Keuring aanhanger.

16 mrt 2011 06:33 #1 door Neet
Keuring aanhanger. werd gestart door Neet
Vanaf 2009 moeten aanhangers gekeurd zijn. Ook zelfbouw moet dus langs de RDW zijn gegaan.
Weet iemand hoe je kan zien of de aanhanger voor Nederland goedgekeurd is en horen daar ook papieren bij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 08:34 #2 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Keuring aanhanger.
dit is toch alleen voor aanhangers met een totaalgewicht >750 kg?

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 10:56 #3 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Keuring aanhanger.
Ja, en die krijgen dan een eigen kenteken.
Onder de 750 kg is een witte kentekenplaat voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 11:11 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Keuring aanhanger.

Vanaf 2009 moeten aanhangers gekeurd zijn. Ook zelfbouw moet dus langs de RDW zijn gegaan.
Weet iemand hoe je kan zien of de aanhanger voor Nederland goedgekeurd is en horen daar ook papieren bij?


er zit dan een type goedkeurings plaatje op de dissel waar zaken als  max toelaat as gewicht en eigen gewicht  chasis nummer en wat voor soort koppeling er op zit

incl bijpassende papieren.

is verplicht voor geremde aanhangwagen van + 750 kg toelaat baar max gewicht

daaronder mogen ze gekeurd en van papieren voorzien zijn immers kleinere aanhangwagens kunnen ook geremd zijn



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 11:54 #5 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Keuring aanhanger.
Kenteken- en (type)keuringsplicht aanhangwagen 
Een aanhangwagen is een voertuig dat is bestemd om aan een motorrijtuig te koppelen. Caravans en opleggers zijn dus ook aanhangwagens. Een kenteken is alleen verplicht voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg.
Aanhangwagens lichter dan 750 kg moeten vanaf 1 mei 2009 alleen zijn (type)goedgekeurd voor de toelating tot het verkeer op de weg. Ook de zogenaamde zelfbouwaanhangwagens moeten aan deze voorwaarde voldoen, ook al zijn ze niet kentekenplichtig. Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg zijn APK-plichtig.


Bovenstaande tekst komt van de rdw website.

Dus, lichter dan 750 kg, typegoedkeuring verplicht ( geregeld door fabrikant/importeur), of zelf laten keuren.
Als je zelf laat keuren neem ik aan dat je daar papieren van krijgt. Geen kenteken, dit is immers niet verplicht.

Bij zelfbouw is het belangrijk dat alle componenten zoals koppeling en verlichting aan de eeg eisen voldoen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 13:04 #6 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Keuring aanhanger.
En een 'verbouwde' aanhanger (typegoedkeuring voor een vouwwagen, neem ik aan) onder de 750 kg? Ach, zo vaak gebruik ik dat ding niet en ik wacht dan maar op een eerste bekeuring ......
Het wordt toch steeds gekker allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 19:17 #7 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Keuring aanhanger.

Dus, lichter dan 750 kg, typegoedkeuring verplicht ( geregeld door fabrikant/importeur), of zelf laten keuren.
Als je zelf laat keuren neem ik aan dat je daar papieren van krijgt. Geen kenteken, dit is immers niet verplicht.


Dat klopt en is dus bekend. Alleen vraag ik me af of je dus ook bij aanhangwagens met een totaal gewicht van minder
dan 750kg papieren krijgt en/of een goedkeuringsplaatje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 22:02 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Keuring aanhanger.
Volgens mij niet Neet. Dat is hetzelfde als de RDW vragen een motorkenteken af te geven voor je fiets.

Van aanhangers <750 kilo zul je de aanschafbon moeten bewaren zodat kan worden achterhaald of er sprake is van type goedkeuring. Wanneer je de aanhanger zelf door de RDW laat keuren krijg je een (goed)keuringsrapport die je op verzoek moet kunnen tonen. Dit kan bij één van de 15 keuringsstations in den lande.

Onlangs heeft de Aldi een stunt gehad met zelfbouw aanhanger bouwpakketten. Iedereen die zo'n goedkoop karretje heeft gekocht heeft deze individueel moeten laten keuren (heeft vast niet iedereen gedaan) wat volgens mij zo'n € 158,00 kost. Heb je geen (type) goedkeuring, dan kan dit een duur grapje zijn wanneer je een ongeluk veroorzaakt waarbij blijkt dat de aanhanger een technisch mankement vertoont. Hetzelfde wanneer je auto niet APK gekeurd is en je remmen weigeren. Verzekeraars zullen je in zo'n geval (financieel) fileren en bij letsel kun je strafrechtelijk worden vervolgd.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 18:12 #9 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Keuring aanhanger.
Dit wist ik niet, is volgens mij niet veel aandacht aan besteed in de media. Wat is het volgende: APK voor motoren :-X????? Bij de RDW is het zeker niet zo druk :-\

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 19:31 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Keuring aanhanger.

Van aanhangers <750 kilo zul je de aanschafbon moeten bewaren zodat kan worden achterhaald of er sprake is van type goedkeuring.


Ok, maar hoe weet ik dan zelf of de aanhanger voor Nederland is "type goedgekeurd" voordat ik een aanhanger nieuw of gebruikt aanschaf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 19:54 #11 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Keuring aanhanger.

Ok, maar hoe weet ik dan zelf of de aanhanger voor Nederland is "type goedgekeurd" voordat ik een aanhanger nieuw of gebruikt aanschaf?


Klinkt lullig, maar je kunt het vragen aan de verkoper. Verklaart deze dat er een (type)goedkeuring is en dat blijkt achteraf niet zo te zijn, dan kun je hem of haar erop aanspreken.
Heb je twijfels, dan kun je informeren bij de RDW (merk en type). Bij merkaanhangers kun je er eigenlijk standaard vanuit gaan dat deze gekeurd is. Dat heeft de importeur al geregeld.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 20:15 #12 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Keuring aanhanger.
Helaas zal het zwart/wit op papier moeten staan of een officieel plaatje op de aanhanger om in je recht te staan als er wat gebeurd is.
Zeker met al die geïmporteerde karretjes moet je hiermee oppassen.
De vraag heb ik inmiddels bij RDW gelegd en verwacht morgen of begin volgende week antwoord. Dit laat ik uiteraard hier weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 20:37 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Keuring aanhanger.
Je kunt gewoon doen wat je wil. In praktijk wordt je pas aan de kant gezet als je belading of verlichting de aandacht trekt. Half NL rijdt met eigenb(r)ouwsels rond en die zijn echt niet bij RDW langsgeweest hoor.. 

Ik ga er binnenkort ene van MP of Kapaza afplukken en ik geloof het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 21:43 #14 door frankie
Beantwoord door frankie in topic Keuring aanhanger.
Nou.... gewoon doen, je wordt nauwelijks gecontroleerd ???
Je rijd met een illegaal ding in het verkeer  >:D

Zoals Grunneger al aangaf: verzekering doet moeilijk als je bij een aanrijding betrokken raakt.
En dat hoeft dan nog eens jou eigen fout te zijn !!
Bij zwaar persoonlijk letsel gaat de verzekering zeker een deel van hun kosten op jou verhalen
omdat jij je niet aan de wettelijke bepalingen hebt gehouden.

Ik zou zorgen dat je je spulletjes netjes geregeld hebt
Scheelt je een hoop geld betalen voor de rest van je leven.

groet
Frankie

&quot;10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash&quot;

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 21:47 #15 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Keuring aanhanger.

Half NL rijdt met eigenb(r)ouwsels rond en die zijn echt niet bij RDW langsgeweest hoor.. 


Helemaal mee eens, geldt ook voor mij.

De mijne is door de assen gezakt en ik heb een nieuwe gekocht, maar mijn vorige was ook eigenbouw zonder keuring. Van mijn nieuwe zou ik het niet weten (merkloos). Als je buiten de regels mijn mening ook wilt weten: het is total doorgeschoten en onwerkbaar.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 22:49 #16 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Keuring aanhanger.
Ik weet t. Maar als ik een nieuwe opvouwbare koop voor een hoop geld dan wil ik toch wel weten of deze in type goedgekeurd is.

Deze had ik bijna gekocht maar moet dan de stalling in...
auto-diversen.marktplaats.nl/aanhangers-...er-tot-500-kilo.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 00:26 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Keuring aanhanger.
Die spatbordjes doen wat knullig aan. De echte koop je voor een paar tientjes. Ziet net effe wat vertrouwenwekkender uit (schijn ophouwen, hè  :D). Verder zou ik zo'n ding ook gewoon aanschaffen. Staat een motortje op zometeen, toch geen kuub zand..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden