Accu

11 mrt 2011 21:02 #1 door the fireman
Accu werd gestart door the fireman
Hallo

miss een domme vraag maar in mijn XL650V zit een 10 Amp accu maar kan je daar ook een 12Amp in zetten  de reden dat ik dat vraag is dat de accu ladder 2/6/12 amp kan hebben en geen 10  , en aangezien die nog geen jaar oud is , gekocht voor mijn vorige motor die had een 12 Amp accu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2011 21:11 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Accu
hallo,
onder normale omstandigheden mag een accu nooit met een hogere amp dan 1/10 van de nomimale waarde geladen worden

als je de accu zou laden met 12 amp verkort dit de levens duur op de lange termijn aanzienlijk omdat de accu platen het zwaar krijgen

ik mag aannemen dat deze manier van opladen een eenmalige oplossing is.

plaats de lader in 2 amp en laat ze ca 5-7 uur op de accu staan(ruim voldoende) en controleer daarda het vloeistof peil(bijvullen met demi water)

en op je vraag

als er ruimte is kan je iedere accu erin plaatsen mits de min en plus poll aan de juiste zijde zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2011 22:19 #3 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Accu
ik ben geen specialist op dit gebied, maar volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.
Namelijk ampere en ampere uur. Die 12 ampere slaat volgens mij op 12 ampere per uur, dus deze accu kan iets langer dezelfde stroom leveren dan een van 10 ah.

Correct me if i'm wrong..........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 00:58 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Accu
Volgens mij heb je idd gelijk. Als je de lader in de 2A stand zet duurt het laden c.a. 5 uur, en in de 12 ampere stand net geen uur: vinden accu's over het algemeen minder prettig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 03:57 #5 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic Accu
De eenheid ampère uur (Ah) slaat eigenlijk op de capaciteit van de batterij en niet zozeer op de vermogensafgifte. Een veel gemaakte fout is dat velen denken dat een accu van 12Ah dan ook 12A afgeeft, niet dus, je zal altijd 12 volt hebben maar een accu geeft maar het aantal ampères af dat er gevraagd wordt.
Cru gesteld kan je zeggen: een accu van 12Ah kan 12 uur lang 1 ampère geven OF 1 uur lang 12 ampère. Zolang de spanning maar juist is kan je er zelfs eentje van 120 ampère in steken (je hebt dan wel een aanhangwagentje nodig of zoiets  ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 08:06 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Accu

Cru gesteld kan je zeggen: een accu van 12Ah kan 12 uur lang 1 ampère geven OF 1 uur lang 12 ampère.


Dat ga je niet redden. Een accu van 12 Ah kan 20 uur lang 1 ampere leveren. Als je 12 ampere af gaat nemen dan zal dat net
boven een half uur uit komen. Verwarrend? Ja maar dat zijn nou eenmaal de internationale gestelde specificaties van accu's.

Ik heb eigenlijk geen lader gezien die constant 2,6 of 12 ampere levert. Als je die hebt moet je idd rekening houden met de tijd.
Als de accu namelijk vol zit vind hij het echt niet leuk om de ingeperste energie om te zetten in warmte. Daar verkort je de levensduur
sterk mee. Als je accu helemaal leeg is, laden met 2 ampere en het laatste uur voelen of de accu warm wordt.
Is de accu niet helemaal leeg, dan elk kwartier even voelen of de accu goed voelbaar warm gaat worden.

Best wel vreemde lader als er geen temperatuur sensor op zit. Welk merk en type heb je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2011 10:50 - 13 mrt 2011 11:11 #7 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Accu
Ik ga het nog sterker vertellen:

een 20Ah accu heeft een praktische capaciteit van ongeveer 10Ah! Dit geld voor klassieke loodaccu's met vloeibare electrolyt.  wat de meeste mensen (95%) hebben. Ga je namelijk bij deze accu's onder de 50% capaciteit zitten dan ben je al bezig met het diep ontladen van de accu wat onherroepelijk schade toebrengt. Overigens merk je dat ook wel, onder de 50% neemt de spanning al flink af bij belasting van de accu.

Bij Gel-accu's en AGM (Absorbed Glass Mat) accu's ligt die grens ongeveer bij 30% capaciteit, wat inhoud dat hun praktische capaciteit hoger is (ongeveer 14Ah voor een accu van 20Ah).
Gel en AGM accu's hebben ook een betere bestendigheid tegen diepontladen (in andere woorden, ze kunnen daar beter van herstellen) maar desondanks is het ook zeker niet aanbevolen om  ze te diepontladen want ook bij deze accu's is er een goede kans op beschadiging.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden