Misschien tijd om te gaan nuanceren w.b. K&N. Of misschien toch niet..
Er zijn twee soorten motorenkopers: zij die elke paar jaar een nieuwe motor kopen, en zij die er langere tijd met één moeten of willen doen.
Daarnaast heb je hen die zich wel eens op een circuit vertonen. Of anderen die af en toe es met mooi weer rijden. Je hebt kilometervreters die nooit een bospad zien en zij die - tegen beter weten in- er verre, vuile reizen mee maken en soms zelfs woestijnen doorkruizen. Dat zijn allemaal andere omstandigheden met verschillende risico's voor je motor.
Iemand die elke paar jaar wisselt van motor, zal i.i.g. de levensduur van die motor niet meemaken, en ook de lasten ervan niet. Een motor die af en toe es rijdt, kan een hoge leeftijd bereiken met een lage kilometerstand. Inwendige slijtage is dan nog niet aan de orde, ondanks de leeftijd. Zomer- en winterploeteraars kunnen binnen 10 jaar een blok 'oprijden', maar dit is dan als gevolg van een zeer hoge kilometerstand.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld gebruikte olie-kwaliteit of een luchtfilter, dan heb je het over het binnenste van het motorblok - het heiligste heiligdom. Alles wat om het motorblok heen gesleuteld zit en je motor tot een motor maakt, is vervangbaar en redelijk betaalbaar. Maar een motorblok dat inwendig schade oploopt is een uiteindelijke doodsteek. Alles mag kapot en alles kan vervangen, maar liever niet het motorblok. Het luchtfilter bijvoorbeeld, is door de fabrikant bedacht om het motorblok een zo lang mogelijk leven te geven. Alles kan vervangen, en zolang het motorblok gezond is, is het ook de moeite waard.
K&N staat bekend als een zeer open filter, afkomstig uit de racerij. In de echte GP's worden -dacht ik- niet eens filters gebruikt.
Die filters laten meer fijne partikels door dan andere typen filters. Dit heeft die fabrikant opzettelijk zo gedaan zodat er meer luchtvolume doorheen kan en dus meer brandstof toegevoegd kan worden. Ze worden meestal gebruikt i.c.m. een carb-tuningkit en meer open uitlaatdemper.
Ik zou persoonlijk niemand, zoals wij gewone rijders, een dergelijk filter aanbevelen. Het gaat om het inwendige van de motor en dat is heilige grond. Je zou dat juist zo goed mogelijk willen beschermen. Met name de kilometervreters, offroadrijders en ver reizigers. Zij die sowieso verhoogd risico lopen. Blijf bij het voorgeschreven papieren filter. Het heeft een fijnere structuur en houdt meer partikels tegen. Dus is dat veiliger voor je motorblok. Je komt toch wel vooruit!
Uiteindelijk is het ook een beetje koffiedik kijken. Je kunt niet in het blok kijken wat er (is) gebeurd. Of als gevolg waarvan je versnelde slijtage hebt opgelopen. Was dat je te open luchtfilter of heb je met matige olie gereden of er te lang mee gedaan? De meesten van ons rijden op reeds gebruikte motoren en daarvan weten we ook niet wat er vóór ons mee gedaan is, of hoe. Sommige mensen geven er ook niet zoveel om, wie dan leeft die dan zorgt. Of ze zijn zich er (nog) niet van bewust. Er zijn teveel variabelen om daar wat zinnigs op te zeggen.
Ik heb met zowel Honda als goedkopere aftermarket papieren filters gereden. Het valt niet te zeggen of dat nu beter was of slechter. Het is immers onmogelijk vast te stellen wat er binnen in het motorblok gebeurd, wanneer en als gevolg waarvan. Ik ben wel al aan mijn derde blok bezig. Maar ik behoor zeker tot een risico-groep (kilometervreten, zomer-winter, verre reizen en woestijgedrag). Ik kies voor de beste bescherming beschikbaar voor mijn motor, papier. Ik sterk mijn keuze daarbij: zo'n beetje alle auto's, vrachtwagens en motoren van alle fabrikanten ter wereld gebruiken dit soort filters.
Ik zeg niet dat je deze filters niet moet gebruiken, maar kijk tenminste naar welke doelgroep jouw motor is en neem op basis daarvan een wijs besluit.
Brom