K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?

05 apr 2011 21:17 #1 door 4Plugs
Mijn K&N luchtfilter is aan een schoonmaakbeurt toe.

Wie kan mij vertellen wat de juiste manier is om het schoon te maken, en waarmee het naderhand behandeld moet worden?

Alvast bedankt

Groetjes Paul.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 21:26 #3 door 4Plugs
Oke dat vermoeden had ik al, dat wordt 2 spuitbussen kopen, 1 cleaner en 1 behandelolie.

Wat betreft die cleaner, werkt remmenreiniger goed als cleaner of kan ik dat beter niet doen?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 21:27 #4 door V-Twin
Gewoon een goedkoop papieren filter nemen. Als je veel off-road rijdt is dat stukken beter dan een K&N.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 21:32 #5 door 4Plugs
Dat zeg je nu wel maar een papieren filter zit dus na 1 stoffige rit helemaal dicht...bij mij wel tenminste.

Met deze K&N heb ik toch wel wat langer door kunnen rijden. Overigens heb ik deze zeer voordelig op de kop getikt, tegen een prijs waar een papieren filter niet eens tegenop kan  ;D

En ja ik weet het, als die K&N na 1 stoffige rit nog niet dicht zit betekent dat maar 1 ding, dat het stof DOOR het filter is gegaan. Alhoewel dat niet helemaal waar hoeft te zijn, K&N kan ook meer stof in het filter vasthouden zonder gelijk dicht te lopen, vergeleken met een papieren filter.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 21:51 #6 door Hotel 317

Dat zeg je nu wel maar een papieren filter zit dus na 1 stoffige rit helemaal dicht...bij mij wel tenminste.

Met deze K&N heb ik toch wel wat langer door kunnen rijden. Overigens heb ik deze zeer voordelig op de kop getikt, tegen een prijs waar een papieren filter niet eens tegenop kan  ;D

En ja ik weet het, als die K&N na 1 stoffige rit nog niet dicht zit betekent dat maar 1 ding, dat het stof DOOR het filter is gegaan. Alhoewel dat niet helemaal waar hoeft te zijn, K&N kan ook meer stof in het filter vasthouden zonder gelijk dicht te lopen, vergeleken met een papieren filter.


Bullshit. Er is een reden waarom een Africa Twin met UNF draad en een papieren luchtfilter in elkaar zit, en een Vespa aan elkaar hangt met parkers en een schuimpje als luchtfilter heeft: Een Vespa kun je na 2 jaar weggooien door de gebrekkige kwaliteit van alles. Een Twin mag bij zwaar gebruik bij de ton eens aan een overmaats zuiger en nieuwe koppeling gaan denken.

Overigens: reiniger en impregneerolie zijn gewoon verkrijgbaar als set, in een stoer doosje met handleiding ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 22:25 #7 door 4Plugs
Euh, welk gedeelte noem je nu bullshit?


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 22:51 #8 door Hotel 317
goede vraag...

Ik ga op een andere manier stoom afblazen, maar mijn mening m.b.t. schuimfilter versus papieren filter is duidelijk hoop ik  ;) .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 23:27 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
Ik ken de verhalen over K&N + stof ook  :-\  maar goed, mijn ervaring strookt niet echt met die verhalen.....

Heb hier een Alp staan met inmiddels tegen de 100Kkm er op en alles met K&N gereden, waaronder redelijk wat stoffige kilometers, maar merk eigenlijk nog niet zoveel 'slijtage' whatsoever  ::)

Ik gebruik het K&N schoonmaaksetje. Kostte me destijds iets van 15,- eurie ofzo, maar je doet er echt een eeeeeeeeuwigheid mee  :D  Ik zou niet gaan experimenteren met remmenreiniger oid, maar gewoon zo'n setje aanschaffen.

Gebruiksaanwijzing in het kort: filter uitkloppen, schoonborstelen, inspuiten met de reiniger, afspoelen onder de kraan, goed laten drogen (paar daagies), inspuiten met bijgeleverde olie, uit laten lekken, plaatsen en karren maar weer  :D
Hoe vaak vraag je? Och, als het idee hebt dat íe vies is, of als íe wat moeizamer gaat lopen, wat het eerst komt  ;D

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 23:33 #10 door kees
Op je initiele vraag, ik waste het uit in wasbenzine en blies hem op afstand droog met de compressor. Olieen met K&N-olie uit de spuitbus. Pas op, je gebruikt gauw teveel olie.

Over die filters is veel onduidelijkheid. Voor zover ik het begrijp zijn standaard K&N-filters bedoeld voor betere ademing bij (sportief) straatgebruik (relatief weinig deeltjes in de lucht).

Papieren filters zijn dichter en daarmee effectiever, maar inderdaad, hebben een flink kortere levensduur bij stoffig gebruik. Onder normale omstandigheden voldoen ze als normaal verslijtdeel qua kosten op zich goed.

Offroadmotoren hebben doorgaans af-fabriek een schuimfilter. De standaard filters zijn vaak van dichter schuim en die smeer je met een dunne olie als motor- of versnellingsbakolie. Dan kun je ook nog dunnere aftermarket schuimfilters krijgen, zoals Twin Air. Deze zijn veel opener van structuur en moeten daarom met een dikkere (kleverigere) olie gesmeerd worden.

Als ik ze zou moeten klassificeren:

papier: standaard straatgebruik
K&N: spotief straatgebruik (evt. icm tuningkit)
schuim: standaard offroadgebruik
Twin Air schuim: sportief offroadgebruik (evt. icm tuningkit)

Het schijnt dat bij offroadgebruik de standaard K&N-filter te open is en juist teveel schadelijke deeltjes doorlaat. Dit zul je waarschijnlijk pas na verloop van langere tijd gaan merken door versnelde zuiger/cylinder slijtage.

My 2 cents, Brom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 23:52 #11 door 4Plugs
Bedankt voor de input jongens, hier kan ik een hoop mee.

Inderdaad misschien verstandig om bij offroad gebruik even een papieren filter erin te zetten, en bij weggebruik de K&N te gebruiken. Schuimfilter zou ik ook nog kunnen overwegen, hangt van de prijs af.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 00:03 #12 door kees
Schuimfilters zijn een tientje of zo.

Je zou kunnen kijken of je de filterbak van de Alp kan modificeren door een heel schuimflter-element (dus ook de klem) erin te bouwen.

Ik denk dat dat wel zou kunnen met wat spitsvondigheid.. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 00:11 #13 door V-Twin
Een oud papieren filter ontdoen van papier. Met het restant naar een motorcrosszaak en dan zoeken of je wat kan vinden wat goed past. Meurs in Bergschenhoek / Motorcross Aad in Bleiswijk kunnen je wellicht helpen.
Motorcross Aad verkocht in het verleden ook los filterschuim zodat je zelf een op maat gemaakte hoes kon maken. Maar ja dat was vroegûr toen ik met Dell Ortho's rondreed met een schuimfilter in een oude frite-saus emmer. Mooie tijd was dat trouwens.

Mij staat bij dat Polo ook schuimfilters verkoopt, in ieder geval wel voor een AT.

Rob Geelen gebruikte bij HL en de Anatoliarally overigens gewoon papier en volgens mij deden andere deelnemers dat ook. Onderweg geen geklooi met schoonmaken etc. Gewoon vervangen en rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 07:47 #14 door mauppie
Ik heb dacht ik nog zo'n K&N reinigingsetje staan van m'n vorige twin. Ik gebruik op deze gewoon een papieren filter dus als je het setje wilt hebben? ik doe er toch niets mee.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 16:49 #15 door 4Plugs
Als je hem zondag mee kan nemen, graag! en alvast bedankt! ;D

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2011 20:08 #16 door PimW
Je kunt nogsteeds losse "vellen" filterschuim krijgen. Heb ik ook mee gespeeld in deloorto's enzo, maar dat is pas een jaar of drie terug ;D

Ergens op adv rider zwerven foto's rond van een vent die inderdaad dat papier eraf gesneden heeft en opzoek is gegaan naar een passend filter. Is hem gelukt en was er erg tevrede over.

Ik heb ook nog altijd een oud filtertje op de plank liggen om eens mee naar de crosstoko te rijden. Komt er maar niet van :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2011 21:06 #17 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
ik heb begrepen dat je je filter op een wel erg dratische manier hebt uitgespoelt  ;D

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2011 14:54 #18 door guman007
Mijn K+N filter is aangekomen. Moet ik hem nu eerst in de (bijbestelde) olie zetten of is hij "ready to use"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2011 18:49 #19 door Hans Schaap
Standaard worden ze nieuw "Klaar voor gebruik" geleverd.
Dat staat ook ergens op de doos of op het papiertje wat erbij zit, even zoeken.
Filter zit ook in een gesloten plastic zak.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2015 12:52 #20 door Lauda
beste mensen

nu ga ik in januari een week naar Senegal Afrika met de AT nu maak ik mijn toch zorgen om me luchtfilter heb er een kn filter in zitten en heb nog extra kn filter liggen nu weet dat met crossen er niks boven een schuim filter gaat en het in senegal veel ofroad rijden word nu heb ik een schuim vervangings- filter gevonden
www.mdi-online.nl/pipercross-performance...rica-twin-93-03.html
zo dit de moeite waard zijn of zeggen jullie joh met de kn filter moet ook goed komen
schuimfilter is wel daar terplekken makkelijker schoon te maken 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden