kabeltjes aan het stuur los getrokken

09 mrt 2011 17:08 #1 door Henk Daniels
kabeltjes aan het stuur los getrokken werd gestart door Henk Daniels
Hallo Transalpers,

Deze week viel me op dat de knipperlichten wat later reageerden. Dit euvel had ik in oktober ook en heb dit verholpen door de schakelaar open te draaien en de contactpunten van de schakelaar te reinigen. Helaas heeft dit maar enkele maanden geholpen en heb ik vandaag hetzelfde nog eens gedaan. Maar .. nadat ik de schakelaar weer vastgezet had haperde her rechter knipperlicht, je hoort een snel tikkend geluid en het knipperlicht werkt niet. Na opening van de schakelaar zag ik dat er aan de zijkant een kort kabeltje (+/- 10 cm) aan bungelde dat er de eerste keer niet was. Volgens mij heb ik de aansluiting van de remlichten losgetrokken.
In het korte kabeltje zitten twee elektriciteitskabel met een verschillende kleurcode, eentje is groen en ander groen met een rode streep. Nu weet ik niet op welke plek de kabeltjes aangesloten moeten worden. Op de bijgesloten foto, je kunt erop klikken om ze te vergroten, zie je de plek waar ze weer ingestoken kunnen worden. Welk van de kabeltjes moet nu het meest naar voren, het dichtst bij de koplamp om het zo te omschrijven waar op de foto de rode pijl naar wijst, worden aangesloten? Het kabeltje met de rood/groene streep of het groene kabeltje?

Alvast bedankt voor de tips!

Henk Daniels

Bijlage:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2011 18:09 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
Beste Henk, je hebt een startbeveiliging van het koppelingshendel losgetrokken.
Groen is bij Honda altijd massa. Groen met rood is volgens mij geschakelde massa.

De draden kan je zonder problemen onderling omdraaien.
Schuif ze er op en test vervolgens de werking van de schakelaar.
Zet je TA in z'n 1 en blijf van de koppeling af. Probeer de motor te starten. Als het goed is lukt dit niet.
Als de schakelaar goed aangesloten is kan je de motor na inknijpen van de koppeling de motor wel starten.
Lukt dit niet dan zou je draden eens kunnen omwisselen en nogmaals testen.

Lukt het daarna nog niet dan is er wat anders aan de hand. Er zitten namelijk verschillende beveiligingen op de motor.
Zorg dat je tijdens het testen de zijstandaard hebt ingeklapt. Heb je een middenbok, zet de motor dan daarop met het achterwiel los van de grond om evt ongelukken te voorkomen. Kan hiervandaan niet zien hoe handig en hoeveel ervaring je hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2011 18:25 #3 door Henk Daniels
Beantwoord door Henk Daniels in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
Hallo V-Twin,

Stap voor stap jou aanwijzingen gevolgd en alles werkt zoals je het hebt beschreven. Mijn conclusie is dat de kabeltjes weer goed zijn aangesloten en ik weer met een goed gevoel de weg op kan.

Bedankt voor de tips! En wie weet tot een volgend topic als ik weer iets tegenkom. Ben niet technisch onderlegd maar vind het wel leuk om eenvoudige klusjes zelf te doen.

Groeten Henk Daniels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2011 18:45 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
De laatste tijd lees ik steeds vaker over falende knipperlicht-schakelaars en ja, ook de mijne doen het niet. Voor de winter zat er nogal een vertraging in het reageren van de knippers en nu doen ze niets meer. Voor de winter was het waarschijnlijk een kwestie van vocht en ik ben bang dat het nu corrosie is geworden (?!).

Voor de rit van zondag zal ik de schakelaar ook eens losschroeven.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2011 19:19 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
Nee, het vet is verhard door ouderdom en geeft slecht contact. De lage temperatuur werkt dat nog eens extra in de hand. WD 40 helpt. Open- en schoonmaken en opnieuw vetten is beter.

@Danny: ja. De jiffyschakelaar werkt precies andersom. Als je die stekker lostrekt heb je daar ook geen last meer van. Kan je met de killswitch aan je stuur ook doen. En met je vrijstandschakelaar. Heb je ze alle 4 te pakken! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2011 14:56 #6 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
Maarre Danny, het dien Thomos een beetje de winter doorgebracht ?

Die van mij heeft zich terugbetaald in de Km. vergoeding, word tijd dat het groene monster maar weer eens uit de stalling word gehaald, niks dan lof over het Thomosje, het is geen Twin, maar 50 km/u geld zowel voor bike als het blauwe tweewielertje, ik ben tevreden met het afgelopen seizoen, elke dag heeft die blauwe rakker mij heen en weer gebracht naar mijn werk, lentebollen in de kop en de 600 maar weer klaarmaken voor dit seizoen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2011 11:09 #7 door Henk Daniels
Beantwoord door Henk Daniels in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
Hallo Brombeer,

In oktober heb ik de contacten van de knipperlichtschakelaar gereinigd en ingespoten met contactspray.  Na een winterstop van 3 maanden begonnen de knipperlichten weer een beetje te haperen dus schakelaar weer opengemaakt, gereinigd en ingespoten met contactspray. Nu lees ik bij jou iets over openmaken en invetten. Welk vet dien je te gebruiken voor het insmeren? Ik wil namelijk voorkomen dat ik elke drie maanden de contactpunten moet reinigen.

Groeten Henk Daniels 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2011 20:25 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
Henk,
Zuurvrije Vaseline volstaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2011 21:58 #9 door Henk Daniels
Beantwoord door Henk Daniels in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
Hallo V-Twin,

Bedankt voor de tip. Ga het uitproberen en laat t.z.t. wel horen hoe het bevalt.

Groeten Henk Daniels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2011 22:16 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken
Henk,

Je kunt de stuurcombischakelaar gewoon openschroeven. Er springt je niets om de oren. Leg de onderdeeltjes op volgorde neer. Je kunt ook de knipperlichtschakelaar uit mekaar halen, hier zit wel een veertje met kogeltje in. Gewoon rustig werken. Is wel priegelen soms. Krijg je het benauwd, even kappen en later weer er tegenaan!

Wees wel voorzichtig met het uitnemen van de componentjes. Zitten alle kabeltjes aan en past allemaal nauw en precies in het huis. Als het er niet uit wil, niet trekken maar op een andere manier proberen.

Succes, Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 04:03 #11 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken

Zuurvrije Vaseline volstaat.

Is dit hetzelfde als het vet dat op accu-polen wordt gesmeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 08:18 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic kabeltjes aan het stuur los getrokken

Is dit hetzelfde als het vet dat op accu-polen wordt gesmeerd?


Yes Sir!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden