type)goedgekeurd voor de toelating tot het verkeer op de weg. Ook de zogenaamde zelfbouwaanhangwagens moeten aan deze voorwaarde voldoen, ook al zijn ze niet kentekenplichtig.
Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg zijn APK-plichtig.

Ook wordt er vermeld dat alle onderdelen een EG keurmerk moeten hebben. Koppeling, verlichting enz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 22:28 #18 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motor aanhanger.

Aanhangwagens lichter dan 750 kg moeten vanaf 1 mei 2009 alleen zijn (type)goedgekeurd voor de toelating tot het verkeer op de weg. Ook de zogenaamde zelfbouwaanhangwagens moeten aan deze voorwaarde voldoen, ook al zijn ze niet kentekenplichtig.


Oeps, dat is nieuw voor mij. Had bijna zo'n zelfbouwer gekocht....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 00:11 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Motor aanhanger.

Oeps, dat is nieuw voor mij. Had bijna zo'n zelfbouwer gekocht....


Kan, zolang dat merk/type door RDW type-goedgekeurd is.

(volgens mij zijn al die zelfgemaakte bakjes die in NL rondrijden echt niet gekeurd bij RDW hoor..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden