Het vacuum wordt bepaald door de stand van de gaskleppen onderling. Elke carburateur dient evenveel lucht aan te zuigen. De gaskleppen dienen derhalve een gelijke opening te hebben om dit te bewerkstelligen. De gasnaald bepaalt alleen hoeveel brandstof er bij een bepaalde hoeveelheid lucht wordt toegevoegd. De invloed van de luchtschroef is te verwaarlozen op het vacuum.
Stel de luchtschroef af op het aangeven standaard aantal slagen zoals vermeld in het WPH. Stel het vacuum af bij verhoogd stationair, zoals aangegeven in het WPH. Daarna kun je het lucht afstellen door aan elke afzonderlijke schroef te draaien totdat de motor op zijn hoogste stationair loopt. In principe loopt de motor dan ook op zijn 'mooist'. Als laatste stel je het stationair af naar het in het WPH opgegeven toerental.
Een CO-meter (niet CO2) vergemakkelijkt het afstellen van de luchtschroeven, maar als je de eerder genoemde procedure volgt, moet het CO daarmee ook redelijk goed staan. Kun je daarna wel ter controle even laten meten bij je dealer.
Tot slot, het kan zinvol zijn om vóór je het synchroon test, eerst de klepspeling te controleren en zonodig aan te passen, daar het aanpassen van de klepspeling van invloed kan zijn op het synchroon.
Grtz, Brom