K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?

07 nov 2015 12:57 #21 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
De K&N's schijnen niet het allerbeste te zijn voor stoffige omstandigheden, dus misschien idd beter om voor zo'n trip te vervangen voor een schuimfilter ja  :)

Vind je een week niet wat kort om helemaal naar Senegal te gaan?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2015 11:33 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Ik heb op mijn Twin gewoon een normaal papieren filter zitten.
Had ik ook tijdens de rally, 's avonds even voorzichtig uitkloppen en geen centje pijn gehad.
Eventueel kun je, om wat grotere viezigheden buiten te houden, er een panty omheen doen.

De K&N filters houden het stof vast omdat het een ge-olied filter is. Dus dat zou je dan regelmatig moeten gaan vervangen en/of uitwassen en opnieuw olien.

Die piper-cross is zo te zien dus zonder olie, maar zul je ook regelmatig moeten uitwassen.

PS: Als je maar een week gaat, en niet continue achter iemand in zijn stof rijdt, maar zelfstandig rijdt zal het ook met het stof in je luchtfilter reuze mee gaan vallen.


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2018 11:12 #23 door alain
Deze mooie foto van een K&N-filter wil ik jullie niet ontzeggen. Opgestapeld vuil na 43000 kilometer zonder reinigen. En nog werkte deze filter zonder problemen: normaal verbruik en normale prestaties. Zelfs op 4800 meter haalde ik nog probleemloos 80km /uur.

Nu is de filter uiteraard weer gereinigd en behandeld, en klaar voor een volgende 40000km.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2018 19:32 #24 door Jan F.
Hmm, slijtage wordt veroorzaakt door wat er niet in het filter zit.....

K&N staat bekend dat de filterdoorlaat groter is dan het standaard papieren filter. Er zal dus ook behoorlijk wat doorheen gegaan zijn.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2018 20:25 #25 door Hotel 317
K&N zegt ook zelf dat een kleine hoeveelheid stof de filtratie verbeterd. Hun advies is om de drukval over het filter te meten met een manometer.... 

Ik knal er wel gewoon vijf keer per ton en nieuw stukje papier in.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2018 23:53 #26 door kees

Hmm, slijtage wordt veroorzaakt door wat er niet in het filter zit.....


En dus in je cilinders is terecht gekomen. Ik heb er in Marokko een blok mee gesloopt, want, Brom had zich helemaal niet gerealiseerd dat dat ding er nog in zat toen die daarheen ging.

K&N staat bekend dat de filterdoorlaat groter is dan het standaard papieren filter.


En dat is weer omdat het een prestatie verhogend sportfilter is, bedoeld voor relatief schone omstandigheden, bijvoorbeeld op de weg of circuit. Waarbij K&N voor jou besloten heeft dat het genot van betere prestatie zwaarder weegt dan de kortere levensduur van je motor.

Daarnaast is een verwacht verschonings-interval van 40.000 een beetje aan de absurde kant.

Geoliede foamfilters zijn beter, maar zijn voor de meeste motortypen niet beschikbaar. Het verschoningsinterval is vrij kort (dichtslibben) en daarnaast voor de gemiddelde motorrijder nogal gebruiks-onvriendelijk.


Hotel geeft het beste advies, doe maar een papieren filter  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2018 08:24 #27 door xrvtuur
En zou het dan nog uit maken of je een origineel papier filter gebruikt of is ieder aftermarket papier goed.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2018 11:23 - 29 mrt 2018 18:27 #28 door alain
Ik zie het niet zo zwart in (What's in a word?). K&N claimt niet enkel betere prestaties, maar ook een normale levensduur van de motor. De prestaties zijn meegevallen; de levensduur is nog af te wachten.
Die filter heeft voor mij toch het belangrijkste gedaan wat ie moest doen, inclusief de herhaalde oversteken op meer dan 4000 meter.

Mijn blokje doet het hopelijk nog eventjes goed, want ik wil er de Zijderoute nog mee doen. (Er is nog geen abnormaal olieverbruik of vermogenverlies.) Misschien laat ik de motor dan ergens in Azië achter, want het transport terug is duurder dan de waarde van de motor. Met zo een oude motor op reis is altijd spannend...

Binnen 10 dagen keuring in Sprundel. Daar krijg ik te horen wat nog beter moet.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2018 23:03 #29 door kees

Wat ik opdiste w.b. gebruik van K&N is het enig juiste.


Je mag wel koppig zijn, dat staat een ieder vrij  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 07:36 #30 door alain
Brom,
Eigenzinnig maar niet koppig. Het zijn enkel de ezels die niet van gedacht veranderen.
Je raad is geen verloren moeite!
Ik zal toch wel nog eens goed nadenken over wat je schrijft, mij verder documenteren, en dan een gewogen beslissing nemen hoe het verder moet. De tips and de tricks, dat zijn de redenen waarom ik hier op dit forum zit. En deze manier van werken heeft mij nog geen windeieren gelegd.



XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 16:12 #31 door Waffie
kn heeft ook een hoesje om allerlei dirt te vangen wat meer vocht bevat ofwel modderige toestanden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 22:42 #32 door kees

Die heb ik wel eens voorbij zien komen. Dat is dit ding.

Zal wel een iets mindere flow hebben, maar lijkt mij wel een nuttige toevoeging als je bij K&N blijft en wilt blijven ver reizen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 23:45 #33 door xrvtuur
ik zit al een poosje te lezen over K&N filters en eigenlijk wil ik mijn K&N eruit gooien en weer terug naar papier, maar is origineel honda het beste of zijn er ook andere merken net zo goed?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2018 06:54 #34 door alain
Ik heb dit systeem veertig jaar terug reeds gebruikt op een Suzuki (was origineel van Suzuki).
Dat hoesje zal bij het dichtslibben wel de airflow verminderen, maar kan onderweg gemakkelijk uitgewassen worden met een vaatwasspoelmiddel, en dan gedrenkt worden in wat motorolie, waarna de motorolie er uit geknepen wordt.

Is dit dan echter een oplossing voor die heel kleine partikeltjes die wel door de K&Nfilter zelf geraken?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2018 08:28 #35 door Waffie
best arthur,

Ik zelf heb geen problemen met after market maar wil je beslist  de zekerheid zoals je die mag verwachten van Honda moet je zondermeer een Honda filter kiezen (kwaliteit en  dus pas zuiverheid)

maar dat kost je dan ca 60 euri

een aftermarket zoals van bijv van louis (delo) slechts € 16.90

het zijn keuzes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2018 09:56 #36 door xrvtuur
Oke ja dat had ik dus ook al gezien, enorm prijverschil. Vandaar mijn vraag, zou er behalve pasvorm ook verschil in papier zijn, en dus filtratie? Want je slecht filterende K&N vervangen voor een slecht filterende papieren schiet ook niet op.
Die schuim pre filters van K&N passen alleen op ronde filters. Bij een Varadero heb je een plat vierkant filter.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2018 13:37 #37 door Cas
Ik heb in allebei mijn motorfietsen een K&N filter zitten en ik dacht dat ik daar juist goed aan deed. Maar als ik het verhaal van Brombeer zo eens lees heb ik toch mijn twijfels over deze filters. Ook al rijd ik alleen op het verharde, er zit altijd stof in de lucht. Ik haal de K&N filters eraf en vervang ze door originele filters. Probleem is dan weer dat mijn powercommander V in Goes is afgesteld met het K&N filter dus ik ben benieuwd.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2018 16:47 #38 door xrvtuur
Staan best wel veel horror verhalen over K&N op het net, wat is waar? Ik rij ook niet offroad, maar heb bijvoorbeeld in Finland wel 100 km over gravelwegen gereden met iemand voor me, daar komt ook stof vanaf. Ik ga er een originele in zetten en de powercommander alle getallen eens met 2 omlaag.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2018 18:41 #39 door kees

Misschien tijd om te gaan nuanceren w.b. K&N. Of misschien toch niet..


Er zijn twee soorten motorenkopers: zij die elke paar jaar een nieuwe motor kopen, en zij die er langere tijd met één moeten of willen doen.

Daarnaast heb je hen die zich wel eens op een circuit vertonen. Of anderen die af en toe es met mooi weer rijden. Je hebt kilometervreters die nooit een bospad zien en zij die - tegen beter weten in- er verre, vuile reizen mee maken en soms zelfs woestijnen doorkruizen. Dat zijn allemaal andere omstandigheden met verschillende risico's voor je motor.

Iemand die elke paar jaar wisselt van motor, zal i.i.g. de levensduur van die motor niet meemaken, en ook de lasten ervan niet. Een motor die af en toe es rijdt, kan een hoge leeftijd bereiken met een lage kilometerstand. Inwendige slijtage is dan nog niet aan de orde, ondanks de leeftijd. Zomer- en winterploeteraars kunnen binnen 10 jaar een blok 'oprijden', maar dit is dan als gevolg van een zeer hoge kilometerstand.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld gebruikte olie-kwaliteit of een luchtfilter, dan heb je het over het binnenste van het motorblok - het heiligste heiligdom. Alles wat om het motorblok heen gesleuteld zit en je motor tot een motor maakt, is vervangbaar en redelijk betaalbaar. Maar een motorblok dat inwendig schade oploopt is een uiteindelijke doodsteek. Alles mag kapot en alles kan vervangen, maar liever niet het motorblok. Het luchtfilter bijvoorbeeld, is door de fabrikant bedacht om het motorblok een zo lang mogelijk leven te geven. Alles kan vervangen, en zolang het motorblok gezond is, is het ook de moeite waard.

K&N staat bekend als een zeer open filter, afkomstig uit de racerij. In de echte GP's worden  -dacht ik-  niet eens filters gebruikt.
Die filters laten meer fijne partikels door dan andere typen filters. Dit heeft die fabrikant opzettelijk zo gedaan zodat er meer luchtvolume doorheen kan en dus meer brandstof toegevoegd kan worden. Ze worden meestal gebruikt i.c.m. een carb-tuningkit en meer open uitlaatdemper.

Ik zou persoonlijk niemand, zoals wij gewone rijders, een dergelijk filter aanbevelen. Het gaat om het inwendige van de motor en dat is heilige grond. Je zou dat juist zo goed mogelijk willen beschermen. Met name de kilometervreters, offroadrijders en ver reizigers. Zij die sowieso verhoogd risico lopen. Blijf bij het voorgeschreven papieren filter. Het heeft een fijnere structuur en houdt meer partikels tegen. Dus is dat veiliger voor je motorblok. Je komt toch wel vooruit!

Uiteindelijk is het ook een beetje koffiedik kijken. Je kunt niet in het blok kijken wat er (is) gebeurd. Of als gevolg waarvan je versnelde slijtage hebt opgelopen. Was dat je te open luchtfilter of heb je met matige olie gereden of er te lang mee gedaan? De meesten van ons rijden op reeds gebruikte motoren en daarvan weten we ook niet wat er vóór ons mee gedaan is, of hoe. Sommige mensen geven er ook niet zoveel om, wie dan leeft die dan zorgt. Of ze zijn zich er (nog) niet van bewust. Er zijn teveel variabelen om daar wat zinnigs op te zeggen.

Ik heb met zowel Honda als goedkopere aftermarket papieren filters gereden. Het valt niet te zeggen of dat nu beter was of slechter. Het is immers onmogelijk vast te stellen wat er binnen in het motorblok gebeurd, wanneer en als gevolg waarvan. Ik ben wel al aan mijn derde blok bezig. Maar ik behoor zeker tot een risico-groep (kilometervreten, zomer-winter, verre reizen en woestijgedrag). Ik kies voor de beste bescherming beschikbaar voor mijn motor, papier. Ik sterk mijn keuze daarbij: zo'n beetje alle auto's, vrachtwagens en motoren van alle fabrikanten ter wereld gebruiken dit soort filters.


Ik zeg niet dat je deze filters niet moet gebruiken, maar kijk tenminste naar welke doelgroep jouw motor is en neem op basis daarvan een wijs besluit.


Brom  ;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2018 21:44 - 31 mrt 2018 23:14 #40 door Waffie
beste, Hier ga ik  ook wel even op in,
we hebben papieren filter elementen (zeer veel gebruikt)
En ook filters opgebouwd uit  katoen of schuim en vervolgens geimpregneerd
we hebben ook  nog  oliebad filtering (voor extreme vieze en stoffige omstandigheden)
en een cyclo filtering

keus genoeg
echter voor de motorfiets blijven er maar 2 over

Maar een  papier filter is per definitie  vele malen goedkoper en vanuit die gedachte zie je een dergelijk filter vaker..

(een papier filter is een wegsmijt art  :-\)

Als we als vergelijk bijv een K&N, green filter en of DNA nemen, is de constructie totaal anders tov papier
hierbij is het filter materiaal gemaakt van  geïmpregneerd katoen op een steel of alu  mesh waarbij het impregneer middel een soort van tec olie is.

Deze combinatie zorgt voor het vasthouden van de stofdeeltjes aan het impregneermiddel waarbij het vuil dus gevangen wordt.
In een papier filter gebeurd dit vangen grotendeels in de vouwen van het filterpapier

droog vuil is daarmee ook makkelijker te verwijderen maar op termijn zullen de poriën van het papieren filter  ook verstopt raken wat zeker in het begin juist een verbeterde filtering op zal leveren totdat het punt dat er verstopping op zal treden
waarmee gezegd dat een grotere flow meer gebruiksduur op zal leveren.
De doeltreffendheid  wordt bepaald hoeveel % van de kleinste doorsnede  wordt tegengehouden
dit is voor de scientist.
dus je zou echt cijferwerk moeten hebben om  het effect en of voordeel/nadeel vast te stellen,

Ik maak al heel lang gebruik van een katoen geïmpregneerd filter op meerdere voertuigen en heb nog nooit enig probleem ervaren of vast gesteld.
Je kunt dan denken aan vermogens verlies, compressie verlies, en of toenemend olieverbruik
maar we moeten wel onderscheid maken in welke niche we dit product gebruiken.
heftig in de zandbak rossen  is voor mij iets meer als standaard.
En zelfs Honda is dan in zijn garanties erg terughoudend.
Voor mij was  de prijs tov  de mogelijkheid om na schoonmaak het filter weer in te zetten zonder kwaliteit verlies belangrijk.

Nu kun je ook redeneren dat de prijs van het originele luchtfilter niet echt km prijs verhogend werkend maar alle beetjes helpen.

ps. horror verhalen hoor je overal en zeker als je er naar op zoek bent.
tijdig en goed uitgevoerd onderhoud doet al heel veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden