Hobbelpaard

17 apr 2011 18:30 #1 door Ewout
Hobbelpaard werd gestart door Ewout
Twee weken geleden heb ik een Transalp uit 1997 gekocht. Ik heb vervolgens inmiddels mijn eerste kilometers gereden zónder instructeur achter mij aan... :)

Mijn vraag nu gaat over het rijgedrag. Bij het rijden lijkt hij zich te gedragen als een hobbelpaard, hij stuitert niet maar hobbelt wel. Bij 50/60 km-u is dit het meeste (is irritant) maar blijft ook bij hogere snelheden bestaan (voelt onstabiel).
Mijn gevoel is dat misschien het voorwiel niet (meer) goed rond is. Andere gedachte is dat de achterband aan vervanging toe is en misschien voor ook wel. Remmen doet hij prima.

Weet iemand een manier om er achter te komen wat er aan de hand is?



Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2011 18:51 #2 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Hobbelpaard
Laat ook je hand eens over de voorband glijden, als je dan voelt dat je profiel wat hoogte bulten heeft kan dat ook een oorzaak zijn.
Komt bij de grovere banden makkelijker voor en ontstaat door het remmen.

Je noemde al een hoogteslag in je voorwiel, dat is makkelijk te zien als je de motor opgebokt hebt en het voorwiel draait.
Let dan op het kan in de velg zitten maar ook in de band. Dan helpt vaan leeg laten lopen zorgen dat de band overal weer goed in de velg ligt en oppompen. Daarna opnieuw controleren.

Dit is allemaal eenvoudig te controleren geeft dit geen verbetering gaan we weer verder zoeken.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2011 20:24 #3 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Hobbelpaard
;D ;D ;D

Komt bekend voor  :P :P

Toen ik mijn Dominator ging halen ook met 50 km/h hobbelen en onstabiel op hoge snelheden.

Oorzaak ==> de voorband niet goed in de velgrand.

Diagnose ==> 20 a 30 km/h rijden - op de steps gaan staan en over de cocpit kijken
naar het voorwiel........ je zal deze op en neer zien gaan....

Tijd voor een nieuwe band als deze er al lang op zit.

grtz,
marco 8) 8)

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2011 20:25 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hobbelpaard
En controleer eens of je band goed in de velg zit.
Er zit meestal wel een 'randje'  op de band. Aan de hand van dat randje kun je kijken of deze over de hele velg evenv er van de velgrand af zit.
Heb bij mijn allereerste rij-ervaring een zelfde probleme gehad, en met wat lucht aflaten en even goed hard op pompen kwam alles weer goed.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2011 23:48 #5 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Hobbelpaard
Het is inderdaad meestal dat de band niet lekker in de velg zit.
Leeg laten lopen, oppompen tot 3,5 bar, en weer terug laten zakken naar je gewenste bandenspanning.
Als dat niet helpt zal je een nieuw voorbandje moeten regelen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2011 19:58 #6 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Hobbelpaard
Dag Ewout,

Ik heb een Transalp uit 1998, en deze hobbelt ook.
Bij mij zijn het de banden niet (er zijn al twee nieuwe sets opgebruikt !).

Mijn persoonlijke theorie, voor mijn motor !!!!
Echter ik vermoed zelf dat het bij mij twee kleine onrondingen in voor
en achterwiel zijn.
An zich klein per wiel, echter doordat het voorwiel groter (21") t.o.v.
het achterwiel (17") is. Versterkt het verschijnsel zich.
Het achterwiel maakt meer omwentelingen dan het voorwiel over gelijke
afstand, dus het verschil komt meerdere keer in fase en tegen fase voor !
Dit is mijn inziens het hobbelen dat je voelt
Mijn ervaring is ook dat je dit erg goed waarneemt rond de 50-60 Km/h.
Overigens een erg bekwaam en goede banden specialist binnen onze club
heb ik niet kunnen overtuigen............ :-\
Echter zelf ben ik nog steeds overtuigd van dit fenomeen.
Mijn advies, kijk goed naar beide wielen !

Ik hoor graag wat het bij jouw motor blijkt te zijn.
Mocht het geen slecht gemonteerd band zijn.
Succes.

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2011 18:58 #7 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Hobbelpaard
uhm, durf het bijna niet te zeggen, echter had toen nog een middenbok,
ja ook terug gestuurd naar de leverancier  :-\ :-X  >:D
En met een kratje (Bavaria  :o) achter en voorop als ballast was het wiel
voor en achter ook vrij om rond te draaien  ::)
Heb geen Eendenplakband hoeven te verkwisten.

Gemeten waarden weet ik zo niet meer, een paar millimeter, relatief weinig.
Echter als je dit in twee wielen hebt, met het effect van een groot en kleiner wiel,
dan tel je ze op een gegeven moment op. En ik heb geen ervaring hierin echter
mogelijk kunnen andere het effect van 6 tot 7 mm onrondheid aangeven ??? !!

Bijgevoegd document al wel gevonden in de rommelbak,
poging tot berekening  ::)  ::) :-X
Groet,

Herman
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2011 19:45 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Hobbelpaard

Het is inderdaad meestal dat de band niet lekker in de velg zit.
Leeg laten lopen, oppompen tot 3,5 bar, en weer terug laten zakken naar je gewenste bandenspanning.
Als dat niet helpt zal je een nieuw voorbandje moeten regelen :)


Tijdens het plaatsen van een nieuwe band is 7 bar de norm om de band in de velgrand te persen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 01:11 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hobbelpaard
niet te snel,

de maximale banden spanning mag nooit meer bedragen dan 1,5 x de nominale banden spanning.

om hier mee te werken hebben de meest montage machines een druk begrenzing zitten van 4,5 bar
harder oppompen is dus niet mogelijk met de pomp die verbonden is met de machine

dat je soms net iets meer nodig hebt heeft vaak meer te maken met de weerbarstigheid van de band

losdrukken en opnieuw invetten en weer proberen

(ps.. de michelin anakee laat zich zeer moeilijk plaatsen in het velgbed  iets meer luchtdruk blijkt  vaak de enige oplossing)

voordat de vraag komt

hoeveel druk kan een motorfiets band aan..... ca 25 bar is voorgekomen met als resultaat een gescheurde velg

overigens doe je dit soort dingen nooit uit proberen met perslucht maar met water (is veel veiliger!!!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 09:13 #10 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Hobbelpaard

Dag Ewout,

Ik heb een Transalp uit 1998, en deze hobbelt ook.
Bij mij zijn het de banden niet (er zijn al twee nieuwe sets opgebruikt !).

Mijn persoonlijke theorie, voor mijn motor !!!!
Echter ik vermoed zelf dat het bij mij twee kleine onrondingen in voor
en achterwiel zijn.
An zich klein per wiel, echter doordat het voorwiel groter (21") t.o.v.
het achterwiel (17") is. Versterkt het verschijnsel zich.
Het achterwiel maakt meer omwentelingen dan het voorwiel over gelijke
afstand, dus het verschil komt meerdere keer in fase en tegen fase voor !
Dit is mijn inziens het hobbelen dat je voelt
Mijn ervaring is ook dat je dit erg goed waarneemt rond de 50-60 Km/h.
Overigens een erg bekwaam en goede banden specialist binnen onze club
heb ik niet kunnen overtuigen............ :-\
Echter zelf ben ik nog steeds overtuigd van dit fenomeen.
Mijn advies, kijk goed naar beide wielen !

Ik hoor graag wat het bij jouw motor blijkt te zijn.
Mocht het geen slecht gemonteerd band zijn.
Succes.

Herman


Zoals je het uitlegt ga je uit, als ik je goed begrijp, van twee harmonische trillingen (de afwijking in ronding die periodiek terug komt). Hierbij is het zo dat de pieken en dalen in de trillingen elkaar opheffen of versterken. Echter je vergeet hierbij dat om altijd hetzelfde gedrag te hebben het faseverschil exact hetzelfde moet zijn. M.a.w je wielen mogen niet meer t.o.v. elkaar verdraaien en dit is niet mogelijk want je hoeft maar te remmen of op te trekken en de wielen hebben een andere stand........ en een totaal ander hobbel gedrag of misschien geen hobbel gedrag.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 12:45 #11 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Hobbelpaard
Hoi Huib,

Jouw verhaal klopt bij twee wielen met elijke omtrek, echter een TA heeft dit niet !
In mijn berekening zie je dat per omwenteling van het voorwiel, het achterwiel
steeds 1 omwenteling + 22 cm aflegt. Dit houdt in dat na tien omwentelingen van het
voorwiel, het achterwiel er zeker 11 heeft gemaakt !

En na 10 omwentelingn van het voorwiel ben je ongeveer 21 meter verder !
En om in jouw termijn te blijven de pieken en dalen komen elkaar dus
iedere 10 omwentelingen tegen.

Vraag is, bedenk ik nu, is dan 50 km/h het resonatie punt van een alp,
daar het trillen zich bij deze snelheid het best laat voelen ?!
Ik zou ja zeggen.....voorop gesteld dat mijn denkwijze niet verkeerd is  ::) :-\ :-X

Geen natuur/wiskundige onder ons die hier zeker meer van zullen weten ??

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 16:51 #12 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Hobbelpaard
Herman,

De verschillende omtrek maakt niet uit, de periode is dan alleen anders. Het faseverschil is de startfase waarin het interferentie patroon begint.  En die is elke keer anders. Het wordt duidelijk als je 2 trillingen met de periode van het voor en achterwiel in een grafiek zet en optelt. De trillingen worden wiskundig weergeven als een sinus of cosinus functie met daar in de periode, amplitude en fase. Als de fase van een van de twee verschuift heb je totaal ander interferentie patroon.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 18:22 #13 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Hobbelpaard
Leerzame teksten. Spannend verhaal. En ben erg nieuwsgierig wat het probleem was en natuurlijk hoe het uiteindelijk is opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 18:29 #14 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Hobbelpaard
Q=pie x de doorsnede van de velg. Trek je daar de omtrek van de andere velg vanaf, dan kom je
vanzelf de factor Q weer tegen van de eerst genoemde velg.
Conclusie, het kan alleen als Q niet meer bedraagt dan de afstand as-velg van het tweede wiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 22:01 #15 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Hobbelpaard

En ben erg nieuwsgierig wat het probleem was en natuurlijk hoe het uiteindelijk is opgelost.


Ik sluit me aan bij Peter M, ben benieuwd of Ewout de oorzaak en oplossing vindt bij zijn alp.
Bepaal dus of er een hoogte danwel zijslag in de wielen zit, dus hup de wielletjes van de grond
en meten.

Succes, en houdt ons op de hoogte.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2011 00:52 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Hobbelpaard
Te harde vering/demping kan het effect versterken (hobbelpaard als in géén vering).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2011 12:14 #17 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Hobbelpaard
Laat ik eens kijken of iemand een mogelijk antwoord had op mijn vraag, dacht ik net....... SUPER THANKS!!!! :)

Gelijk maar in de weer gegaan.
Om de voorband los te krijgen was de krat bier helaas leeg na gister... daarentegen kan ik nu met goed fatsoen zeggen dat ik vandaag mijn halters weer eens heb gebruikt ;D. Andere materialen: een beetje sporttape en een satéprikker.

Bij de voorband is in het verloop in de omtrek een hoogteverschil te zien van ongeveer 1/2 cm. De velg heeft dit niet (er zit wel een klein oneffenheidje op de rand, daar waar de velg is gelast).
Verder lijkt het er op dat de randen van de band wél gelijkmatig in de velg zitten, in ieder geval niet zo veel afwijkend dat een 1/2 cm verklaarbaar is.

Kan een hoogteverschil van 1/2 cm in de voorband het hobbelende gedrag verklaren?

Als het een kwestie zou zijn van te strakke veren/schobrekers, zou dan niet eerder een stuiterend gedrag voelbaar moeten zijn dan een soort dansend hobbelen??

De achterband lijkt niet veel hoogteverschil te hebben (evenals profiediepte overigen =0) en ook de velg lijkt mooi rond.

Voorlopige conclusie zou dan dus zijn dat (ook) de voorband vernieuwd moet (achterband moest sowieso), wat op zich ook wel logisch klinkt als ik bedenk dat de achterband zo ver versleten is dat er nul profiel over is; de voorband heeft waarschijnlijk evenveel kilometers asfalt gezien als de achterband, maar andere krachten ondervonden (rollen, sturen en remmen ipv duwen en rollen)

Ik hoop maar dat dit het is want dan zou het gelukkig nu wel goed af lopen en hoef ik niet ook aan een nieuwe velg of misschien nog erger... maar even de uitslag afwachten bij de montage van de nieuwe banden.
Het worden Anakee 2's. (tenzij iemand dit echt afraadt??)

Dank voor de reacties!!! Echt super





PS ik zie dat bij mijn naam staat dat ik géén lid ben van de transAlpclub Nederland  :o ...dat zou natuurlijk wel érg stom zijn....

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2011 15:24 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Hobbelpaard

dat zou natuurlijk wel érg stom zijn....


Laat me raden ?? Je hebt de wijsheid gevonden en bent lid geworden  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2011 21:44 #19 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Hobbelpaard
Met dat hoogteverschil in je voorband zul je waarschijnlijk met een nieuwe set banden van je klachten af zijn.
Denk dat je de motor qua rijden niet meer terugkent als je bij de bandenboer wegrijdt.

Wij hebben op allebei de Alps Annakee's en zijn er zeer tevreden over.
Stuurt fijn en heeft ook met nattigheid een formidabele grip.
Gaan ook nog lekker lang mee.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2011 23:48 #20 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Hobbelpaard

Laat me raden ?? Je hebt de wijsheid gevonden en bent lid geworden  >:D


Die wijsheid kwam tegelijk met dat ik "ja" gezegd had bij de aanschaf van mijn TransAlp  ;D

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden